We bring nature to life Roi Tomer

עץ זית – העץ הכי ישראלי שיש

רועי תומר ,

כאשר חושבים על סמל של שלום ואחווה, על שורשיות ואהבה לארץ ישראל, ועל עץ בעל נוכחות עוצמתית, נדמה כי אין לכל אותן מחשבות מכנה משותף אחר מאשר עץ הזית. אין סמל שמבטא את הקשר לאדמה ולארץ ישראל יותר מאשר העץ העתיק הזה.

קצת על ההיסטוריה של עץ הזית

לעץ הזית מקום של כבוד בתרבות האנושית כבר למעלה מ- 8,000 שנים. כבר במשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, הכתרת המנצחים הייתה עם זרים שזורים מענפי זית. ציורים של עצי זית מצויים על כדים יווניים עתיקים, הרומאים השתמשו בענפי הזית לטקסים, והוא הוזכר בתנ"ך וגם בקוראן. עצי זית מאריכים ימים ומסוגלים לגדול אלפי שנים, וגם כשהם עתיקים הם מניבים פרי. בישראל ניתן למצוא עשרות עצי זית עתיקים, ש-7 מהם מוערכים בגיל של למעלה מ-3,000 שנים.

יונה עם ענף של זית

עץ הזית הוא אחד משבעת המינים, ומוזכר פעמים רבות בתנ"ך. עץ הזית  מוזכר לראשונה כבר בספר בראשית בסיפור תיבת נוח, ומשם הוא מוכר גם כסמל השלום, הוזכר בנבואות ירמיהו והושע,  ועד למילות השבח שנכתבו עליו בתקופת הבית השני, מרד בר כוכבא ולאורך ההיסטוריה כולה. בנוסף, הזית שימש כנושא לאגדות ומעשיות רבות. כיום ניתן לראות את הזית כסמל רשמי במקומות רבים ובראשם סמל מדינת ישראל וסמל צה"ל.

עץ זית בגינהמדוע כדאי לשתול עץ זית בחצר ?

  • עץ יפה המוסיף יופי רב לגינה
  • עץ קלאסי, בעל נוכחות
  • מעלה את ערך הבית
  • עץ עמיד ובעל אריכות ימים
  • אינו דורש תחזוקה וחסכוני בצריכת מים
  • פירות העץ ניתנים לכבישה או להפקת שמן זית

 

מידע כללי על עצי זית

הזית האירופי (Olea europaea), שייך למשפחת הזיתיים, הוא עץ ירוק-עד שגדל בארצות הים התיכון. העץ גדל הן כעץ בר, והן כגידול במטעים, ומשמש לנוי, ולכבישה והפקת שמן זית מפירותיו. לשמן המופק מהזיתים מייחסים מעלות תזונתיות ורפואיות ומשתמשים בו לייצור תרופות ותכשירים קוסמטיים רבים. בנוסף, גם לעלי העץ סגולות רפואיות רבות, כמו לדוגמא בסיוע להורדת לחץ דם.

עץ הזית ידוע בחוסנו הרב ובכושר עמידותו בפני פגעי הטבע, שנות בצורת, שריפות וגיזום לא מבוקר. לעץ יכולת צמיחה שאין לאף עץ אחר, בזכות כך שהוא מעורר פקעים רדומים המצויים בענפים ובגזע, שמתעוררים לחיים ומאפשרים צמיחת ענפים חדשים ובריאים.

שתילת עצי זית בגינה פרטית

שתילת עץ זית בגינה, היא בהחלט חלק בלתי נפרד מעיצוב גינות רבות, ואכן ניתן לראות גינות רבות ברחבי הארץ אשר יש בהן נוכחות של העץ היפה הזה. בן רגע מראה הגינה הופך להיות מעוצב, עם גוון שורשי ובו בזמן גם יוקרתי.

להלן 9 נקודות חשובות שכדאי לכם לדעת לפני שאתם נוטעים עץ זית בחצר :

עץ זית

1.      גודל העץ ומיקומו – גובהו על עץ זית יכול להגיע עד ל-6 מטר, ובקוטר של כ-3 מטר. רצוי להתאים את גודל העץ למיקום שלו, במיוחד כאשר מדובר על עץ עתיק בעל גזע מיוחד. ראשית, יש לפנות לעץ מקום בגינה. השורשים של עצי הזית גדלים ומתפשטים לרוחב, ולכן אין לשתול את העץ בסמוך לכביש גישה, מדרכה, שביל, דק או מרפסת מרוצפת. בנוסף, פירות עץ הזית, הזיתים, מלאים בשמן, ואם לא קוטפים אותם והם נושרים מהעץ, הם עלולים ללכלך משטחים מאבן או מעץ. עץ הזית צריך להיות חשוף לקרני השמש מספר שעות ביום. ולכן אין לנטוע אותו ליד עצים גבוהים , גדרות גבוהות או בניינים אשר יסתירו את אור השמש מפניו.

2.      אדמת השתילה – עץ הזית נחשב להיות עץ חזק ומסיבי, ואינו בררן לגבי האדמה בה הוא נטוע. הוא נקלט היטב בכל סוג אדמה. בארץ לדוגמא כל סוגי האדמה מתאימים לגידול עץ זית. באופן מובן עץ הזית יעדיף אדמה מאווררת ובעלת ניקוז טוב, אך יוכל לשרוד גם באדמת סלעים קשה.

3.      שתילת העץ – יש לדאוג למרווח שתילה של כ-2 מטרים משאר העצים בגינה. למרות מערכת השורשים של העץ אשר מתפשטת לרוחב, השורשים אינם נחשבים אלימים. גודל בור השתילה הוא בהתאם לנפח מערכת השורשים של העץ, ובהתאם יש לחפור בור עמוק מעט יותר. יש לרפד את הבור בקומפוסט ולהניח את העץ בבור שבאדמה, תוך כדי שנותנים לשורשים לנוח ללא חשש לתלישתם. יש לכסות את השורשים באדמה, למלא את הבור ולהדק היטב את הקרקע. לאחר מכן יש להשקות היטב את העץ. לאחר נטיעת העץ יש לחפור גומה סביב הגזע בקוטר של 3 מטרים.

4.      השקיה – לאחר השתילה יש להשקות אותו בתדירות גבוהה של פעם ביומיים ובכמות גדולה, בכדי שייקלט באדמה טוב יותר. עץ הזית אינו בררן בסוג המים שנדרשים לו, ונהוג להשקות אותו פעם ב-3-4 ימים בעונת הקיץ, ובעונת החורף במידה ויש עונה גשומה, ניתן לוותר על ההשקיה. בכדי שההשקיה תהייה אפקטיבית ויעילה יותר יש לכוון את ההשקיה, אם בצינור ואם במערכת טפטפות, לתוך הגומה שמתחתיה נמצאת מערכת השורשים.

5.      גיזום – מומלץ לבצע לעץ גיזום רק במידת הצורך ובכל מקרה לא יותר מפעם בשנה. הגיזום מבוצע בדרך כלל לאחר המסיק, אז יש צורך לגזום ענפים שנתנו פרי כדי לעודד צמיחה מחודשת והגברת היבול הבא. בנוסף, הגיזום שומר על נוף עץ מעוצב וללא צמיחת פרא הפוגמת ביופיו של העץ. פעולת הגיזום נעשית בעזרת מספרי חיתוך מיוחדים, וכוללת גם גיזום ענפים יבשים ושבורים וגם ענפים שצומחים כלפי פנים, בכדי לרווח את החללים הפנימיים של העץ ולאפשר חדירת קרני שמש. בכפרים בהם משתמשים בעצים להפקת שמן זית ולמסיק זיתים, נוהגים לגזום את העצים מיד עם תום המסיק. הסיבה לכך היא שכך קל יותר לקטוף את הזיתים מגובה נמוך, ולא להיעזר בסולמות.

6.      דישון – נהוג לדשן את עץ הזית פעם ב-3 חודשים. הכמות המומלצת היא בהתאם לגודלו של העץ ולגילו, ויש להתייעץ עם המשתלה ממנה תקנו את הדשן. מומלץ להשתמש בדשן שהוא עשיר בחנקן לטובת הצמיחה, ובאשלגן בכדי חזק את עמידותו בעונת החורף. בנוסף, וודאו שהדשן מכיל זרחן לעידוד הפריחה בעונה הבאה.

7.      תופעות אלרגיה מפריחת העץ – לפני נטיעת העץ יש לבדוק אם אף אחד מבני הבית אינו בעל רגישות לסוגי פריחה למיניהם יש אנשים שאלרגיים לסוגי עצי שזית מסוימים, ואילו לאחרים אין להן תופעות אלרגיה.

8.      הדברה – יש להדביר את עץ הזית מפני מחלות ומזיקים. יחסית לעצים אחרים, עצי הזית עמידים יותר בפני מזיקים שונים, כאשר הנפוצים ביותר הם זבוב הזית, זבוב הים התיכון ועש היסמין. בנוסף, יש להתמודד לעיתים עם מחלות עלים שונות. בשוק יש פתרונות הדברה שונים, וכמובן שאליהם נוספו לאחרונה גם חומרי הדברה אורגניים.

9.      פירות העץ – תוכלו ליהנות מפירות העץ כבר בשנים הראשונות, אולם היבול בהן יהיה מועט. משנה לשנה יגדל היבול, זאת כמובן בתנאי שהעץ זוכה לתנאי גידול טובים. הזיתים בשלים ומוכנים לקטיף בדרך כלל בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר, ואת המסיק נהוג להתחיל לאחר גשם הראשון.                              

 

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר