We bring nature to life Roi Tomer

גינה מוצלת – דרכים ליצירת צל בגינה

אאוטסייד 2014 sep ,

עונת הקיץ הארוכה והחום השרבי, משאירים אותנו רוב שעות היום צמודים למזגן. ובכל זאת, בשעות אחר הצהריים, כשהלחות יורדת מעט, זו הזדמנות מצוינת לצאת לגינה לישיבה באזורים מוצלים. כל מעצב גינה יודע שעליו לכלול בגינה לפחות אזור אחד מוצל, בין אם באופן טבעי ובין אם מלכותי, במיוחד באזור האקלים הים תיכוני בו אנו נמצאים, כאשר עונת הקיץ היא כאמור חמה מאוד וארוכה יחסית.

דרכים ליצירת הצללה מלאכותית בגינה

פרגולות – אם יש אלמנט שמוסיף יוקרה ומראה מטופח לגינה, הרי זו הפרגולה. הן בנויות מסוגי עץ שונים, במבוק, ומגוון גדול של חומרים נוספים הגדלים וצבעים רבים. הפרגולה המסורתית היא מעץ שלרוב מגיע בצבעו המקורי עם גוונים טבעיים.  הפרגולות מעניקות פתרון מושלם לפינה מוצלת, והן גם מוסיפות יופי וערך לבית. הפרגולות יחסית קלות לבנייה, אך יקרות יותר מאפשרויות ההצללה האחרות. בפרגולות רבות נוהגים לשתול צמחים מטפסים או להציב עציצים לצד קורות התמיכה, לקבלת מראה יפה ומטופח במיוחד. שלושה מהצמחים המטפסים הפופולאריים ביותר הם הגפן, הורדים המטפסים והיסמין.

רשת צל – פרישת רשתות צל בחצר היא פתרון יעיל שניתן לבצע בקלות ובתקציב נמוך יחסית. הרשתות עשויות מחוטי פוליאתילן שארוגים בצפיפות גבוהה, ומיוצבים כנגד קרני UV. אפשר לרכוש אותן במידות קבועות או בהתאמה אישית ובמגוון צבעים. ניתן להתקין את הרשת בצורה זמנית שאינה קבועה והיא ניתנת לפרישה ועם סיום השימוש לקפל אותה ולאחסן. אולם מכיוון שרשתות הצל משתלבות בטבעיות רבה בגינה, ובצבעים ניטראליים, רוב האנשים משאירים את הרשת פרושה בחצר לאורך כל ימות השנה.

שמשיות – פתרון זה מושלם להצללת אזור קטן. ניתן לרכוש מגוון שמשיות בגדלים, דגמים וצבעים שונים. הן מעניקות לגינה צל מקומי, ומוסיפות צבע ומראה מעוצב. יתרונן של השמשיות הוא בכך שניתן להעביר אותן בקלות ממקום למקום בגינה. חשוב מאוד לקבי את השמשייה לאדמה או באמצעות מעמדי שמשיה יציבים. בנוסף, יש שמשיות ש— שולחן. חשוב מאוד לסגור את השמשיות לאחר השימוש ובמיוחד כשיש רוחות, מכיוון שהן יכולות לעוף או להינזק.

סוכך זרועות – זהו סוכך בעל מבנה שניתן לשלוט בו באופן מלא בשני מצבי פתיחה: מצב פתיחה מלא  לספק הצללה לימים חמים במיוחד, וכאשר הטמפרטורות נוחות ניתן לסגור אותו וליהנות ממשב רוח נעים. הבדים ברוב הסוככים הם בד דראלון ובד שמשונית.

עצי צל – דרך מומלצת וטבעית ליצירת הצללה

עצים בעלי נוף רחב יכולים לספק הצללה טובה מאוד בקיץ. יש לבחור עצים שיתאימו למרחב הרצוי, שלא יהיו גבוהים מידי ושתהייה להם עלווה רבה וענפים אופקיים שיוכלו לספק את הצל הרצוי. שתילת עצים גדולים ליד הגדר יכולים להעניק צל ופרטיות, ועצים קטנים יותר ניתן לשתול בסמוך לחלונות בכדי לשמור על קרירות בבית. בכדי למקסם את הצל המתקבל מהעץ, יש לרכוש עץ מעוצב וכמובן לגזום אותו במיוחד בתחילת הצמיחה. 

עצים בגינה הם אלמנט חשוב ודומיננטי ולכן חשוב מאוד לתכנן את מיקומם וגודלם העתידי. במיוחד נכון הדבר לגבי שילוב עצי צל בגינה. עצים אלו מייצרים אפקט של מקום קריר, והטמפרטורה בפינת ישיבה מוצלת שממוקמת תחת ענפי עץ, יכולה להיות עד 10 מעלות פחות מהטמפרטורה שסביבה. תפקידם של עצי הצל הוא אומנם ליצור אזורים מוצלים, אך חשוב שלא יהיו אלו אזורים חשוכים וקודרים. נוף העץ אמור להיות אוורירי כדי לתת תחושה נעימה ולאפשר חדירת קרני שמש שיאירו את המתחם, וחובה לנטוע את העצים במרווחים כדי ליצור פתחי אוורור לתנועת האוויר.

לפינת ישיבה יש לבחור עצים בינוניים בעלי קצב גדילה בינוני, וכאלו ששורשיהם אינם משתלטים על המרחב לאורכו ולרוחבו. יש עצים ששורשיהם יכולים לגרום להתרוממות מרצפות או שהם צומחים במהירות ומפריעים בהתפשטותם למרחב המחייה. בנוסף, עצי צל בעלי פירות יכולים לגרום ללכלוך רב במידה והם נטועים בסמוך לפינת ישיבה מרוצפת או משטח דק. יש לבחור בעצים בעלי שורשים שטחיים ובעלי נוף עלים מעניין. כאשר מדובר על עצים ושיחים גבוהים להצללה בהיקף החצר , יש לבחור בעצים גדולים וגבוהים שיתאימו לשתילה בקו ההיקפי של החצר, לתיחום ולעצירה חלקית של קרני השמש.

עצי צל נשירים – עצים רבים בעלי פריחה מרהיבה ונוף ירוק ורענן הם עצים נשירים. הפריחה המדהימה שמתחילה באביב ומסתיימת בסוף הקיץ מאפשרת ליהנות מצל ומראה נהדר, אך משאירה אתכם עם עץ חשוף ועלי שלכת פזורים תחתיו. אומנם עלי שלכת גורמים ללכלוך וצורך בתחזוקת הגינה ופינוי העלים, אך לעיתים יש להם יתרון יחסי. בקיץ הם מעניקים הצללה לאזור הרצוי, ובסתיו ובחורף, נשירת העלים וענפי העץ החשופים, מאפשרים חדירת קרני שמש בצורה משמעותית יותר, שמעניקה אור וחום לאזור.

עצי צל מומלצים :

  1. עצי צל נשירים או ירוקי עד: פיקוס, אלון, צאלון, פילטפורום, שעועית הגלידה, כרבל לביד, שלטית, סיגלון, סופורה יפנית, מיני ברכיכטון ועוד. האלביציה הורודה, כליל החורש, לגסטרמיה הודית פררכידנדרון מעוקל, תות בכות, ערבה בוכיה,
  2. עצי פרי כעצי צל: זית, תאנה, שסק, מנגו, תות, עצי הדר ועוד.
  3. עצי צל לבריכות: דקלים, הוואיה פורסטריאנה, קריוטה נאה, רביניאה ריבולריס ועוד.

הצמחיה באזורים המוצללים בגינה

גינה בעלת אזורים מוצלים מתאפיינת במבחר של עצים וצמחים טרופיים כגון דקלים, במבוק, קיסוסים, שפלרה ושרכים. חייבים לדעת שבאזור המוצל בגינה לא מומלץ לשתול צמחים שאוהבים שמש, מכיוון שהם יבלו לאחר תקופה קצרה מאוד. אם רוצים לשתול פרחי עונה באזור מוצל, האפשרויות מצומצמות יותר. להלן כמה סוגי פרחים שיעניקו צבע לגינה: בשמת, ביגוניה, פרימולה, רקפות תרבותיות, צינרריה וסיגלית אוסטרלית. צמחיה לאזורי צל כדאי שתהייה מגוונת בצבעיה, כדי להעניק לאזור חיים ורעננות, כדוגמת הקולאוס, יפואסטס, קלדיום, דיכונדרה סילבר פולס, ירקה וקיסוס. צריכת המים באזורים אלו היא פחותה בהשוואה לאזורים שטופי שמש. במידה והאזור מושקה באמצעות טפטפות ומערכת ממוחשבת, יש להקטין את כמויות ותדירות ההשקיה.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר