We bring nature to life Roi Tomer

איך לטפל בנזקי סופת שלג בגינה

רועי תומר Dec 2013 ,

כולם בישראל ידעו שמתקרבת סופה קשה, ובכל זאת היא תפסה את רובנו לא מוכנים. סופת השלגים ומזג האוויר הקשה שעבר על ישראל בסוף השבוע האחרון לא פסחו כמעט על אף אחד. עכשיו, כשהשמש החלה מבצבצת מבעד לעננים, בעלי גינות בכל רחבי הארץ יצאו מהבית לאחר שלושה ימים סוערים במיוחד. איך לטפל בנזקי הסופה? על כך במאמר שלפניכם.

כל אלו שהייתה באזורם סופת שלגים עזה, קמו לבוקר חדש וראו מולם מחזה שלא ראו מעולם. מצד אחד מראה מושלג, לבן ומרהיב, ומצד שני גינה קרה, קפואה והרוסה. אומנם גשמים הם ברכה, ושלג הוא מראה נפלא וגם נהדר לבניית בובות שלג, אבל לעיתים צריך להתמודד עם הנזקים הרבים שהם מביאים איתם.

 

אז איך חוזרים לשגרה ומחזירים לגינה לאט לאט את המראה הקודם שלה?

גשמים כבדים, שיטפונות, רוחות עזות, ברד ושלג – אלו הן תופעות של מזג אוויר שגורמות לנזקים רבים. השלג שנערם על ענפי העצים מכביד עליהם במשקל של עשרות קילוגרמים וגורם לחלק מהם להישבר ואף לקרוס, וצמחים אשר התכסו במעטה שלג סובלים מקרה מתמשכת שברוב המקרים אין דרך להשתקם ממנה. הקרה מקפיאה את הצמחים, ויוצרת מצב שבו הצמח לא מקבל מים ומתייבש. לעומת הקרה, השלג הוא פתיתי קרח הנופלים מהעננים והם אווריריים וגדולים. אם שכבת השלג המכסה את האדמה והצמחים נשארת זמן רב, היא עלולה לחנוק את הצמחייה. בנוסף, לאחר הפשרת השלג, המים יחלחלו לאדמה, אך ליטרים רבים ייתכן ויציפו את האדמה הרוויה.

מה אפשר לעשות כדי לטפל בנזק שנגרם לצמחים, לשיחים ולדשא?

בדיקה ראשונית לנזקים – עוד לפני שמתחילים את הטיפול בגינה, חשוב קודם כל לסקור את השטח ולבדוק מהם הנזקים שנגרמו, ואלו שטחים נפגעו בצורה מינימאלית. מומלץ להכין רשימה ובה לציין את כל מה שנזקק לטיפול.

להתחיל בניקיון יסודי לאחר שהשלג יימס, המראה שיתגלה לכם יהיה ככל הנראה דשא מוזנח, עלי שלכת וענפים שבורים פזורים עליו, ופסולת שעפה ברוח. כדאי להתחיל קודם כל בטפול במפגעים הרציניים כמו סככה שנפלה, עץ שקרס ונדרש לפנות אותו, מבנה שנעקר ממקומו, תריסים שבורים, פנסי גינה שבורים וכדומה.

לבדוק ניקוז המים – לאחר ירידת גשמים עזים והפשרת שלגים, יש לבדוק היטב את שטח הגינה ולראות היכן נקוו שלוליות או הצטברויות מים שלא מחלחלות לאדמה. מים עומדים יכולים לגרום לריקבון הצמחים ולכן יש לנקז אותם אם באמצעות תעלות ניקוז ואם בהוספת אדמה אשר תספוג את המים.

רענון האדמה – בכדי שהצמחים יתאוששו במהרה, יש לאוורר את האדמה עם קלטור ידני אך לא עמוק מידי, ולהפיח בה חיים. שחרור האדמה יספק לצמח מים וחומרים מזינים. לאחר גשמים חזקים שכבת האדמה העליונה נאטמת ומקשה על האוויר לחדור אליה.

טיפול בצמחיםחלקי גינה שנהרסו, ערוגות שנשטפו בגשם, צמחים שנעקרו ממקומם ועוד תיאורים לא אטרקטיביים זקוקים לשיקום, וזה בהחלט אפשרי. החזרו את הסדר למקומו, שתילים שנעקרו יש לשתול מחדש, ענפי עצים שנשברו יש לגזום היטב ולחזק את העץ בצורה מלאכותית עד שישתקם ויתחזק וכדומה.

לחצו כאן למידע נוסף על איך להתמודד עם מזג אוויר סוער בגינה.

האם ניתן לתבוע את חברת הביטוח בגין נזקי גינה?

במידה ורכשתם פוליסת ביטוח שכוללת בתוכה כיסוי לנזקי גינה, חברת הביטוח מחויבת לכסות את הנזקים שנגרמו, ובכלל זה עצים שניזוקו או שיקום הגינה. ברוב המקרים אנשים אינם ממהרים להרחיב את ביטוח הדירה גם לשטחי החצר, ולכן יש לבדוק היטב את הפוליסה ולשקול אפשרות הרחבה, גם אם מדובר על השנים הבאות.

 

צילומים: אורי לנדא

 

 

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר