We bring nature to life Roi Tomer

חיפוי קרקע לעיצוב גינות פרטיות

רועי תומר Jul 2013 ,

איזה נתח תופסים חיפויי קרקע בעיצוב גינות פרטיות? מעט גינות פרטיות אינן דורשות תחזוקה וטיפול תקופתי, לכן במהלך השנים פיתחו סגנונות של גינות המעוצבות כך שיידרש עבורן מינימום זמן ואנרגיה לטובת עבודות אחזקה שונות, כמו גם מינימום השקיה. עם הזמן נולדו להן גינות שפיתחו יכולות מרשימות של חסכון במים, ואף כינו אותן בשם "גינות חסכוניות במים". 

האלמנט המשותף הבולט ביותר בעיצוב גינות חסכוניות במים הוא שילוב חיפויי קרקע שונים המפוזרים או מונחים על שכבת הקרקע העליונה בשטחי הגינה השונים. גם אם תעבירו את שרביט הביצוע למעצב גינה, או שתעשו זאת במו ידיכם, כדאי שתדעו על מגוון האפשרויות הקיימות, ויש רבות כאלו היום.

עיצוב גינה עם חיפויי קרקע

חיפויי קרקע הפכו להיות חלק בלתי נפרד בעיצובי גינות רבים. הם ידועים כחסכני מים יעילים מאוד, אך בד בבד הם מעניקים לגינה יופי ואסתטיות רבה. בהתאם לעיצוב הגינה, כך יהיה השימוש בחיפויי הקרקע השונים. לכל גינה יתאים חיפוי קרקע שונה, בגדלים ובצבעים שונים ובצורת פיזור אחרת. גם מחירי החיפויים שונים אחד מהשני, יש ביניהם יקרים מאוד ואחרים במחירים סבירים ביותר.

חיפויי קרקע – יתרונות

ישנם שני סוגים של חיפוי קרקע : חיפוי קרקע אורגני וחיפוי קרקע אנאורגני. לכל חיפוי תכונות ייחודיות לו, אך היתרונות שלהם משותפים ודומים:

  1. מפחיתים את צריכת המים בגינה באופן משמעותי.
  2. מקטינים את זמן התחזוקה של הגינה (כמות העשבייה קטנה יותר, אין צורך בכיסוח דשא ועוד).
  3. מבודדים את הקרקע מתנאי מזג אויר קיצוניים, ובכלל זה מטמפרטורות גבוהות או נמוכות.
  4. מונעים היווצרות של קרום קרקע אטום, על השכבה העליונה של הקרקע.
  5. מקטינים את האידוי של הקרקע ובכך מאפשרים צמיחה טובה יותר.
  6. מונעים סחף של אדמה ושלוליות מים.
  7. משפרים את פוריות הקרקע בגינה.
  8. החיפויים יוצרים סביבת חיים נוחה לפעילות של חרקים וחיידקים באדמה, והופכים להיות זרזים של היווצרות דשן אורגני באדמה.
  9. משפרים את פעילות שורשי הצמחים.
  10. ניתן לעצב את הגינה ולייפות אותה : יצירת מתחמים שונים, עיצוב ויצירת עניין, שבילים, הסתרת פגמים באדמה לא מעובדת ועוד.

חיפוי קרקע אורגני

חיפוי קרקע אורגני כפי שמתבקש משמו, הוא חיפוי המתבצע עם חומרים טבעיים. ישנם חומרים שהינם בהישג יד, ובעזרתם אפשר ליצור חיפויים שונים, כגון: נסורת, קליפות עצים (אקליפטוס, אגוז), קש, שבבי עצים, שברי אגוזים וקליפות, עשבים, עלי דשא טבעי שכוסח, עלי שלכת יבשים ועוד. החיפוי האורגני מתפרק לתוך האדמה ומעשיר אותה, אך כאן גם חסרונו, שכן יש לדאוג שהשכבה תהייה לפחות 15 ס"מ, ולדאוג למלא אותה כאשר היא קטנה (עקב תהליך ההתפרקות באדמה). התוספת של חומר אורגני לאדמה משפר ומדשן אותה, ובתוספת הלחות הגבוהה, הצמחים מקבלים סביבת גידול מצוינת.

חיפוי אורגני אינו משמש לעיצוב שטחים גדולים בגינה, מכיוון שהוא פחות אטרקטיבי מהחיפויים האנאורגאניים, להוציא שבבי עץ וקליפות עצים, שלאחרונה נהוג לשלב אותם כחיפוי דקורטיבי בשל המראה המיוחד שלהם. מתי כדאי להעדיף דווקא את החיפויים האלו? במקרים בהם יש בגינה עצי פרי עם פירות שנופלים מהם, או מטפסים עם פרחים רבים שנושרים לאדמה, כדאי שהאדמה תהייה עם חיפוי טבעי והפרות הנופלים ישתלבו בתהליך ההתפרקות באדמה, מאשר שיפלו על משטח דק, בטון או כל חומר אחד, וירקבו.

להלן הסוגים הפופולאריים ביותר של חיפויי הקרקע האורגניים:

קליפות אורןקליפות עץ האורן גם הן חומר אורגני וידידותי לסביבה, המשמש כחיפוי קרקע מיוחד. לקליפות גוון חום-אדמדם, גודלן הוא בין 4 ל-6 ס"מ והן מעניקות לגינה מראה מיוחד במינו. ניתן להשתמש בהם כחיפוי קרקע בגינה, סביב בתים, בין צמחיה ועוד. הקליפות שומרות על לחות הקרקע ומאפשרות לאדמה מתחתן ספיגת מי גשם אידיאלית.

שבבי אקליפטוס – שבבי אקליפטוס מרוסקים, הם חומר אורגני וידידותי לסביבה. שברי האיקליפטוס מעניקים לגינה מראה מיוחד במינו, וניתן להשתמש בהם כחיפוי קרקע בגינה, סביב בתים, בין צמחיה ועוד. לשבבים גוון חום-אדמדם, וגודלם הוא בין 2 ל-5 ס"מ.

שבבי עץ צבעוניים – מולצ' – שבבי העץ הצבעוניים הינם מחזור של חומר אורגני טבעי. השבבים הצבעוניים מגיעים ב-4 צבעים: אדום, חום, זהב ושחור, והם מעניקים לגינה מראה מעוצב, צבעוני ומרשים במיוחד. מחזור פסולת העץ (משטחים, אריזות עץ, עצי בניין) והפיכתה לשבבי עץ צבעוניים מכונה מולצ’. בתהליך הגריסה מוסיפים צבע מיוחד המורכב מחומרים טבעיים על בסיס מים. השבבים הם חיפוי קרקע נעים ונוח לדריכה, והם יפים בזכות עצמם.

חיפוי קרקע אנאורגני

בשונה מהחיפוי האורגני, חיפויים אנאורגאניים גם הם ברובם קיימים בטבע, אך אורך החיים שלהם אינו מוגבל, הם אינם עוברים תהליכי התפרקות עם האדמה, הם מונעים צמיחת עשבים בצורה יעילה יותר והם אטרקטיביים יותר מבחינת המראה שלהם.

אופן פיזור החיפויים

למעט חיפויים אורגניים שנמצאים בגינה שלכם, אם אתם בוחרים להוסיף לגינה חיפוי שלא קיים בה, יש לרכוש אותו בשקים הנקראים "בלות", והם מגיעים לרוב ב-2 מידות : בלה של 1 קו"ב או 1.5 קו"ב, ואם מדובר באבנים, הבלות תהיינה 1 טון או 1.5 טון. לפני פיזור החיפויים השונים, יש לבצע תכנון מקדים של השטח אותו מעוניינים לחפות. יש להכין סקיצה ובה מידות השטח, ואזורי החיפויים השונים. חישוב שטח החפוי יאפשר לכם להזמין את הכמות המדויקת הנדרשת לכם. תוכלו להיעזר בטבלאות או מחשבונים מיוחדים אשר מחשבים את כמות הכיסוי הנדרשת בהתאם לעובי שכבת הכיסוי ביחידת שטח מוגדרת.

מה נדרש לחיפויים אנאורגניים?

יש להדביר את השטח ולנקות אותו, ולדאוג שהשטח יהיה ישר ומהודק. במידה ונדרשת מערכת  השקיה, יש להניח אותה לפני פיזור החיפויים.

  1. יריעת פלריג – בהתאם לשטח הנדרש לחיפוי. בד הפלריג הוא יריעה עשויה מפולימרים. היא מיוצרת באופן שיאפשר למים לחדור דרכה דרך חורים קטנים, אך לא ייווצרו עליה שלוליות שכן המים יזרמו לאדמה שתחתיה. היתרון שלה הוא בחסימת קרני השמש לקרקע, מה שמונע צמיחת עשבייה לא רצויה. היריעה יוצרת חוצץ בין החיפוי לאדמה ובכך גם שומרת על מראה אסתטי ונקי בגינה וכמובן שהיא בלתי נראית שכן החיפוי מכסה אותה. הפלריג מגיע בצבעי ירוק או שחור, ובגלילים ברוחב של 1 מ', 1.5 מ', 2 מ'. במידה ויש לשתול צמחים בשטח הנתון, יש לחרוץ פתחים ביריעת הפלריג, ודרכם לשתול את הצמחים או העצים.
  2. יתדות ברזל – יתדות ברזל בצורת האות U, בעובי של 5 מ"מ, שנועדו לייצוב יריעת הפלריג והידוקה לקרקע.
  3. חיפוי הקרקע  – יש לרכוש חיפוי בהתאם לכמות הנדרשת. לאחר שתפרשו את הפלריג ותהדקו אותו לאדמה עם יתדות הברזל, יש לפזר את החיפוי בהתאם לעיצוב שבחרתם.
  4. תוחמים שונים – ניתן לתחום את השטח בתוחמים שונים כגון תוחמי דשא, אשר מונעים את פיזור החיפויים לאזורים אחרים בגינה, ולמען עיצוב סימטרי ומוקפד יותר.

להלן הסוגים הפופולאריים ביותר של חיפויי הקרקע האנאורגניים:

חלוקי נחל – חלוקי נחל הם ללא ספק אחד מהחיפויים הפופולאריים ביותר בגינות פרטיות. האבנים הטבעיות שנאספות בואדיות, שומרות על מראה טבעי אך מעוצב מאוד, ומעניקות לגינה אוירה מוקפדת ונעימה. יש מגוון גדול של חלוקי נחל, בצבעים שונים, גוונים רבים וטקסטורות מיוחדות. ניתן להשתמש באבנים כחיפוי קרקע, תיחום בין אזורים בגינה, מסביב לבתים, בין הצמחייה, סביב בריכות נוי, ליצירת שבילים, תוספת לאדניות, ועוד. חלוקי הנחל הפופולאריים ביותר הם חלוקי נחל ניצן, שהינם בגוון לבן.

חלוקי נחל צבעוניים –  מבין מגוון סוגי חלוקי הנחל, ניתן למצוא גם חלוקי נחל צבעוניים, בשני סוגים עיקריים: חלוקי נחל מיובאים שהינם חלקים ואיכותיים במיוחד בצבעים חזקים : שחור, לבן, צהוב, פסים, מנומר ומקבץ מיקס. אבנים אלו נחשבות גם כאבני סגולה לחיפוי גינה. מחירם גבוה בצורה משמעותית משאר החיפויים, לכן נהוג להשתמש בהן לשטחים קטנים יחסית. הסוג השני הם חלוקי נחל צבעוניים בטקסטורה המוכרת לנו, המגיעים מהואדיות, והם בצבעים חיוורים יותר. אין ספק ששילוב חלוקי נחל צבעוניים עשה מהפך בגינות רבות מבחינת העושר העיצובי בחיפויים המרהיבים הללו.

טוף – טוף נחשב להיות חפוי הקרקע הזמין והזול ביותר מבין כל החיפויים. הוא מעניק לגינה מראה טבעי ויפה, ובהחלט פתרון עיצובי לכל מי שרוצה לשדרג את מראה הגינה בטבעיות ובמחיר נמוך יחסית. גם הטוף מאפשר תיחום אזורים, יצירת שבילים, ומראה מרהיב של אבני טוף. האבנים מגיעים בגדלים שונים, ובמגוון צבעים: אדום, שחור, צהבהב ומעורב.

שברי טרקוטה שברי הטרקוטה הם בעצם חרסית נקייה המגיעה ממחצבות הנגב, אשר הפכה בשנים האחרונות לחיפוי  קרקע אטרקטיבי במיוחד. שברי הטרקוטה בצבעי אדמת חמרה טבעית, מעניקים לגינה מראה מיוחד ומרהיב. הן משמשות  כחיפוי קרקע, חיפוי סביב בתים, בין צמחיה ועוד. ישנם שברי טרקוטה מכובסים, שעברו תהליך החלקה, ושברי טרקוטה  גרוסים.

אבנים צבעוניות גרוסות – חיפוי חדש יחסית בישראל, ומרהיב ביופיו. האבנים הגרוסות מגיעות בשלל צבעים מרהיבים: ירוק, ירוק בהיר, ירוק בקבוק, סגול, כחול, כחול נייבי, טורקיז, פוקסיה, צהוב, כתום, אדום, חום, אפור ושחור. גודלן של האבנים הוא בין 20 ל- 27 מ"מ. הן משתלבות יפה בכל גינה ומעניקות עניין וצבע מיוחד שאין דומה לו.

 

מעוניינים לקבל מידע נוסף לשדרוג הגינה? התקשרו עוד היום לקביעת פגישת היכרות! רועי תומר 054-4936888

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר