We bring nature to life Roi Tomer

תכנון תאורת גן בגינה פרטית

אאוטסייד sep 2013 ,

למה כדאי לכם להשקיע בתכנון תאורת הגינה? מה בדיוק צריך לדעת, ואיזה תהליך נכון יותר לבצע? הגינה היא בהחלט הטבעי של הבית, אך יחד עם זאת היא תחום נפרד בעל קיום משלו. בני הבית יכולים לבלות בה שעות רבות מהיממה, וכאשר היא מוארת גם בשעות הלילה, ניתן להאריך את משך השהות ולשדרג אותו. ניסינו להימנע ממילים מפוצצות, אבל המאמר שלפניכם בהחלט דומה לפנס אשר בא להאיר את החשיכה בגינה, ולעזור לכם להבין קצת יותר בנושא התאורה לגינה…

עובדות חשובות בנושא התאורה בגינה

  1. הגינה הופכת פונקציונאלית ושימושית יותר כאשר מותקנת בה מערכת תאורה : ניתן להאריך את משך זמן הפנאי בגינה,
  2. גופי התאורה בגינה משפרים את מראה הגינה ותורמים לעיצוב. הם בהחלט אלמנטים עיצוביים אטרקטיביים אשר נותנים לעיתים את הטון בעיצוב הכללי.
  3. הגדלת טווח התאורה מגדיל את בטחון בני הבית ומרתיע פורצים.
  4. תכנון תאורת גן מתבצע על ידי מעצב הגינה או חשמלאי מוסמך, אך אם יש לכם ידע בסיסי ורצון, גם אתם יכולים לבצע חלק מההתקנה. תוכלו להתייעץ עם בעלי מקצוע מתחום התאורה בכל הקשור לתכנון, רכישת הגופים וההתקנה.
  5. ככל שתתחילו את תכנון תאורת הגן מוקדם יותר, כך תוכלו להוזיל עלויות בעתיד ניתן לתכנן תאורת גן חסכונית וידידותית לסביבה.

טיפים בתכנון תאורת הגן 

מה שצריך להוביל אתכם במהלך תכנון התאורה היא השאיפה לשילוב נכון של התאורה עם עיצוב הגינה. אם התכנון הוא לבית בבניה, יש להיעזר בשרטוט של הבית אשר כולל את כל האלמנטים בגינה, משטחים, מתחמים, כניסה, שבילים ועוד. לשיפוץ גינה בבית קיים, או לתוספת תאורה בלבד לגינה קיימת, יש לסמן בשרטוט סכמתי את כל המקומות הנדרשים לתאורה ובכלל זה עצים, ערוגות, פינות ישיבה, כדים, פסלים ועוד.

יש להחליט איזה מקומות/אלמנטים אתם רוצים להאיר, ובדיוק בשלב הזה לא כדאי להסתפק בכך, ומומלץ להיכנס לבית וממנו לבדוק מהם המקומות הדורשים תאורה, בין אם לטובת התאורה והן לאפקט העיצובי. כבר בשלב זה כדאי לבדוק היכן מצויות נקודות החשמל שניתן בעזרתם לשלוט על מערכת התאורה בגינה. במידה וזהו בית חדש, יש לוודא הכנה לנקודות חשמל.

גינה מוארת תבליט את יופייה של הגינה, ותעזור להדגיש מקומות אטרקטיביים בגינה או במרפסת. כאשר בוחרים את הגופים יש לבחור את האור המתאים לדרישות: קיימים גופים המעניקים אור ממוקד בהם אלומת האור מתמקדת באלמנט מסוים כגון: עץ, שיח, נדנדה, בריכת דגים ועוד. לעומתם, גופים המעניקים אלומת אור רחבה, והם משמשים להאיר שטחים גדולים יותר תוך פיזור האור בצורה רוחבית. את גופי התאורה ניתן לשלב בכל חלל הגינה. הם יכולים להיות ממוקמים בקרבת הבית או בשולי הגינה. תאורה הממוקמת בקצה הגינה, מאפשרת לבעליה לשיטה על כל המרחב, והיא אף נותנת תחושה של שטח גדול יותר.

בחירת גופי תאורה

להלן מספר עקרונות בבחירת גופי תאורה:

  1. העין נמשכת באופן אינסטינקטיבי לאור בהיר
  2. לוקח לעין זמן מה להתרגל לעוצמות אור שונות
  3. עצמים כהים בולעים אור, ולעומתם עצמים בהירים מחזירים אור
  4. ככל שהעצם המואר בהיר יותר, ניתן להשתמש בעוצמת אור חלשה יותר, ולהיפך.
  5. אין לחשוף את מקור האור באופן ישיר.

סוגים של גופי תאורה לגינה 

  1. ספוטים – גופי תאורה קטנים יחסית המשמשים כתאורה לעבר צמחיה או אלמנט מסוים בגינה. קיימים ספוטים שטוחים, וספוטים עם מצחייה, שמיועדים להאיר באופן ממוקד על אלמנט כלשהו או ליצירת אפקט דרמתי (אם לדוגמא ממקמים אותו מתחת לעץ כאשר האלומה כלפי מעלה). גופי תאורה ספוטים קיימים במגוון עיצובים ובגדלים שונים, והם מגיעים עם דוקרן הננעץ באדמה.
  2. תאורת שביל – גוף תאורה שמחובר לעמוד בגובה של עד 90 ס"מ. הוא מיועד להאיר שבילים ומעברים בגינה, להאיר על צמחיה נמוכה, סלעים ועוד. גופי תאורה אלו מעניקים אוירה רומנטית ומעוצבת לגינה, והם אלמנט עיצובי בפני עצמו. גופי התאורה המעוצבים מעניקים יופי רב לגינה גם בשעות האור.
  3. גופים לתליה – השימוש הנפוץ בגופים אלו הוא בעיקר לתליה בין ובתוך עצים או שיחים, וכן בשילוב בתוך פרגולות בגינה .
  4. שקועי קרקע – גופי תאורה אלו משולבים בעיקר ברצפות דק ובטון. בנוסף לתאורה שהם מספקים, הם מעניקים מראה מעוצב ומסוגנן. לפני ההתקנה יש למדוד היטב את עומק הרצפה ובהתאם לרכוש את הגוף המתאים, שלא יבלוט. ישנם גופים אשר ניתן לדרוך עליהם והם עמידים ביותר.
  5. שקועי קיר ותקרה – גופי תאורה שמשמשים להאיר כניסות, שבילים ומעברים גינה .לפני התקנת גופי תאורה שקועי קיר, יש למדוד את עובי הקיר בו תרצו להתקין את הגוף.

מהם היתרונות של תאורת גן ?

  1. בטחון אישי לבני הבית –  בכדי לאפשר לבני הבית ללכת בבטחה בגינה גם בשעות החשיכה, יש לוודא כי הגינה ובמיוחד שבילי הגישה, יהיו מוארים דיים. הליכה בטוחה ונוחה מצמצמת באופן כמעט מוחלט את הסיכוי לתאונות או נפילות. אולם, אין להגזים עם כמות התאורה ואין צורך להתקין גופים רבים מידי, מה שגורם לתחושת אי נוחות ומראה לא טבעי של גינה מוארת באור חזק בלילה. תכנון חכם יהיה זה שיבדיל בין אזורים בגינה ולכל אחד לספק את כמות התאורה ועוצמת האור הנדרשים.
  2. הגנה על הבית – אין עוררין על כך שתאורת חוץ משפרת את אבטחת הבית ובטחון יושביו. בנוסף לתאורה המשמשת את בני הבית בפינת הישיבה או באזורי פעילות אחרים בגינה, ישנם אזורים נוספים, חשוכים יותר שהינם אסטרטגיים מאוד, כגון: כניסה למוסך, כמיסה למחסן, שבילי הגישה והיציאה, מדרגות ועוד. התאורה תבטיח שהייה בטוחה ומעבר קל ונוח ממקום למקום. שילוב תאורת חוץ עם אורות אבטחה, תבטיח במידת האפשר הגנה מפני פריצות לבתים. אחת הדרכים הפשוטות ביותר להבטיח אבטחה בגינה היא התקנת  חיישן אורות (אינפרא אדום פסיבי). האורות נדלקים באופן אוטומטי בכל פעם שיש תנועה בטווח של החיישן. אולם, חיישנים רגישים יופעלו גם ממעבר של כלב או חתול, ולכן צריך להתייעץ עם איש המקצוע  הרלוונטי. רצוי להתקין טיימר שייכבה בבוקר, וישוב להידלק רק עם רדת החשיכה.
  3. הארכת זמן איכות בגינה – מה יותר נעים מישיבה בחוץ אוויר הנעים בלילות הקיץ? תאורת גן מאפשרת להאריך את שעות הבילוי בגינה, מבלי להתחשב בשעות החשכה. בעונת הסתיו והחורף החשיכה יורדת מוקדם יותר, והתאורה מאפשרת להמשיך וליהנות בגינה לפי הרצון והפעילות המתבקשת. תאורת גינה תהייה ממוקמת במקומות ישיבה או פעילות כגון מרפסת, דק, פינת ישיבה, בריכה, מתקני משחקים ועוד.
  4. תאורת גן מעוצבת מעלה את ערך הבית – אין ספק כי התאורה משפרת ומשדרגת את מראה הבית. עיצוב יצירתי מדגיש את יופיו של הנכס וגורם לו להיות מרשים יותר. היתרונות של התאורה לדיירי הבית ברורים, אך התועלת אף עולה אם אתם מעוניינים למכור את הנכס. קחו בחשבון שתאורה נכונה תקל על תהליך המכירה ואף תעלה את ערכו של הבית.

גינה מוארת = חשבון חשמל מנופח?

אז אמרנו שלתאורת גינה יש יתרונות רבים. נכון, היא מאירה את הגינה, מוסיפה לה נופך עיצובי מרשים, מעלה את ערך הבית ואף משמשת כהרתעה מפני גנבים. אבל… מי ישלם את חשבון החשמל? אכן, גופי תאורה רבים, וכאלו הצורכים חשמל רב הופכים להיות נטל משמעותי על הוצאות הבית השוטפות. אל תוותרו על תאורה שאינה איכותית, אך בהחלט אתם יכולים לחסוך בעלויות. איך אפשר לעשות את זה? המשיכו לקרוא…

  1. מיקום נכון – יש לקבוע מהם המקומות הנדרשים לתאורה, ולהתקין את הגופים כך שיכסו שטח רחב ככל הניתן (אלא אם נדרש אור ממוקד). לדוגמא: 4 גופי תאורה יכולים לספק את כמות האור הנדרשת אם תמקמו אותם בארבע פינות בהיקף הגן.
  2. חיישן אורות – פתרון נהדר לחסכון, מאחר והוא מופעל רק כאשר מתקרבים לתחום (כגון: שבילי גישה, כניסה, פינת ישיבה ועוד). יש להתקין אותו במקום גבוה ולכייל את האורות ברגישות בינונית כדי שלא יופעל אוטומטית מכל מעבר של בעלי חיים. החיישן יעיל גם להאיר מקומות חשוכים לבני הבית וגם כהגנה מפני פורצים. יש לכוון אותו לפעולה לשעות החשיכה, ולהפסיק פעולתו בשעות הבוקר המוקדמות עם הזריחה.
  3. תאורה סולרית – שילוב גופי תאורה סולרית במיוחד באזורים משופעי שמש. תאורה זו מתאפשרת על ידי צבירת אנרגיה של הגופים מאוד השמש, ולכן יש להציב אותה אך ורק במקומות בהם קיימת קרינת קרני שמש חזקה. יתרון משמעותי של תאורה זו הוא שאין צורך בכבלים או בחיווט כלשהו (מומלץ במיוחד לבתים בהם יש ילדים קטנים, כך אין חשש לסיכונים מכבלי חשמל). כך, מצד אחד יש כאן חסכון עצום באנרגיה, ומצד שני היא ידידותית לסביבה. ניתן לרכוש את גופי התאורה הסולריים במבחר עיצובים וסגנונות.

לסיכום…

גם אם הגינה שלכם מעוצבת ויפה בשעות האור, עם רדת החשיכה היא עלולה להפוך למקום חשוך ולא אטרקטיבי. באמצעות תאורה נכונה היא יכולה להפוך באופן אוטומטי למקום אטרקטיבי, יפה ואפילו רומנטי. יש להקפיד לרכוש גופי תאורה המתאימים לגינה. ניתן להתאים את גופי התאורה לכל סגנון ועיצוב. יש היום מבחר גדול של גופים, במגוון רחב של סגנונות ועיצובים, בעזרתם תוכלו להפוך את הגינה למקום קסום ופונקציונאלי ביותר. ניתן למקם את הגופים כך שיאירו את פינת הישיבה, הבריכה, פינת הגריל ועוד. כמו כן ניתן ליצור אפקטים מיוחדים ומעניינים בעזרת גופי תאורה, ועדיין לשמור על מראה טבעי ונעים, תוך שיפור ושדרוג יופייה של הגינה הביתית. יש לזכור כי המפתח לתכנון תאורת גן מוצלח,  הוא ליצור איזון בו מבליטים את האלמנטים היפים ביותר בגינה ומשלבים מעברי תאורה ביניהם. 

 

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר