We bring nature to life Roi Tomer

עבודות פסיפס בגינה – נגיעות של אומנות בטבע

אאוטסייד nov 2013 ,

זה עולה מחדש בכל עיצוב גינה  – הצורך להפתיע, לרגש, ליצור חוויה ייחודית, וכזה שיגרום ל-WOW אחד גדול. כבר במפגש הראשון עם הגינה, השאיפה היא ליצור עיצוב עם טוויסט בעלילה. משהו מיוחד.

האם כל גינה בהכרח צריכה להיות מפתיעה? וגם אם מחליטים שכן, איך עושים את זה במינון הנכון? ובכלל, איך אפשר ליצור חידוש מרענן? אחת הדרכים הנהדרות היא לשלב אלמנט עיצובי מיוחד, ומה שהפך להיות פופולארי מאוד בשנים האחרונות הן עבודות פסיפס בגינה.

במאמר שלפניכם  אנחנו מארחים שתי יוצרות ואומניות מובילות בתחום. בואו להכיר את נוגה ספקטור וגלי קמיל. האמת היא שמספיק לראות את התמונות, אבל הוספנו עוד כמה מילים כדי לנסות ולהבין קצת יותר על כל מה שמאחורי עבודות הפסיפס המיוחדות. אנחנו מקווים שתיהנו מהקריאה ומהתמונות.

עבודות פסיפס בגינה – איך אריחים שבורים הופכים לקישוטי גינה ייחודיים

הן בהחלט יכולות להשתלב בכל גינה, אך יש להתאים אותן לסגנון העיצובי שקיים בה. עבודות פסיפס הן עולם ומלואו, ויכולות להופיע בדמות כד מעוטר באבנים קטנות ועד לקיר שלם או רצפת כניסה מקורית במיוחד. מה שחשוב מאוד בכל הקשור לעבודות אלו, הוא לתת להן את הבמה הראויה. לא מדובר בעוד פסל או עציץ, אלא ביצירות אומנות של ממש שיש ליצור עבורן את התפאורה שתכבד אותן ותדגיש את יופיין.

עבודות הפסיפס מחזירות אותנו לעבודות האומנות האישיות, אלו שיוצרים בסבלנות במלאכת מחשבת עדינה ומדויקת. עבודות אלו בולטות בייחודן, במיוחד בעידן האינסטנט המודרני והתעשייתי שבו אנו חיים. מה שכן, מאחורי כל עבודה צבעונית ומרהיבה, מסתתרות הרבה שעות עבודה : לא רק כישרון ומקוריות נדרשים ביצירת העבודות, כי אם גם המון סבלנות ועבודה רבה.

קודם כל… מה זה פסיפס? – מאז ועד היום

כאשר מדברים על פסיפס, או כפי שאנו מכירים גם בשם מוזאיקה, מתכוונים ליצירת אומנות המורכבת משיבוץ של פיסות אבנים קטנות בגדלים שונים, אשר יוצרות דוגמא גרפית צבעונית. ניתן לשלב בעבודת הפסיפס דוגמא או תמונה, ולעיתים גם בסגנון חופשי. שיבוץ האבנים מתבצע על ידי הנחתן בתוך חומר כגון מלט, אשר מחבר ביניהן ומקבע אותן לחפץ, או הדבקת התזרות (האבנים) על מצע כלשהו.

אומנות הפסיפס קיימת כבר מזה אלפי שנים עוד מהעת העתיקה. עבודות הפסיפס הראשונות התגלו בתורכיה והיו עשויות מחלוקי נחל איתן יצרו דוגמאות גיאומטריות פשוטות כבר במאה ה-6 לפנה"ס. מאוחר יותר החל שימוש בחומרים טבעיים נוספים כגון קוביות אבן משויפות, שיש וגרניט. לקראת המאה ה-1 לספירה ובתקופת ימי הביניים, ניתן לראות התפתחות בדמות עבודות פסיפס שעטרו לא רק רצפות כי אם גם קירות גדולים. הפסיפס זכה להכרה מחודשת במאה ה-18, וכיום בעידן המודרני אנו יכולים לראות שימוש נרחב באומנות מיוחדת זו. רבים מכם וודאי ביקרו בציפורי ובבית הכנסת בבית אלפא ובעין גדי, וראו את רצפות הפסיפס העתיקות והמרהיבות מתקופות קדומות. בנוסף להם קיימות עוד הרבה מאוד עדויות ומקומות בארץ: החל מאתרים ארכיאולוגיים, בתי כנסת, מנזרים וכנסיות, דרך עבודתו המרשימה של שאגאל ברצפות הפסיפס בבניין הכנסת, ועד לפריחה המחודשת של התחום בעיצוב וקישוט בתים וגינות.

והיום? אם בעבר יצרו את הפסיפס מאבנים טבעיות מרובעות, קטנות ואחידות בגודלן בדגמים גיאומטריים, הרי שברבות השנים נוספו לאומנות זו מגוון חומרים כגון: אבן סינטטית, זכוכיות, מראות, קרמיקה, טרקוטה וחרסינה ומשולבים איתם אלמנטים נוספים השזורים בעבודות כמו צדפים, חרוזים, חלקי מתכת ואביזרים קישוטיים שונים. תוספות אלו הן נגיעות קטנות אשר מעשירות את מראה הפסיפס ומוסיפות לו צבעוניות ועניין.

סוגים של עבודות פסיפס

  1. פסיפס אבן – פסיפס מאבנים טבעיות קטנות ומרובעות, לרוב בגודל של 1.2 ס"מ. זה נחשב להיות הפסיפס המסורתי שיוצרים מחומרים כגון שיש וגרניט. הפסיפס המודרני משלב בנוסף לאבנים הטבעיות גם שברים של חומרים נוספים, ובחלק מהעבודות גם האבנים הזהות שינו את אחידותן לטובת אבנים בגדלים שונים ובצורות גיאומטריות שונות.
  2. פסיפס זכוכית – פסיפס בגרסה מודרנית יותר, אשר יוצרים מחלקי זכוכית. בעבודות אלו נגלית צבעוניות מרהיבה שכן לזכוכית יש מנעד גוונים רחב ביותר, היא קלה לחיתוך ונחשבת כחומר זול יחסית.
  3. פסיפס קרמיקה – השימוש בשברי אריחי קרמיקה מאפשר עושר עיצובי ומגוון צבעים גדול ביותר. מחירו הזול והצבעוניות העזה שניתן להשיג באמצעותו, הופכים אותו לאטרקטיבי במיוחד. יש סוגים שונים של אריחי הקרמיקה, והבולטים שבהם הינם הגרניט פורצלן והטרקוטה.

עד כאן המידע התיאורטי. עכשיו בואו ליהנות מכמה תמונות שיעשו לכם חשק לעוד…  ספסלים, שולחנות, פסלים חיות לגינה ופסלים אבסטרקטיים, אדניות, כדים, עציצים, מזרקות, שבילים והכל ביצירתיות צבעונית ומפתיעה, כיד הדמיון הטובה…

גלי קמיל – הסטודיו לעיצוב בפסיפס

במדרחוב הקסום במושבה מזכרת בתיה, בבית אבן בן 130 שנה, שוכן הסטודיו לעיצוב בפסיפס של גלי קמיל – אומנית פסיפס שעבודותיה מעטרות בתים וגינות ומוצגות בתערוכות בארץ ובעולם. בסטודיו יוצרת גלי יצירות פסיפס צבעוניות  ומקיימת סדנאות ללימוד טכניקות לעיצוב בפסיפס למתחילים ומתקדמים, וכן סדנאות חד פעמיות . גלי מעצבת פריטים שונים לפי הזמנה – שולחנות גינה, ספסלים ,כדים, פסלים  ועוד פרטי פסיפס ייחודיים. במקום חנות חומרי גלם למי שרוצה ליצור בעצמו. "אם רציתם לתת לגינה נגיעה ייחודית ויוצאת דופן, שלבו יצירות פסיפס !"

התמונות הבאות הן יצירות בעיצוב  גלי קמיל ותלמידות הסטודיו לעיצוב בפסיפס. לתמונות נוספות כנסו לאתר .

נוגה ספקטור – אומנות בפסיפס ופיסול סביבתי

נוגה היא אמנית ויוצרת בפסיפס ובפיסול סביבתי, ומנחת סדנאות בתחום. היא יוצרת עבור המגזר העסקי, הציבורי והפרטי, וכמובן גם בעבודות בהזמנה אישית. לאחר קריירה בעיצוב תעשייתי ועיצוב גרפי כולל תעודת הוראה בחינוך טכנולוגי, היא גילתה את קסם הפסיפס, ונשארה שם. מאז יצרה אינספור עבודות מרהיבות ומעוררות השראה. סדנאות הפסיפס והפיסול הסביבתי שהיא מעבירה (לארגונים, לבתי ספר, לילדים, נוער ולמבוגרים), מעבר לפסלים הססגוניים, הן פעילות יצירתית, חוויה מיוחדת במינה וימי גיבוש לא שגרתיים לכל המשתתפים.

בעמוד הבא תוכלו להתרשם מסדנא משפחתית, שהולידה יצירת פסיפס מרהיבה שממוקמת בגינה הביתית.

התמונות הבאות הן יצירות בעיצובה של נוגה ספקטור. לתמונות נוספות כנסו לאתר של נוגה .

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר