We bring nature to life Roi Tomer

מה לעשות נגד נמלים בגינה

אאוטסייד Jan 2014 ,

אם גם אתם סובלים מבעיה של נמלים בגינה, כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא. לעיתים מדובר בכמה נמלים בודדות שהגיעו לבקר, ולפעמים בנחילי נמלים, שהופכים את המטרד לבעייתי ואף מסוכן. אומנם הנמלים דואגות להחדיר לקרקע חמצן ולאוורר את שורשי הצמחים, ולרוב הן נעלמות בתחילת החורף כשמתחילים לרדת הגשמים, אך כדאי כבר עכשיו להצטייד בכל השיטות האפשרויות כדי להתמודד איתן בבוא העת.

סביבת החיים הטבעית של הנמלים היא בעיקר באזורי מגורים, לכן קשה להיפטר מהן באופן מוחלט. קיימות שיטות שונות להדברתן, החל מהדברה כימית ועד להדברה ירוקה, מטיפול בהדברת הנמלים עצמן ועד להדברת הקינים. אם ניסיתם אינספור פעמים להיפטר מהן, בשיטות שונות, ועדיין הן חוזרות שוב ושוב, המשיכו לקרוא, אולי תגלו פתרונות נוספים שעדיין לא ניסיתם, לפתרון יעיל לבעיה.

הנמלה והנזקים שהיא גורמת

הנמלים ידועות כאחד המזיקים הנפוצים בשטחי גינות פרטיות. הנמלים חיות במושבות של קינים, והן פועלות כצוות מיומן כשלכל נמלה תפקיד ייחודי. בכל קן נמצאת מלכה, ולצידה הזכרים המגנים על הקן, והנמלות הפועלות. הנמלים שאנו רואים הן הנמלים הפועלות היוצאות לתור אחרי מזון. מיד עם יציאתן מהקן הן מתחילות ליצור שביל ריח מיוחד שעוזר להן לשוב לקן בקלות. הנמלים מתרבות בקצב מהיר, ומתפשטות מהגינה לבית, ולכן חייבים למגר את הבעיה. נהוג לחשוב שהנמלים יוצאות מהקינים רק בקיץ, אך זוהי טעות נפוצה. אומנם בקיץ הן יוצאות מהקינים גם בכדי לאגור מזון לימות החורף, אולם גם במזג אויר קריר הן ממשיכות לחפור מחילות ולשהות על פני השטח. הנמלים נחשבות כמזיק מטריד מאוד, והן נמצאות כמעט בכל מקום אפשרי. הן בעלות יכולת הסתגלות מהירה, ומסוגלות לשנות במהירות את מקום המגורים שלהן. רוב סוגי הנמלים הקיימות בארץ אינן מהוות סכנה משמעותית לאדם, אך הן טורדניות וחודרניות ומפירות את הרמה הסניטרית והתחזוקה התקינה.

שיטות ירוקות להרחקת נמלים

איתור הקן לרוב קל יחסית, אך גם אם הוא נסתר מהעין, ניתן למצוא אותו על ידי התבוננות בתוואי ההליכה של הנמלה. לרוב הן הולכות בשיירה כשהן שבות עם המזון שמצאו. אומנם יש שיטות רבות להדברה, חלקן יעילות יותר וחלקן פחות, אך אין למהר לרכוש תרסיסים וגרגירים כימיים, כי תמיד כדאי קודם כל לנסות את השיטות הטבעיות להדברת הנמלים. כפי שתשימו לב, שיטות רבות מתמקדות בשמנים וצמחים ריחניים אשר מרחיקים את הנמלים מהמקום המטופל. חלק מהשיטות מתאימות גם לבית וגם לגינה, וחלקן כפי שתבינו לבד – רק לאחד מהמקומות.

  1. הנחת מקל קינמון או לפזר אבקת קינמון טחון בפתח הבית וגם ליד הקן.
  2. להניח תבלין ציפורן שלם ליד הקן או בפינות הבית.
  3. להכין אבקת גירים ולפזר אותה על מסלול ההליכה של הנמלים, וליד הקן.
  4. לפזר קליפות מלפפונים ולבזוק עליהם מלח.
  5. להניח בפינות החדר או ליד הקן עלי דפנה, לבנדר, או עלי רוזמרין.
  6. לפזר אבקת קפה שחור יבש.
  7. לטפטף לקן שמן מנטה חריף.
  8. להרתיח מים עם שיני שום טריות, ולשפוך ליד מקומות שונים בגינה, אליהם הנמלים לא יתקרבו.
  9. להרתיח מים עם ענפי רוזמרין, לחכות שהנוזל יתקרר ולהתיז אותו במרחבי הגינה ליד קיני הנמלים.
  10. הנחת משטח פלסטיק ועליו דבש ליד פתח הקן. הדבורים יצאו וידבקו לדבש.
  11. לשטוף את החדר או את השביל עם מים מהולים בחומץ ושמן אתרי עם ניחוח מנטה.
  12. להניח ליד הקן מטלית או ספוג ספוגים בחומץ.
  13. שתילת צמחים כמו נענע, גרניום, רוזמרין, מנטה, וגם אמנון ותמר – ובכלל צמחים בעלי ריח, מרחיקים את הנמלים מקרבתם.
  14. לפזר על שביל הנמלים ובפתח הקן קמח תופח, טלק או קמח תירס. החומר סותם את הקינים וחונק אותן. לכן כדאי השתמש בפתרון זה כמוצא אחרון.
  15. לפזר בפתח הבית או סביב הקן אבקת סודה לשתייה.

הדברת נמלים בגינה – איזה סוג מומלץ?

השוק מציע מגוון חומרי הדברה שהינם פשוטים לשימוש בריסוס או בפיזור. חשוב להקפיד על חומרים בטיחותיים לשימוש, ולהימנע מחומרים נוזליים רעילים שמאימים לשטחי חקלאות ולא לגינות פרטיות.

הדברה אלקטרונית – סוג של משדר השולח אותות המשבשים את יכולתן הטבעית של הנמלים לחזור לקן.  השיטה לא נחשבת כיעילה במיוחד.

הדברה ירוקה – השיטה המומלצת ביותר מכיוון שאין בה סכנה לאדם ולחיות הבית. אחד החומרים הנפוצים הוא ג'ל להדברת קן הנמלים. את הג'ל מזריקים קרוב לקן, וגורמים לחיסול הקן. הנמלים הפועלות אוכלות את הג'ל שהוא מזון המכיל ריכוז נמוך של רעל, ולאחר כניסתן לקן כל הנמלים מתות ממנו. הג'ל יעיל לטיפול ברוב סוגי הנמלים, והוא נחשב ידידותי לסביבה. התכשיר ללא ריח לוואי, אך יש להניח אותו הרחק מגישה לילדים ולחיות הבית.  הוא קל ונוח לשימוש, וכל שיש לעשות הוא לפזר מספר טיפות גל בעזרת מזרק עם חומר. השפעת החומר היא מיידית, משמידה את הקן ויעילה למשך זמן רב.

הדברה כימית –  השימוש בחומרי הדברה זרחנים נאסר החל משנת 2008, מכיוון שנמצא שהם מזיקים לאדם ולסביבה. איסור זה פגע באפשרויות ההדברה כיוון שפתרון זה היה יעיל במיוחד ולטווח רחוק. החומרים המותרים לשימוש כיום אלו חומרים פחות חזקים שאומנם הם יעילים, אך התוצאה אינה בדיוק כמו החומרים הזרחנים האורגנים.

אם בנוסף לנמלים יש לכם גם בעיה של חפרפרת בגינה, כנסו למאמר מקיף בנושא.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר