We bring nature to life Roi Tomer

צמחי גינה דוחי חרקים

אאוטסייד 2014 July ,

הם מטרידים, עוקצים, מגרדים, גורמים לתחושת אי נוחות, כאבים ולעיתים גם למחלות. עם הקיץ החם שעובר עלינו, עולה הסיכוי שלכם להיעקץ או להיות מוטרדים מחרקים, מקקים, נמלים ויתושים בצורה דרסטית. באינסטינקט טבעי רוב האנשים משתמשים בתרסיסים שונים נגד חרקים ומעופפים, אבל כדאי לדעת שבהישג ידכם מסתתרים להם חומרים טבעיים שיכולים להיות יעילים לא פחות, ובמיוחד למנוע מכם ומילדכם להיות במגע עם חומרים כימים רעילים ואף מסוכנים.

"התרופות הטבעיות טובות יותר מהתרופות הטובות ביותר"

דווקא עונת הקיץ ש"קוראת" לנו לצאת החוצה, בין אם לטיול רגלי ובין אם לשבת בגינה וליהנות מערבים חמים וגינה פורחת, מקדמת את פנינו עם שלל חרקים ומעופפים טורדניים שמשביתים את ההנאה מהשהות בחוץ. מה אפשר לעשות ואיך להילחם בתופעה? מאחר ורבים מהתרסיסים נגד חרקים מכילים חומרים כימיים שיכולים להזיק הן במגע שלהם עם העור, והן במידה ונושמים את האדים שלהם, הכנו עבורכם כמה חלופות טבעיות זולות ויעילות. חמושים במעט ידע, תוכלו להימנע מעקיצות מטרידות, אך קחו בחשבון שהשפעת הפתרונות הטבעיים שונה מאדם אחד לשני, ולעיתים יעילותם פחות חזקה למול התרסיסים הקנויים.

רקיחת שמנים אתריים

רוב החרקים נרתעים מריחות של שמנים אתריים, ולכן צמחים רבים בעלי ריחות חזקים יכולים להרחיק אותם באופן טבעי לחלוטין. הנה כמה אפשרויות ריח יעילות ונהדרות: מליסה, רוזמרין, מנטה, גרניום, לבנדר, קינמון ואיקליפטוס. לאנשים שמנוסים ברקיחת שמנים אתריים מומלץ לפני השימוש לבחון רגישות לשמן הצמחי באמצעות טפטוף של כמה טיפות על העור. לאפקטיביות בשימוש ניתן להספיג את השמן על כפות הידיים, מאחורי האוזניים, מאחורי הברכיים והקרסול וכמה נגיעות קלות על הבגדים. את השמן מומלץ לא לערבב עם מים (שאינם נמהלים בתרכיז), אלא עם חומץ תפוחים, שמן צמחי כגון שמן שקדים או שמן זית, ג'ל אלוורה ועוד. יש להימנע ממגע של השמן עם אזור העיניים, ולאחסן את השמן בבקבוק כהה במקום קריר.

טיפול בעקיצות עם צמחי מרפא טבעיים

במקרים רבים פתרונות טבעיים הם האלטרנטיבה הבטוחה והיעילה ביותר, מכיוון שללא קשר לפעילויות שונות שאתם מבצעים בשגרה, החרקים יכולים להיות מטרד של ממש, כמו גם נשאים של מחלות שונות. החדשות הטובות הן שיש כמה תרופות טבעיות ממש בהישג יד, והן נטולות כימיקלים רעילים המסוכנים לעור.

צמחי תבלין רבים שצומחים בגינה הינם בעלי ריח חזק מאוד שמרתיע נמלים וחרקים שונים, הן בבית והן בגינה. בנוסף, ישנם צמחי מרפא רבים שמרגיעים את העור, ולרבים מהם יש תכונות אנטי דלקתיות. חלקם טובים במיוחד להרגעה מעקיצות יתושים כגון: צמח האלוורה, קמומיל (בשימוש כחליטת תה או במריחה על העור), קינמון, מלפפונים (מפחיתים נפיחות), דבש (מריחה על המקום המעקצץ), לבנדר ועוד.

איזה צמחים בגינה יועילו להלחם בחרקים?

צמחים בעלי ריחות ארומטים חזקים, מרחקים מהם חרקים שונים. ממחקרים שנעשו נמצא שיתושים וחרקים אינם נמצאים בסביבתם של צמחי תבלין. מסתבר כי שתילת צמחי תבלין בסמיכות אחד לשני, מרתיע את החרקים מלהתקרב לאזורם.

לבנדר – ריחו של צמח הלבנדר מרחיק נמלים ויתושים. את תמצית הלבנדר ניתן להבעיר באמצעות מבער או במכשיר אדים. לטיפול אפקטיבי יותר ניתן למרוח את התמצית ישירות על האזור הרגיש, או לשפשף פרחי לבנדר על העור ובמיוחד בצוואר ומאחורי האוזניים כפעולת מניעה. יש שמוסיפים את צמח הלבנדר לדלי המים איתו שוטפים את הבית, וכדאי לדעת ששתילת שיחי הלבנדר בגינה עוזרת להרחיק עקרבים מהאזור. לחצו כאן למאמר על דרכים להרחקת נמלים מהגינה.

גרניום – מצמח הגרניום בעל הריח הדומיננטי יוצרים שמן ארומטי להרחקת יתושים וחרקים. ניתן להבעיר באמצעות מבער או במכשיר אדים, או למהול את התמצית עם מעט שמן ולמרוח על העור. שימו לב שהשימוש בשמן לא מתאים לילדים קטנים מתחת לגיל 3. הגרניום יעיל במיוחד בצורתו הטבעית, אך ניתן להכין ממנו חליטה ולהשתמש בה לאחר שתתקרר.

מליסה / לואיזה – המליסה יעילה במיוחד בצורתה הטבעית, אך ניתן להכין ממנה חליטה ולהשתמש בה לאחר שתתקרר. הריח החזק של הלואיזה ידוע כדוחה פרעושים, ולכן מומלץ לפזר את העלים בבית. בנוסף, הלואיזה דוחה יתושים ואפשר למולל את העלים בידיים ולשפשף את העלים על עור חשוף ועל הבגדים.

לימונית – מרחיקה פרעושים וחרקים שונים וכן יתושים אשר לא מסוגלים לסבול את ריח הנוזל שנמצא בבסיס הצמח. הלימונית יעילה במיוחד בצורתה הטבעית, אך ניתן להכין ממנה חליטה ולהשתמש בה לאחר שתתקרר.

בזיליקום (ריחן) – שמן טבעי מעלי הבזיליקום עוזר להרגעה מפני עקיצות וגירודים. עלי בזיליקום טריים אשר מועכים אותם ומשפשפים בהם את האזור העקיצה הרגיש, מקלים על תחושת הגירוד.  עלי הבזיליקום יעילים יותר בצורתם הטבעית, ומומלץ להשתמש בהם ישירות על נקודות הדופק: מאחורי האוזניים, מפרקי היד ומאחורי הברכיים.

זעתר – הריח המיוחד של צמח הזעתר ידוע כדוחה פרעושים, ולכן מומלץ לפזר את העלים בבית בכדי להרחיק חרקים. בנוסף, הזעתר דוחה יתושים ואפשר למולל את העלים בידיים ולשפשף את עלי הזעתר על עור חשוף ועל הבגדים.

שום הגינה – צמח בעל ריח ארומטי חזק מאוד שמרתיע יתושים להתקרב לתחומם. בנוסף, אכילת שום יוצרת ריח בעור שמרחיק את רוב סוגי החרקים.

לימון – גרדת הלימון מפיצה ריח ארומטי חזק מאוד שידוע כמרחיק יתושים טבעי בעל ניחוח נפלא.

טיפות שמן אקליפטוס  –  ריח עלי האקליפטוס מרחיק יתושים. ניתן להבעיר את השמן במבער או במכשיר אדים. כמו כן, למריחה על העור מומלץ למהול את הטיפות עם מעט שמן. השימוש בשמן לא מתאים לילדים קטנים מתחת לגיל 3.

יעילות השימוש בצמחי הגינה

השימוש בצמחי גינה שונים הוא בטוח יותר מכיוון שמדובר בחומרים טבעיים, אך יש לזכור כי הם אינם יעילים למשך זמן רב, והשפעתם מתפוגגת לאחר מקסימום של 15 דקות. בכדי להתגבר על בעיה זו, ניתן לחדש את השימוש בהם בתדירות גבוהה, או להציב באזור הישיבה מבער ובו שמן אתרי שמפיץ ריח באופן קבוע לאורך כל הזמן הרצוי.

למרות שהמאמר מתרכז בצמחי התבלין בעזרתם ניתן להילחם בתופעת היתושים והחרקים, כדאי לציין עוד מספר טיפים יעילים ושימושיים במיוחד: הדרך הטובה והפשוטה ביותר להימנע מעקיצות יתושים היא להימנע ממגע ישיר איתם: חולצות בעלות שרוול ומכנסיים ארוכות, גרביים ואפילו כובעים. מידע נוסף שכדאי לדעת הוא שיתושים לא נמצאים באזורי רוחות. לכן מאוורר חזק יוכל לעזור, מה עוד שהוא מקרר את הגוף והיתושים שנמשכים לזיעה וחום גוף לא יתקרבו אליכם.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר