We bring nature to life Roi Tomer

איך להיפטר מעשבים בגינה

אאוטסייד oct 2013 ,

הדבר האחרון שבא לכם לראות בגינה הם העשבים. הבעיה היא שאי אפשר להיפטר מהם, ובטח שלא בקלות. עשבים בגינה היו מאז ומתמיד מטרד, וכמו שאתם יודעים, גם אם מוציאים אותם, הם תמיד חוזרים ושבים לצמוח. זה נכון לגינות ביתיות וגם לשטחי חקלאות, למרות שיש ביניהם הבדלים עצומים. בהמשך תגלו דרכים ופתרונות להתמודד עם הבעיה בגינה הפרטית שלכם.

מי נחשבים להיות עשבים שוטים?

עשבים שוטים, או בשמם הנוסף עשבים רעים, הם אותם הצמחים אשר גדלים במקומות בהם הם לא רצויים, מפריעים, לא אסטטיים ואף מהווים סיכון כמו : חסימת נתיבי מים והקטנת מרחב הגדילה לצמחי הגינה, מקור למחלות, גרימת עיכוב לגדילת צמחים סמוכים, יצירת מצע דליק שיכול לגרום להתפשטות שריפה וכמובן מראה שאינו אסתטי במיוחד. הצמחים שגדלים בצורה פראית בין צמחי הגינה מפריעים לגידול ולכן נעשים מאמצים רבים בשיטות שונות, כדי לצמצם את גדילתם תוך ניכוש או הדברה. בכדי לעקור ולהלחם בתופעת העשבים יש הרבה מאוד דרכים, חלקן יעילות וחלקן יעילות פחות. בסופו של דבר הרצון הוא למצוא את הדרך בה תהיה פגיעה אקולוגית מינימאלית, במינימום שימוש בחומרי הדברה שיכולים לפגוע גם בסביבה הרחבה יותר (העשבים מפתחים עמידות למול חומרי ההדברה, פגיעה בבעלי חיים, שאריות של רעלים ועוד). השיטה הידנית לעומת זאת דורשת זמן רב והיא אפקטיבית פחות. יש כיום חומרים קוטלי עשבים שמכילים חומרים כימיקליים, עם שאיפה להשאיר כמה שפחות עקבות של שאריות רעילות בקרקע. בכל הקשור לחומרים אלו חייבים להיעזר ביועץ מקצועי בכדי לא לגרום נזק לגינה, ואף יותר מכך, לבני הבית.

איך תוכלו להיפטר מהעשבים בגינה בשיטות טבעיות 

ניכוש עשבים הוא חלק בלתי נפרד מעבודת הגינון, וגם אם תעשו את כל המאמצים להימנע מכך, הם ישובו לצמוח. זרעי העשבים נמצאים בכל מקום, גם בעובי האדמה וגם מחוצה לה, ויותר מזה, הם אפילו נישאים ברוח ומתפזרים לכל עבר בלי מאמץ. הרחקת המטרד באופן טבעי, יכול להתבצע על ידי קצירת העשב בחרמש מכני או מכונה לכיסוח דשא, כיסוי בחיפויי קרקע שונים למניעת צמיחה ואפילו שריפת השטח באופן מבוקר. הכל כמובן בהתאם לתנאי השטח וסוג וכמות העשבים הגדלה בו. בכדי לצמצם את התופעה ולהקטין את צמיחתם, בהמשך תוכלו לקרוא על כמה פעולות נוספות שניתן לבצע.

"ידע הוא כוח" , מה שאומר שככל שהמידע שלכם על המפגע שנקרא "עשבים" יהיה גדול יותר, כך תוכלו לצאת לפעולה חכמים וחזקים יותר… מה לא עושים בשביל ליהנות מגינה נטולת עשבים… הסוד הגדול שמאחורי ניכוש עשבים הוא התמדה ובקרה תמידית. ככל שתקדימו להוציא אותם כשהם קטנים, תחסכו הרבה מאמץ, זמן ועבודה קשה, ויש להקפיד ולהמשיך בכך מידי כמה ימים.

1.      קרקע לחה – קל יותר לעקור עשבים שגדלים בקרקע רכה ולחה, כך תוכלו לעקור אותם בבת אחת מהשורש ולמנוע את התפשטותם. לחלק מהעשבים יש פריחה, אותה צריך לגזום לפני שהזרעים יבשילו ויתפזרו בגינה, וכמובן לפני העקירה. סוגי עשבים רבים מייצרים זרעים בכמות גדולה, שבמידה ומזניחים את הטיפול, קשה להשתלט עליהם.

2.      לא להעיר זרעים רדומים – מסתבר שכל פינה בגינה מכילה זרעי עשבים, אבל אלו שצומחים נמצאים רק בחלק העליון של האדמה, והם אותם עשבים שיש להם חשיפה לאור. טיפוח הקרקע יביא לצמיחתם, ויאפשר חדירת אור גם לזרעים הרדומים שנמצאים בה. השיטה היא להרוג את העשבים החל מהשורש, ולהימנע מלגעת בשטחים בהם אין עשבים, בכדי לא לעורר את הזרעים הרדומים. אותם זרעים יכולים להישאר רדומים בקרקע למשך זמן רב מאוד. לדוגמא: אם אתם נתקלים בריכוז עשבים גדול, בכדי למזער את האפשרות לחדירת אור לשטח רדום, לא רצוי לעדור את כל השטח, אלא להגיע ישירות לשורשים של העשב באמצעות סכין ארוך וחד ולמשוך אותם בצורה ממוקדת.  

3.      אדמה קרירה, ללא אור – ככל שתמזערו את חשיפת העשבייה לאור, כך תקטינו את יכולתם לצמוח. חיפויי קרקע שונים יכולים להיות פתרון מצוין לכך: החל מחיפויים אורגניים כגון קליפות אקליפטוס, שבבי אורן או מאל'צ ועד לחלוקי נחל וטוף. חיפויים אורגניים במיוחד מזמינים מיני חיפושיות וצרצרים אשר אוכלים את זרעי העשבים ועושים לכם את העבודה בלי להתאמץ. צריך להקפיד שהחיפוי לא יהיה גדול ובעל רווחים אשר יאפשרו חדירת קרני שמש, ובכל מקרה מומלץ לפרוש יריעת פלריג לפני הנחת החיפוי, מה שימנע באופן כמעט מוחלט את הגעת האור לשכבה העליונה של האדמה.

4.      לנכש עשבים כשהם עדיין קטנים – ככל שתקדימו לנכש, כך הפעולה תהייה אפקטיבית וקלה יותר. קל יותר להוציא עשבים צעירים, וכדאי לעשות את זה כשהקרקע רטובה, אחרי הגשם למשל, כשכל מה שצריך זו כפפה עבה ומקלטר קטן שיחדור ישירות לשורשי העשבים הגדולים יותר. אם הקרקע יבשה כדאי להשתמש בסכין ארוכה בכדי לנתק את העשב מהשורש ומיד לכסות את האדמה בחיפוי קרקע למניעת צמיחה מחודשת.

5.      קומפוסט בטמפרטורה גבוהה יכול להמית את זרעי העשביםכדאי לדאוג להגיע לדרגת חום גבוהה בעת תהליך יצירת הקומפוסט. לאחר עקירת העשבים המקום האידיאלי עבורם הוא הקומפוסטר, שם יוכלו להפוך בבוא העת לקומפוסט. לאחר עקירתם הם קמלים ומתייבשים, אך כל זאת נכון אלמלא היו נושאים בתוכם זרעים. מכיוון שבלתי אפשרי להתמודד עם הפרדת הזרעים מהעשבים, במיוחד כשמדובר בכמויות גדולות, השיטה הנכונה היא ליצור תנאי טמפרטורה גבוהה בקומפוסטר, בערך 150מעלות, מה שבוודאות יחסל כמעט כליל את הזרעים. למדריך שימוש נכון בקומפוסטר תוכלו להיכנס למאמר הבא.

6.      גיזום וחיתוך – חיתוך העשבים בגובה פני האדמה היא שיטה שמביאה תוצאות בטווח הקצר בלבד. עד מהרה העשבים ימשיכו לצמוח. אולם, בכל זאת אתם זוכים בכמה שבועות של שקט, עד לצמיחה מחדש, מה גם שהחיתוך מקטין את קצב הצמיחה שכן הם זקוקים לאנרגיה רבה בכדי להתפשט מחדש.

7.      שתילה מרוכזת של פרחים או צמחים – ריכוז צפוף יחסית של פרחי עונה למשל, יקטין את השטח הפנוי ולא יאפשר לעשבים להתרבות בקלות. בשטחים הפנויים מלאכת הניכוש תהייה קלה יותר שכן תוכלו להשתמש בחרמש מוטורי או בחומרי הדברה נקודתיים. בדרך זו תוכלו לספק השקיה רק לאזורים שבהם אתם מעוניינים, ולמנוע אספקת מים לשטחי העשבייה. השיטה הטובה ביותר היא באמצעות טפטפות, שמהוות אמצעי יעיל במיוחד למיקוד ההשקיה. מניעת אספקת מים לעשבים יכולה להפחית את צמיחתם ביותר מ-50%.

8.      לדאוג לאדמה דשנה  – אולי זה יפתיע אתכם אבל זרעי עשבים מופיעים פחות בקרקע איכותית. דווקא אדמה בריאה ומדושנת, אינה חביבה במיוחד על עשבייה. גינה מטופחת שמקבלת טיפול קבוע ומקצועי, תזדקק למינימום השקעה בניכוש העשביה.

חומרי הדברה – כדאי להימנע במידת האפשר

אם מצב הגינה דורש פעילות מעט יותר אגרסיבית, ישנם חומרי קטלת עשבים המיועדים לשימוש בגינה, אך לפני השימוש בהם יש להתייעץ עם המשתלה בה תרכשו את החומר. יש לוודא שהחומר יעיל לסוג העשבים שגדל בגינה, להקפיד על הנחיות השימוש של היצרן, ולנקוט בכל אמצעי הזהירות כולל מיגון מתאים. שימוש נרחב בחומרים אלו יכול להיות מסוכן ומזיק לבריאות, לכן יש להשתמש בהם כמה שפחות. נוסף על כך, לכל אדם סף רגישות שונה לחומרי הדברה, כאשר רגישותם של ילדים קטנים היא גבוהה יותר. נקודה נוספת שיש לזכור היא להרחיק בעלי חיים ממגע ישיר עם החומר, ולא לאפשר להם להתקרב לשטח בהתאם להוראות היצרן. העשבים מייצרים עם השנים עמידות בפני קוטלי העשבים השונים, ולכן רצוי להחליף אותם מידי תקופה. חומרי ההדברה האגרסיביים שייכים להדברת עשבים בחקלאות, לעומתם החומרים המיועדים לגינה הביתית חלשים יותר ומותאמים לאופי הצמחייה השכיחה בהם.

חומר הדברה ראונדאפ – קוטל עשבים סיסטמי לא בררני – מגיע כאבקה שיש למהול במים או בתמיסה נוזלית מוכנה. יש לרסס את החומר על עלי העשב ממרחק של כחצי מטר, ולאחר כשבוע העשב מתייבש ומתפורר (החומר מגיע מהעלים שקולטים את חומר ההדברה, שמורידים אותו בצינורות ההובלה עד לשורשים). כדאי להקפיד לרסס כאשר אין רוח, בכדי שהריסוס לא יעבור לצמחים נוספים בגינה, ולאחר הריסוס אין להשקות במשך יומיים. לאחר תקופה החומר מתפרק ואינו משאיר שאריות באדמה. בעת הריסוס מומלץ להשתמש עם כפפות ומגן לעיניים, ולרסס בגובה נמוך. הראונדאפ יעיל רק לצמח אותו מרססים, ואם יש בקרקע זרעי עשבים אחרים, הם יגדלו כרגיל. החומר אפקטיבי למרבית העשבים. יש לוודא לאחר ההדברה לפנות את העשבים שהודברו ולא לשתול בקרקע במשך מספר שבועות.

חומר הדברה טומהוק תרכיז מתחלב להדברת עשבים רחבי עלים – החומר מיועד לקטילת עשבים הורמונאליים. גם כאן הריסוס נקלט דרך העלים הירוקים. ההדברה בחומר זה יעילה במיוחד לצמח הפטל, היהודי הנודד, חמציץ, חבלבל, ירוקת החמור, רגלת הגינה ועוד. החומר מגיע מגיע כאבקה אותה יש למהול במים, למלא את מיכל המרסס, לנער בעדינות ולרסס במרחק של כחצי מטר מהצמח, עם כיוון הרוח. רצוי מאוד להשקות את השטל לפני הריסוס, ולא לרסס בשעות חמות.

חומר הדברה רונסטאר  –  חומר המגיע בצורת גרגירים, והוא נועד למניעת צמיחת עשבים חד-שנתיים בגינה. 

החומר קוטל עשבים שוטים בררני, שאינו פוגע במרבית זני הדשא ובצמחי תרבות קיימים, ואף אינו מדביר עשבים רעים קיימים. החומר הופך להיות פעיל לאחר השקיה או גשם. מסיסות התכשיר במים היא נמוכה, לכן הוא פעיל באופן נקודתי בשכבת הקרקע העליונה בה הוא יוצר שכבת הגנה, ומונע מונע את צמיחת העשבים. יש לפזר את הרונסטאר על שטח נקי מעשבים, ולאחר מכן להשקות בהמטרה. המינון וכמויות הפיזור והמים, על גבי האריזה. אם יש צמחיה סביב העשבים, יש להימנע ממגע בהם. במידה וגרגירי החומר נפלו עליהם, יש לשטוף אותם מיד במים.

"שיטות סבתא" טבעיות להתמודד עם בעיית העשבים

המודעות לאיכות חיים ולאורח חיים "ירוק" פשטה בכל העולם. מתוך הבנה כי יש סכנה שטמונה בשימוש בחומרי הדברה, ולמרות כל התקנות המגבילות של חומרים אלו, אנשים רבים נמנעים משימוש בחומרים הרעילים או כאלו שיכולים לזהם את סביבת החיים שלהם. כאשר יש אפשרות להשמיד את העשבייה בדרך טבעית וידידותית, תמיד כדאי קודם כל לנסות אותה.

לכל מי שמחפש איך להיפטר מהעשבים ללא שימוש בחומרי הדברה, הנה לפניכם כמה אפשרויות תוצרת בית:

אחת מהשיטות הנפוצות היא השימוש בחומץ בריכוז של 3-5% שהוא חומצה אצטית מדוללת, אשר יש לה סגולות טבעיות להכחדת עשבים. החומץ הטבעי לא רשום כתכשיר הדברה, אך הוא יעיל במקרים רבים. נסו ותיווכחו… יש להכין את החומר, למלא את בקבוק המרסס, ולהתיז על עלי העשבים. יש להימנע עם מגע החומר בעיניים, ובכדי להגן על הצמחייה מסביב לעשבים, ניתן לכסות אותה בעת הריסוס בקרטון או בבד חוסם. יש להקפיד לא לרסס ברוח, ואם יש רוח קלה, לרסס עם כיוון הרוח.

  1. התזת חומץ לבן בריכוז של 5%, על אדמה יבשה. לעשבים גדולים וחזקים יש להשתמש בחומץ בעל ריכוז גבוה יותר.
  2. לערבב חצי כוס מלח בישול עם 1 ליטר חומץ.
  3. לערבב חצי כוס נוזל לניקוי כלים עם 2 ליטר חומץ.
  4. לערבב חצי כוס מיץ לימון עם 1.5 ליטר חומץ.
  5. לערבב חצי כוס מלח בישול, ורבע כוס נוזל לשטיפת כלים ו- 2 ליטר חומץ.
  6. לערבב כף מלח בישול עם כף מלח למדיח ו-1 ליטר חומץ.
  7. השקיית העשבים במים רותחים.
שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר