We bring nature to life Roi Tomer

עיצוב גינה צרפתית

אאוטסייד Feb 2014 ,

שיק צרפתי בגינה הפרטית שלכם, יביא לכם ניחוח אמיתי של טעם טוב ועיצוב מוקפד. ישנם הרבה מאוד סגנונות של עיצובי גינות, ואחד המרשימים שבהם הוא עיצוב גינה בסגנון צרפתי.

הארמונות בצרפת היו ויהיו תמיד שם נרדף ליופי ולפאר, והגנים סביבם נחשבים למרהיבים ביופיים ובתחכומם. הגינון בצרפת החל בסגנון צרפתי כפרי בעיקר בחצרות בתי האצולה אשר טיפחו גינות סביב הארמונות המפוארים שלהם. החל מהמאה ה-17 התחילו לראות נסיקה חדה בהפיכתו של תחום הגינון לכדי אומנות, מה שבא לידי ביטוי בעיצובם של גנים רבים ובראשם גני ורסאי המרשימים והמפוארים. הגינון הפך להיות מאופיין ומזוהה לאלמנטים עיצוביים ייחודיים וברורים, כגון: תכנון מוקפד, סימטריה מדויקת של כל שטח החצר, שבילים ומעברים בקווים ישרים, גיזום גיאומטרי, שתילת צמחים ופרחים מסודרת ולפי צורות, צבעוניות המשתלבת באלגנטית בנוף הגינה ועוד. הסגנון של הגן הצרפתי משקף קו מדויק ומתוכנן לפרטי פרטים, ולא בכדי הוא מכונה בשם הגן הרשמי, אשר נועד להדהים ולהרשים את המבקרים בו, ולשאוב קריאות התפעלות מהגינה שנראית כמו מעשה אומנות בפני עצמו. רק לאחר המהפכה התעשייתית במאה ה-19 התחילו להקים גם גינות ציבוריות וגינון אורבני.

מה זה גינה בסגנון צרפתי?

סגנון אדריכלות הנוף הצרפתית משקף תפיסה אשר רצתה להוכיח את שליטת האדם בטבע ויכולתו להתגבר עליו, ולכן הגינות לא אופיינו בצמיחה טבעית ועצמאית כדרך הטבע, אלא בביות הגינות אשר תוכננו בניגוד לצורת הגדילה הטבעית. תחזוקת הגן הצרפתי יקרה מאוד הן בשלבי התכנון וההקמה הראשונית, וממשיכה לתחזוקה השוטפת ברמה היומיומית, כמו שמירה על הגיזום המוקפד של השיחים והעצים.

לכן, אם אתם רוצים גינה מעוצבת בהשראת הסגנון הצרפתי, יש לקחת בחשבון את התכנון המוקפד אשר מזוהה כל כך עם הסגנון הייחודי. הגינה הצרפתית נראית מושלמת ומטופחת בכל עונות השנה, ולכן יש בה צמחים רב עונתיים שמשולבים איתם צמחים ופרחים עונתיים אשר מוחלפים בהתאם לעונות השנה הרלוונטיות. שתילת הצמחים והפרחים מתבצעת תוך הקפדה על סימטריה מושלמת וסידור אסתטי במיוחד, כיאה להשראה שמתקבלת מהגנים הצרפתיים הידועים.

מאפייני הגן הצרפתי

תכנון גאומטרי – קומפוזיציית תכנון גיאומטרית, קווים ישרים, זוויות ישרות, שטח ישר, ערוגות בצורות גיאומטריות ברורות, גיזום מוקפד ומדויק. הסימטריה נראתה בבירור במיוחד ממבט על וממרחק, אך גם להולכים בשבילי הגן היתה תחושה שהסימטריה נמצאת בכל הפרטים הקטנים.

שמירה על סימטריה – הגנים הצרפתיים המסורתיים היו סימטריים ומדויקים להפליא, ומתכנני הגנים הקפידו על שלמות לפרטי פרטים. הם יצרו ערוגות תואמות משני צידי הגן, ושמרו על סימטריה הן בעיצוב הנוף והן בתכנון האדריכלי של הגינה כולה.

גיזום גיאומטרי – גיזום זה היה חדשני עם התפתחות הגינון הצרפתי. גיזום גיאומטרי ליצירת עצים ושיחים, נבע מתפיסה של שילוב האדריכלות בטבע, ויותר מזה ניצחון האדם על השליטה בו תוך גידול וגיזום בניגוד לדרך הטבע. צורת גיזום זו עדיין קיימת עד היום במקומות רבים בעולם. לא כולם אוהבים זאת, אך יש להודות שמדובר כאן בסוג אומנות של ממש.

יצירת מלבנים – תכנון הגן הצרפתי חולק למתחמים בצורת מלבניים שהופרדו זה מזה על ידי יצירת שבילים. בגינות הקטנות שנוצרו ונקראו פרטרים (Parterre), בהם טיילו בני האצולה להנאתם והתרשמו מהעיצוב המרשים.

מבוכים – יצירת מבוך על ידי גיזום שיחים בצורה מדויקת להפליא, אשר יצרו מתחם ובו  קיימים שבילים רבים ומפותלים שחלקם אף מגיעים למבוי סתום. תכנון המבוך ממבט על נראה מרהיב ומדויק, אך לעיתים הצועדים בו מרגישים מעט בלבול וחוסר התמצאות.

אלמנטים מיוחדים – הגן הצרפתי ידוע בשילוב של אלמנטים שונים הקשורים במים. בגנים המפוארים הוקמו בריכות נוי, מפלי מים, מזרקות בגדלים שונים, ואפילו יצירת אגמים מלאכותיים בהם הארמון משתקף במימי האגם.  

שתילה באדניות – שתילת עצים קטנים בתוך אדניות בנויות. כיום זה מראה שכיח בהרבה גינות ומקומות ציבוריים, אך בתכנון גני ורסאי במאה ה-17 צורת שתילה זו הייתה פריצת דרך חדשנית במיוחד, לעומת צורת השתילה היחידה שהייתה עד אז באדמה בלבד.

שתילה ספירלית – שתילת שיחים ופרחים בצורת סלסול או קונכיה ובסימטריה מושלמת, בקווים חדים ונקיים. צורת שתילה זו התחילה כנראה בהשפעת סגנון הרוקוקו, אשר הגיע מאיטליה ושלט באדריכלות בצרפת של המאה ה-17.

 

מקור התמונה: From French fr:Image:Orangerie.jpg, personal photo under GFDL license by fr:Utilisateur:Urban

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר