We bring nature to life Roi Tomer

לעבוד עם ילדים בגינה – 7 טיפים קלים

Client Name ongoing - Jun 2011 ,
לקרא עוד

לאהוב לעבוד בגינה, זו לא אחת מהתכונות שעוברות בתורשה. נכון, כאשר גדלים באווירה של טבע ואהבה לצמחים ופרחים, ברור שלילד יש נטייה טבעית להבין ולהתחבר לזה יותר בטבעיות. אבל, גם עם גדלים בסביבה אורבאנית, עדיין אפשר להנחיל זאת לילדים. הפעילות בגינה היא דבר נהדר, וכדאי שכל ילד יתנסה בה מידי פעם, מכיוון שהתמורה כאן היא גדולה לאין שיעור. מדובר בהתלהבות של ניצן שהופך לפרח, עלים שגדלים, פרי שמבשיל ועוד אינספור מראות נפלאים שמרגשים גם את המבוגרים שכבר ראו הכל בחיים. ההתרגשות של הילדים שווה לכם שתשקיעו קצת מאמץ, שלא לדבר על זה שאתם זוכים בפרטנר לעבודה משותפת בגינה, שזה כשלעצמו יתרון לא קטן…

הכנו עבורכם 7 טיפים פשוטים, ביצוע קל והנאה מובטחת:

  1. ערוגה ששייכת רק לילדים – לא משנה מה גודל הגינה, חשוב מאוד שלילדים תהייה פינה משלהם והם יהיו האחראים עליה. כדאי למצוא מקום פינתי בגינה ובה למקם את הערוגה שהילדים יטפלו בה. מקום משלהם יצור מחויבות ואחריות רבה יותר. ככל שהם יהיו בה יותר ויהיו עדים לשינויים שחלים בה, כך הם יתחברו אליה יותר. הגינה לא צריכה להיות גדולה, ולהיפך. יש לתחום שטח קטן עליו הילד יהיה אחראי. גם אם אין לכם גינה, תוכלו כמובן לעשות את כל מה שתרצו גם באדנית גדולה במרפסת.
  2. חול ובוץ זה שילוב נהדר להתחיל בו – איזה ילד או ילדה לא אוהבים לשחק בבוץ? תנו להם חול ומים, והם המאושרים באדם. כך כבר מההתחלה, יש נקודת פתיחה עם יתרון לגינה כמקום אפשרי למשחק בבוץ. חשוב למצוא להם בגדי עבודה ראויים, ותנו להם ליהנות ולהתלכלך. כדאי שכבר מההתחלה הם יהיו שותפים מלאים וירגישו שהם חלק מהקמת הגינה, ולכן תנו להם לעדור את הקרקע, לנכש עשבים ולקלטר את האדמה.
  3. שתיל פלפלים או צנוניות? – תתכננו עם הילדים מה הם רוצים לגדל, אילו פרחים הם אוהבים, אולי ירקות וכמובן צמחי תבלין שהם קלים לגידול ומומלצים מאוד. בשלב הזה כדאי להיכנס איתם לאתרי אינטרנט ובהם לחפש סוגי פרחים המתאימים לתנאי השטח ולאקלים, במיוחד כאשר מדובר בפרחים עונתיים. לאחר מכן כדאי שתלכו איתם למשתלה ושם תוכלו להתייעץ בנוגע לשתילים המתאימים לגינה שלכם, כך הילדים גם יוכלו לראות ולהתרשם במבט עיניים האם הם אוהבים את הפרחים והצמחים אשר מציעים להם.
  4. יומן מעקב כתוב או מצולם – כל ילד יכול להכין מחברת ובה מעקב על קצב הגדילה. בעידן הטלפונים החכמים, הוא גם יכול לצלם את הגינה ביומה הראשון, לכתוב כמה מילים ולהמשיך כך ללוות את הטיפול בגינה. ילדים קטנים יותר יכולים לצייר את הגינה ואפילו לדמיין איך היא תראה בעוד שבוע או יותר.
  5. לשתול וגם לזרוע – בכדי לחשוף את הילדים כמה שיותר למגוון אפשרויות, כדאי לשתול שתילים וגם לזרוע זרעים. תנו להם ליצור גומחה קטנה באדמה ולשתול בה פקעת או שתיל, לפזר זרעים לאורך הערוגה ולאחר מכן לכסות אותה ולהדק מעט, ועוד.
  6. מתי פגשתם לאחרונה דחליל? – כדאי להכין שלט קטן עם שם הפרח ואם תרצו גם פרטים נוספים כגון מועד השתילה או הזריעה. בנוסף, כדאי שתבנו עם הילדים דחליל מה שיהפוך את כל הסיפור לחוויה עוד יותר גדולה.
  7. איך לטפל בגינה? – יש הרבה פעולות שצריך ללמד את הילדים, כגון: איך להשקות, איך לנכש עשבים, מהו עשב ומהו שתיל, איך לקטוף את הצמחים, מה נועד ליופי ומה לשימוש ועוד. לדוגמא: במידה ויש צנרת עם טפטפות, הסבירו להם על התהליך. אם ההשקיה היא ידנית, כדאי שיעשו זאת עם משפך, מכיוון שהשקיה עם צינור עלולה לגרום להשקיית יתר ולשיטפון בערוגה.

לסיכום,

עבודה בגינה היא עולם ומלואו ויכולה לחשוף את הילד לאינספור התנסויות וחוויות. תנו לילדים שלכם את האחריות על הגינה ותהיו מופתעים לגלות עד כמה שהם ייהנו מהתהליך. זה מראה נהדר לראות את מבטי האושר שלהם כאשר הם יקטפו עגבנייה אדומה, בצל ירוק או יעקרו צנוניות מהאדמה, וידעו שהם היו אחראים על התהליך, מההתחלה ועד הסוף. חשוב גם שיראו את התהליך בו הטבע אחראי ליצירת צמחים, מה שיחשוף אותם גם לסבלנות ולהבנה כי ישנם תהליכים אשר יש בהם מספר שלבים עד שהם מסתיימים.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר