We bring nature to life Roi Tomer

דק לגינה – ככה תיהנו יותר…

אאוטסייד Dec 2013 ,

בטח גם אתם רוצים דק לגינה שלכם! התקנת דק בגינה גורמת לה בבת אחת להיראות מעוצבת, מאורגנת, מטופחת ועכשווית יותר. הדק מאפשר מרחב פעולה נעים וקל יחסית לתחזוקה, והוא יכול להיות מושלם לטובת פינת אירוח, פינת משחק לילדים או מסביב לבריכה. משטחי דקים לגינה יש לתכנן כך שישתלבו עם הסגנון של הבית ועיצוב הגינה כולה, ומדובר לא רק בפתרון נקודתי לשטח, אלא בתוצאה אסתטית ובעיצוב פונקציונאלי, לכל מטרה שתרצו וכמובן לשימוש יומיומי.

אפשר לומר בביטחון מלא שהמגמה החזקה ששולטת היום בתחום עיצוב גינות, היא להפוך את הגינה למקום יפה, מעוצב ונעים, וכזה שמאפשר לבני הבית ולאורחים שלהם לבלות בה זמן איכות. הגינה היא אומנם כרטיס הביקור שלכם אבל היא לא חלון ראווה למבטים בלבד. היא אמורה לשרת אתכם, ואחד האלמנטים העיצוביים שמתאימים להגדרה ומאפיינים בצורה מדויקת את המגמה הזו, הם דקים לגינה. בנוסף לכך, המודעות לחיסכון במים מגבירה את הבחירה בדקים. ההתפתחויות הטכנולוגיות שקיימות כיום פותחות מגוון רחב של אפשרויות בתחום זה, החל מדקים מעץ ועד לדקים הסינטטיים.

דקים בגינה – סקירה כללית

עיצוב הגינה בשילוב דקים הוא מהבולטים שיש כיום. המשטחים משמשים לחיפוי שטחים שונים, החל מפינת הישיבה, אזור המשחק לילדים, מרפסת , אזור הג'קוזי או הבריכה, ועוד. הדקים מעניקים לגינה מראה טבעי ונעים ובו בעת גם יוקרתי ומעוצב. עבודת ההתקנה אולי תראה לחלק מכם כפעולה  איכותית ומקצועית תראה טוב ותשרוד למשך זמן רב. באופן עקרוני בתחום דקים לגינה שולטים הדקים מעץ והדקים הסינטטים. חשוב להתאים את סוג החומר לעיצוב הכללי השולט כך שתהייה התאמה סגנונית, אך להיות פרקטיים ולהתאים אותו גם לפי הצרכים שעליו למלא.

בהתאם לסוג הדק, כך כמות ההתעסקות בתחזוקה שלו. לדוגמא: במידה ויש דק מעץ, אשר חשוף לפגיעה מתנאי מזג האוויר, מדובר בטיפול וצביעה פעם בשנה. אומנם לרוב נעשה שימוש בעצים איכותיים אשר מסוגלים להתמודד עם שינויי מזג האויר בזכות יכולת הגמישות שלהם, אך בסופו של דבר העץ שחשוף לשמש חזקה מאוד בעונת הקיץ, לימי גשם בחורף, ללחות, רוחות וליכלוך, נוטה להינזק ונדרש לחידוש ולטיפול מונע.

לאחר שהחלטתם שאתם מעוניינים בדק לגינה, הפעולה הראשונה היא לבחור מתקין שיהיה מנוסה ומקצועי בתחום. אם אתם בתהליך הקמת גינה, כי אז התקנת הדק תהייה חלק מהעסקה כולה ותבוצע על ידי מעצב הגינה או קבלן משנה בפיקוחו. אולם, במידה ואתם מעוניינים בשדרוג הגינה עם משטח דק בלבד, ואתם מפקחים על ההתקנה, יש לבחור כאמור מתקין שיהיה בעל מקצוע מיומן ומנוסה. חשוב מאוד לבדוק כמה הצעות מחיר, לבדוק את האופציות השונות מבחינת סדר הגודל של המחירים, סוגי הדקים השונים, איכות ועמידות החומרים ובחינת עבודות קודמות של המתקין. יש אפשרות להתקנה עצמית, אך גם למי שיש לו נגיעה לתחום הבנייה וההתקנה, יש לקחת בחשבון שלהתקנת הדקים נדרשים כלי עבודה מקצועיים וייחודיים.

סוגי העצים המשמשים לבניית דקים

קיים מגוון של סוגי עצים המיועדים לבניית דקים, כאשר בישראל קיימים שני סוגים פופולאריים : דק אורן ודק איפאה. ניתן לומר שדק האורן שולט כיום בשוק מאחר והוא זול ביחס לאיפאה, שהוא מצידו איכותי ובעל מראה יוקרתי יותר. האם כדאי בהיר? כהה? יקר? רך או קשה? להלן סקירה קצרה על סוגי העצים המתאימים לדקים, שבהם תוכלו להיתקל:

דק אורן – עץ האורן נוח לעבודה מאחר והוא עץ רך יחסית וגמישותו מקלה על התהליך. לוחות העץ אינם עמידים באופן מוחלט, ולכן עוברים תהליך חיטוי בכדי לחזק את עמידותם בפני מזיקים ובפני פגעי מזג האוויר, מה שגורם לעץ לקבל גוון ירקרק. לאחר החיטוי הם עוברים צביעה. אין ספק כי דק האורן הוא הפופולארי ביותר בארץ, מכיוון שכאשר מעמידים אותו בהקשר של עלות מול תועלת, זוהי הוצאה כדאית מאוד. מומלץ לשמן את העץ מינימום פעם בשנה.

דק איפאה – עץ האיפאה המגיע מיערות הגשם בברזיל הוא ללא ספק היפה והאיכותי ביותר, והוא מקנה לדק מראה יוקרתי בהשוואה לאופציות האחרות. אחת מתכונותיו של העץ היא דחיסות החומר, לכן הוא קשה, עמיד לשחיקה. צבע האיפאה הוא כהה, העץ עמיד אך נדרש לחדש את הצבע שדוהה עם הזמן מקרינת השמש.

דק קומרו  – הקומרו הוא עץ טרופי שמגיע אלינו מאפריקה, והוא בעל מראה יוקרתי.הוא דומה לדק האיפאה אך עמיד יותר ואינו דוהה במהרה, וצבעו בין חום כהה לצהוב. גם הוא שייך למשפחת העצים הקשים אך הוא קל יחסית לעיבוד.

דק טיק – הטיק המגיע מבורמה נחשב לסוג עץ נדיר, לכן מחירו יקר מאוד. הוא עמיד מאוד וצבעו חום בהיר. דק עשוי עץ טיק הוא בעל מראה משובח ואיכותי.

דק במבוק – צמח הבמבוק המופלא משמש גם ליצירת דקים. הבמבוק הוא אלטרנטיבה מוצלחת במיוחד שכן הוא ידידותי מאוד לסביבה, ומנגד החומר חזק מאוד ועמיד לתנאי מזג האוויר.

דק סינטטי – לדק זה יתרונות רבים מאוד, וכנראה החיסרון היחיד הוא מחירו היקר יחסית בהשוואה לדקים מעץ. מראה הדק אחיד וישיר, שכן לוחות הדק מיוצרות במפעל ואינן מחומר אורגני. מראה הדק דומה מאוד לעץ טבעי וגם מגיע במספר גוונים. הלוחות מכילים הגנה מקרינת UV ולכן אינם דוהים מה שחוסך את עבודת התחזוקה עבורם (למעט ניקוי רגיל). התקנת הדק הסינטטי פשוטה וקלה עם שימוש בפרזול סמוי מהעין אשר מקנה מראה מושלם. בנוסף, הדק עמיד לפגעי מזג האוויר, אינו דוהה, ואינו מתכווץ או מתעקם.

מה כדאי לדעת לפני ההתקנה?

לפני תכנון ועיצוב הדק, כדאי לבחון היטב מה מטרת השימוש, העלויות ופרמטרים נוספים שיש לקחת בחשבון. להלן מספר נקודות אשר כדאי לדעת ובהתאם להן להתייעץ עם המתקין.

המטרה – האם הדק מיועד לפינת אירוח? לפינת משחקים לילדים? פינת שאנטי עם פופים? לכל אפשרות יש אופי שימוש שונה וצרכים אחרים, ובהתאם לכך ייבחר סוג הדק. חשוב מאוד שדק המיועד לשימוש אינטנסיבי יהיה עמיד וחזק, לעומת דק המיועד ליופי בלבד ויכול בהחלט להיות מסוג פשוט יותר כמו שביל של דק או דק לעיצוב בין ערוגות, וכדומה..

התקציב – מחירי הדקים נעים מאלפי שקלים ועד עשרות אלפים, תלוי בגודל השטח הנדרש, מורכבות ההתקנה ואיכות החומר. לכן כדאי מראש לתכנן את הדק בהתאם למסגרת התקציבית שלכם. ברור כי השיקול בבחירת הדק הוא לרוב המחיר, רק כדאי לקחת בחשבון כי המחיר משליך לרוב על איכות העץ ועמידותו. העץ הזול ביותר הינו האורן, והאיפאה יקר יותר. למולם נמצאים סוגי הדקים הסינטטיים שהם יקרים יותר, אך בהתחשב בעובדה שהם לא זקוקים לתחזוקה, והמראה נשאר בדיוק כפי שהיה בהתחלה, המחיר לעיתים הופך להיות שווה את ההשקעה.

סוג ההתקנה – יש מספר דרכים להתקנת דקים, המושפעות מתנאי השטח במקום. התחלת התהליך הוא בתכנון ולאחריו בניית היסודות, הנחת התשתית, הנחת משטח הדק, וסיום בשיוף וצביעה. לדוגמא: גובה ההתקנה משפיע על הכנת היסודות, הניקוז ועוד. יש מקרים בהם נעזרים בחפירת בורות ומילויים בבטון, התקנה על ריצוף תהייה תוך וידוא של פתחי ניקוז תקינים, תוספת מדרגות ומפלסים, ותאורה מובנית בדק. בנוסף, דק במרפסת מקורה או מתחת לפרגולה יטופל באופן שונה מדק שחשוף באופן ישיר לקרני השמש ולמי הגשמים.

טיפול ותחזוקה – לכל דק מותאם טיפול יחידני. יש להקפיד להעניק לו את הטיפול הנדרש, אחרת כל ההתקנה תהייה לשווא. המראה המטופח והיפה יפנה מקום לדק דהוי ומוזנח. פגעי מזג האוויר, השמש, הגשם, הרוחות, הלחות, האבק ומזיקים שונים, כל אלו גורמים לפגעים שונים ובראשם דהיית הצבע ושחיקתו. לכן כל דק, למעט דק סינטטי, נדרש לשימון, צביעה ולחידוש בהתאם לסוג העץ ומינימום פעם בשנה. לעיתים יש גם צורך בהחלפת לוח דק שנשבר או ניזוק. מדי שנתיים שלוש מומלץ לבצע טיפול מסיבי יותר שלפוליש מקצועי הכולל שיוף וצביעה מיוחדת לדק.

איך לשמור על מראה הדק?

כמעט כמו כל דבר בחיים, כדי לשמור על מראה יפה ומטופח – צריך להשקיע. כך גם לגבי הדקים. מה שהיה בתחילה משטח יוקרתי ומטופח, ללא תחזוקה מתאימה הופך עם השנים לדהוי, שרוט, שחוק, מחוספס ולא אסתטי. ממה זה נגרם? ראשית מפגעי מזג האוויר, משימוש רב, גרירת רהיטים, מגע רב של משחקי ילדים ועוד. לפני שנדבר על התחזוקה המשמעותית, כדאי לציין שהטיפול השוטף צריך לכלול ניקוי כמו הרצפה הביתית כלומר טאטוא וניקוי מלכלוכים שונים.

שימון וצביעת הדק – פעם בשנה יש לצבוע את הדק בשמן מיוחד המותאם לסוג העץ (קשה/אקזוטי, רך). יש להשתמש בשמן המיועד לדק ולא בצבע עץ רגיל. שמן לדק נספג בעץ בלי ליצור שכבת צבע נוספת וכך המראה של קורות הדק נשאר אחיד. ניתן להשיג את השמן במספר גוונים, החל משקוף ועד לגוונים כהים. לפני הצביעה יש לנקות את הדק בצורה יסודית, תחילה בטאטוא ולאחר מכן עם סמרטוט לח. ככל שהניקוי יהיה מושקע, כך התוצאה תהייה טובה יותר. לאחר שהדק התייבש יש לצבוע אותו בצורה אחידה, ולא לדרוך עד לייבוש מלא, על פי הוראות היצרן שמצוינות על האריזה.

חידוש הדק – במידה ונדרש חידוש לדק, כדאי שיבוצע על ידי איש מקצוע. הדק יעבור ניקוי וקילוף שכבות הלכלוך שדבקו בדק, שיוף יסודי של השכבה העליונה והדהויה באמצעות מכונה מיוחדת, וצביעת מקצועית של שכבת העץ הטבעית החדשה שמתחתיה בשמן מיוחד לדק (השמן מטפל בעץ מבפנים ומבחוץ, ומעניק הגנה מפני קרני UV, הגנה מפני מזיקים והגנה מפני לחות ורטיבות). חשוב לדעת כי יש חשיבות רבה לטיפול הדו-שנתי בדק, מכיוון שחידוש העץ לא ייתן מענה בכל מקרה. אם הדק הוזנח במשך תקופה ארוכה ייתכן כי גם השיוף לא יוכל להציל את המצב. 

בקישור הבא תוכלו לצפות בעיצובים מדהימים של דקים לגינה

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר