We bring nature to life Roi Tomer

דשא טבעי VS דשא סינטטי

אאוטסייד sep 2013 ,

גינה גדולה או קטנה, בצפון או בדרום, משפחה עם ילדים או זוג מבוגר: יש לכם גינה? אם כן אז אין סיבה בעולם שלא יהיה לכם שטח עם דשא ירוק. דשא טבעי או דשא סינטטי? כאן אולי אתם חושבים שזו כבר שאלה קשה, אבל תיכף יסתבר לכם שההחלטה מאוד פשוטה. התקנת דשא סינטטי בבתים פרטיים ובמתחמים ציבוריים צברה פופולאריות רבה בעשור האחרון, ונדמה שכיום אין כמעט התלבטות לגבי אופי הרכישה. בעצם, מה צריך יותר מדשא ירוק, בעל מראה מטופח ובריא, ושיהיה עמיד בכל ימות השנה? הנה כל היתרונות והחסרונות של שני המתחרים הגדולים…

אצל השכן באמת ירוק יותר

כאלו אנחנו וכנראה לא נשתנה לעולם. אבל תמיד תזכרו שמרחוק הכל נראה מושלם יותר, יפה יותר וכמובן ירוק יותר. ואם מדברים על דשא, כל עוד לשכן שלכם יהיה דשא סינטטי, אז בכל פעם שתביטו לכיוון הוא יראה ירוק והכי מושלם שאפשר. ברור שזה לא בגלל שהוא השכן, אלא בגלל שיש לו דשא סינטטי, אבל מסתבר שזה יותר קל ופשוט ממה שנדמה לכם.

מלכתחילה היה ברור שזה רק עניין של זמן. הדשא הסינטטי על יתרונותיו הרבים, מותקן כיום בכל מקום: החל מפארקים, מגרשי כדורגל, מגרשי גולף, דרך גבי שעשועים, מרכזים מסחריים, מתחמים ציבוריים, בתי ספר וגני ילדים, ועד כמובן לגינות הפרטיות. ניתן לראות שמדשאות דשא טבעי מוחלפות במשטחי דשא סינטטי, והתהליך ממשיך ותופס תאוצה.

כמה פעמים חשבתם לעצמכם שאתם חייבים לעשות שינוי בגינה?

מעוניינים בשינוי בגינה שיגרום לה להיראות יפה, מטופחת, מעוצבת, מסודרת וירוקה לאורך זמן, וכל זאת בלי יותר מידי תחזוקה ומשאבים? כפי שאתם בוודאי יודעים, אחת מהבעיות הכי גדולות שיש בגינות, היא העובדה שיש לתחזק אותה באופן שוטף. בהקשר זה, כדאי לצמצם את ההתעסקות לפחות במשטח הדשא. הרי תמיד תצטרכו להחליף את פרחי העונה, לגזום שיחים, לנטוע עצים ושתילים, ולטפל בגינה בפגעים שנגרמו לה כתוצאה מחילופי עונות, פגעי מזג אויר או נזק כלשהו. לעומת זאת, דשא סינטטי איכותי, שעשוי מחומרים חזקים ועמידים בפני פגעי מזג אויר, ישמר בגינה למשך שנים רבות ללא צורך בתחזוקה.

לבחור דשא סינטטי או דשא טבעי ?          

המוצר שנקרא "דשא סינטטי" התחיל כשטיח ירוק, ולא ממש אטרקטיבי מבחינת המראה למול הגינה הטבעית. אולם, עם השנים ולאחר שיפורים טכנולוגיים משמעותיים, ניתן לרכוש היום דשא איכותי, ידידותי לסביבה, רך למגע ובעל מראה קרוב ביותר לדשא המוכר בצורתו הטבעית. רוב האנשים שמביטים על סוגי דשא סינטטי רבים, רק כשהם אם מביטים בהם ממש מקרוב, הם מסוגלים להבחין שלא מדובר בדשא טבעי. נוסף על כך, אם בעבר התריעו בפנינו בדבר ההשלכות הבריאותיות שקימות בדשא הסינטטי, כיום החומרים מהם מייצרים את הדשא הם בטוחים ולחלוטין אינם מסוכנים.

רוצים דשא ירוק כל השנה אבל אין לכם זמן מיותר? חשבון המים מנופח? לא רוצים להשקות ולנכש עשבים? רוצים גינה ידידותית לסביבה? התקנת דשא סינטטי מאפשרת לכם ליהנות מכל העולמות: ממש ברגע אחד תוכלו לומר שלום להשקיית הדשא, לא תצטרכו לעסוק בהדברה, ניכוש עשבים וכל עלויות התחזוקה הנלוות. בקיצור, הרי לפניכם 10 יתרונות, ומדוע כדאי גם לכם לבחור בדשא סינטטי לגינה שלכם :

  1. התקנה חד פעמית – בתוך מספר שעות תוכלו לשדרג את מראה הגינה מקצה לקצה. התקנת הדשא היא מהירה יחסית וכמובן חד פעמית. אין צורך בתוספות של מרבדי דשא מפעם לפעם, אין קרחות או טלאים, אין גבעות או בליטות,  והמראה הוא בהחלט אחיד, ירוק ויפה לאורך שנים רבות. אומנם עלויות הרכישה הן גבוהות יותר למול רכישת דשא טיבעי, אולם הן בטלות בשישים לטווח הארוך.
  2. עלויות תחזוקה מינימאליות – טיפוח הדשא הטבעי הוא לא עניין שולי. גם כאשר רוב הפעולות מתבצעות על ידי מכונות מתקדמות, או במקרה הטוב על ידי גנן, זה גוזל זמן יקר או כסף. התקנת דשא סינטטי מורידה מכם את ההתעסקות וההשתעבדות לטפול בו, כגון: כיסוח, דישון, ריסוס, הוצאת עשבייה, יישור שוליים, ועוד. אין כאן עלויות תחזוקה ואתם בהחלט יכולים ליהנות ממשטח ירוק ויפה לאורך שנים, ובכל ימות השנה. פעולת התחזוקה היחידה שיש לבצע היא לשטוף אותו עם מים בעזרת צינור נקי, ולהבריש אותו מעלים, פסולת או לכלוך שדבק בו, ולהחזיר לו את המראה האלסטי והיפה.
  3. חסכון בהוצאות המים – עלויות המים הן נושא כאוב, במיוחד בישראל שהינה דלה במשאבי מים. לכן, כאשר משאבי המים מצומצמים והעלויות גבוהות, דשא סינטטי הוא הפתרון האולטימטיבי לבעיה. אחד הנתונים המפתיעים ביותר הוא שבעבר, מחצית מכמות השימוש במים לבעלי גינות הייתה להשקיית הדשא הפרטי שלהם.
  4. ידידותי לסביבה – דשא סינטטי אינו דורש הפעלת מכונות כיסוח וגם לא שימוש בחומרי הדברה שמזיקים לקרקע ולסביבה. בנוסף, ידוע כי שימוש בחומרי הדברה ודישון מזהם את מי התהום, ובהעדרם הזיהום קטן באופן משמעותי.
  5. מראה מטופח כל השנה – דשא סינטטי עמיד בפני תנאי מזג אויר, חורי הניקוז הקטנים שמחוררים בו לא מאפשרים היווצרות של שלוליות או הצטברות מים נקודתית, וגם לא תצטרכו להתמודד עם קרחות כפי שניתן לראות בדשא טבעי. לדשא הסינטטי יש הגנת UV כנגד קרינת השמש מה שגורם לו להיות ירוק לאורך שנים.
  6. חיפוי אפשרי בכל מקום – ניתן להתקין אותו על כל משטח, ובוודאי בכל אזור בו לא ניתן לגדל דשא טבעי. אם תרצו להתקין דשא באזורים בהם אין אדמה, כגון: דקים, משטחי בטון, אזורים מרוצפים, מרפסות, חיפוי לקירות ועוד, הדשא הסינטטי יכול בהחלט להיות אפשרות מצוינת לחיפוי.
  7. דשא ירוק 365 ימים בשנה – בדיוק כמו שזה נשמע. הדשא שומר על צבעו ועל מראהו בכל השנה. בין אם בעונת החורף הגשומה, או בקיץ חם. צבעו נשמר לאורך זמן רב, ללא שינוי גוון. בדשא הסינטטי יש הגנת
  8. מוצר אקולוגי – אומנם מדובר כאן במוצר אשר עשוי פלסטיק, שידוע בהיותו חומר בלתי מתכלה, וכי התעשייה המדוברת מזהמת את הסביבה. אולם, כאשר המוצר מסייע לאיכות הסביבה כמו במקרה זה, ואל החומר הבלתי מתכלה מתווספים חומרים נוספים, אין כאן חשש לזיהום או נזק סביבתי. הדשא מותקן בגינה באופן חד פעמי ולמשך שנים רבות, ולכן בשורה התחתונה הוא בהחלט יכול להיחשב כמוצר אקולוגי וירוק, תרתי משמע.
  9. מגוון סוגים – השוק מוצף בעשרות סוגים של דשא סינטטי. הם נבדלים אחד מהשני בצבעים שלהם, במספר הגוונים שיש בכל סוג, באורך הסיבים, גובה המרבד, צפיפותם, הרווח בין התפרים, מספר התפרים למ"ר, משקל הסיבים, חורי הניקוז, איכות החומר, רוחב המרבד, ועוד. כמו כן לכל דשא יש אופן התקנה שונה, כך חלקם זקוקים למילוי חול או גומי, וחלקם האחר המיועד בעיקר לגינות פרטיות אינו דורש מילוי כלשהוא. נקודה נוספת היא האחריות, בה חברה מעניקה תקופה שונה.
  10. העלאת ערך הבית – התקנת דשא סינטטי איכותי, נחשבת כהשקעה טובה, אשר מניבה רווח במידה ומעוניינים למכור או להשכיר את הבית. בית עם גינה מטופחת, נמכר בקלות ובמהירות רבה יותר, וכאשר מותקן בו דשא איכותי וירוק, וזה נחשב להיות זרז מצוין לעידוד המכירה.

החסרונות – ו…. נכון, אין לזה ריח של דשא

התקציב לטובת רכישת דשא סינטטי גבוה יותר, וזה בהחלט מרתיע, אך אם תבחנו זאת לטווח הארוך, ותבדקו את העלויות השנתיות של המים, התחזוקה והזמן, תיווכחו שההשקעה הראשונית מתגמדת למולן, ולאורך השנים אף חסכונית יותר.

בואו וננפץ חלק מהמיתוסים הקשורים בדשא סינטטי:

  1. השקעה ראשונית גבוהה – רכישת הדשא גבוהה בהרבה מההשקעה בדשא טבעי. ככל שאיכות הדשא עולה, כך המחיר עולה בהתאם. אולם, כפי שהבנתם עד כה, עלות ההשקעה הראשונית מתקזזת למול החיסכון בהוצאות השוטפות, וניתן לומר כי החזר ההשקעה מתקיים תוך שנה עד שנתיים, תלוי בגובה ההוצאה ההתחלתית. בממוצע, מחירו של דשא סינטטי הוא בין 20 ₪  ל- 300 ₪ למ"ר, לעומת דשא טבעי שמחירו נע בין 18 ₪ ל-30 ₪ למ"ר. גם סוג הדשא הוא אלמנט חשוב במשוואת המחיר, כך דשא סינטטי למגרשי ספורט בדרך כלל זול יותר מדשא שמתקינים בגינות פרטיות. מכיוון שלמחיר הדשא עצמו מתווספות גם עלויות הובלה ובעיקר התקנה, כדאי לרכוש דשא איכותי שישרת אתכם שנים רבות, ויצדיק את ההשקעה.
  2. מחיר התקנה גבוה – עלויות ההתקנה של דשא סינטטי נובעות מתהליך מורכב יחסית, שכולל : פינוי הדשא הקיים וצמחייה נוספת במידה ויש, יישור הגינה לכדי שטח ישר ומפולס, הדבקת משטחי הדשא ברצועות הדבקה מיוחדות, פיזור מצע מיוחד ופריסת בד פלריג, הנחת הדשא והתאמתו לתוואי השטח ועוד. בהתקנה כרוכה עבודה רבה וחומרים  שונים, מה שמגדיל את המחיר והופך אותו להשקעה משמעותית, לכן יש מקרים בהם מחיר ההתקנה גבוה יותר ממחיר הדשא. יש בהחלט אפשרות להתקנה עצמאית, אך זה מומלץ רק במידה ויש לכם את המכשור המתאים, וידע בסיסי בהבנת התהליך וביישומו. בכל מקרה, התקנה בשיטת עשה זאת בעצמך מומלצת רק לבעלי גינות קטנות, שכן בגינות גדולות התהליך מורכב יותר, ונדרשות עבודות הכנה ותשתית בהיקף גדול ובמכשור מתקדם.
  3. הדשא פולט חום – בימים חמים מאוד, דשא סינטטי מתחמם וצובר חום הרבה יותר מאשר דשא טבעי. אולם, באותה מידה כאשר פוחתת עוצמת הקרינה, הוא מתקרר מהר. בכל מקרה, כאשר קרינת השמש חזקה מאוד, לא מומלץ לשהות באזור חשוף למשך זמן, כך אם תרצו ליצור פינת משחקים לילדים או פינת ישיבה לאירוח ובה דשא סינטטי, כדאי לדאוג לקירוי מתאים, מה שיפתור את הבעיה באופן פשוט וקל. ניתן למקם גזיבו, רשת צל, שמשיה גדולה וכמובן פתרונות קבע כגון פרגולה או סוכך גדול, וליהנות מפעילות בדשא בעל מזג אויר.
  4. לדשא אין מגע רך – בתיאורי היצרנים השונים תיתקלו בתיאורים כגון: דשא בעל מרקם קטיפתי, דשא עדין ורך למגע ועוד. גם אם זה לא מדויק במאת האחוזים, תגידו אתם מתי ישבתם על דשא אמיתי שהוא רך ונעים? בכל מקרה, אין ספק שיש הרבה סוגים של דשאים סינטטיים כיום שהם בהחלט רכים מאוד, אלסטיים, אינם קשים למגע ובעלי מראה טבעי במיוחד.
  5. לדשא אין ריח של דשא – זוהי באמת סוגיה שעד כה לא נמצא לה פתרון. אין תחליף לריח של דשא לאחר כיסוח, אך כאשר מניחים על כף המאזניים את היתרונות והחסרונות, נראה כי בהחלט אפשר לוותר על זה…

לתמונות הממחישות את מראה הדשא הסינטטי, כנסו לקטגוריית עיצוב גינות

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר