We bring nature to life Roi Tomer

אלרגיה מפריחת עצים ופרחים

אאוטסייד Jun 2014 ,

זה מתחיל באביב… אנחנו שמחים שהחורף מאחורינו ומתחילים להתרגל לימים נעימים וחמים יותר. פרחים מתחילים לפרוח ועצים מלבלבים, אבל מסתבר שבשביל הרבה אנשים התענוג הזה גורם לסבל, או יותר נכון מזכיר להם שהנה מתחילה לה עונת האלרגיות!

מהי אלרגיה לפרחים?

קיימים הרבה סוגים של אלרגיה ולכל אחת מהן סיבות משלה. אחת האלרגיות הנפוצות ביותר היא האלרגיה לפרחים, או אם נרצה לדייק, אלרגיה לאבקת הפרחים הידועה גם כ"קדחת השחת". ככל שהחשיפה לאלרגנים גבוהה יותר, כך סימני התופעות השונות גוברים: במיוחד בתקופת עונת האביב ותחילת הקיץ. בתקופה זו האוויר רווי באבקני פרחים המתפזרים ברוח בתהליך הרוויה שלהם, וכך גורמים לאנשים רבים (כ-20% מהאוכלוסייה) לסבול מסימפטומים מטרידים כגון: שיעול טורדני, כאבי גרון, גודש באף ונזלת אלרגית, אדמומיות בעור, נפיחות באזור העיניים ועוד. האלרגיה נפוצה מאחר ואבקני הפרחים נישאים ברוח לכל עבר וחודרים לדרכי הנשימה, לאף ולעיניים, וכמעט בלתי אפשרי שלא לבוא עימם במגע, במיוחד מכיוון שאי אפשר לראות את חלקיקי האבקה, ומספיק לשאוף מעט ממנה בכדי שתתחיל האלרגיה.

צמחייה אלרגנית בישראל

בישראל איתרו מעל 30 סוגי פרחים אלרגניים,וכמות גבוהה יותר של עצים ושיחים, ומידי שנה מתפרסמת רשימת תחזית פריחה של צמחים אלרגניים אלו לידיעת הסובלים מהאלרגיה אליהם. בקישור הבא תוכלו למצוא מידע מטעם המשרד להגנת הסביבה מפרסם מידי חודש את תחזית הפריחה של הפרחים האלרגניים – תחזית פריחה של צמחים אלרגניים לשנת 2014המידע השימושי יכול להועיל רבות לכל חולה אלרגני, שבעזרתו יוכל לצפות באיזו תקופה עליו להקפיד יותר על חשיפה לחומר האלרגן. בנוסף, מי שמפתח אלרגיה לצמח מסוים שפורח בכל השנה וגדל באזור ספציפי, יוכל להימנע ממגורים באזור זה, על פי המלצות התחזית.

העצים המזוהים כגורמים לרוב מקרי האלרגיות בארץ הם: עץ הזית, עץ הליבנה, עץ הברוש ועץ הפקאן. עצים נוספים הם השיטה, האלון, ערבה, עץ תות, עץ שזיף, צפצפה, שקמה, האדר הסורי ועוד. צמחים נפוצים שגורמים לאלרגיה הם לדוגמא הבוצין המפורץ ודשאים מסוגים שונים.

איך תדעו אם אתם אלרגיים לפרח או לפריחתו?

בדיקה פשוטה אצל רופא מומחה לאלרגיות, תוכל לאשר או לשלול אלרגיות לסוגי פרחים מסוימים, ולאחר מכן תיבדק האפשרות לטיפול מתאים. הבדיקה נעשית באמצעות טפטוף טיפות (בהן תמצית של האלרגן הנבדק), ודקירה בכל טיפה להחדרת החומר לעור. במידה ותוך רבע שעה מופיעה נפיחות או אדמומיות באזור, הרי שיש רגישות לחומר.

כשהעצים פורחים, עם מיליארדי פרחים מלאים באבקה…

מה עושים עם העץ שבחצר ? אחת הבעיות בהם נתקלים הרבה אנשים, היא לגלות יום אחד שהעץ היפה והגדול בגינה שלהם, גורם לאלרגיה לאחד מבני הבית. אם היו יודעים זאת קודם, אין ספק שהיו נמנעים משתילתו, אך ברגע הנתון שצריך להתמודד עם הבעיה, תיתכן בעיה קשה. הכל כמובן בהתאם לחומרת האלרגיה הקיימת: אם מדובר באלרגיה קלה וחולפת אז תרופות או חיסון יכולים לעזור, אך אם זו אלרגיה קשה וממושכת וכזו שגורמת לקוצר נשימה, לעיתים אין ברירה ועוקרים את העץ. יש לקחת בחשבון שיש מקרים בהם האלרגיה יכולה להיגרם מעץ שנמצא במרחק קילומטרים מהמקום, כך שהבעיה לא תפתר עם עקירת העץ הספציפי שבחצר הבית.

מה אפשר לעשות כדי להקטין את המגע עם גורמי האלרגיה?

  1. להימנע ככל שניתן מטיולים בטבע בעונה זו.
  2. מומלץ להישאר בבית ולהימנע לשהות בחוץ כאשר יש רוחות, כי אז הסבירות לנשום אבקנים גבוהה יותר. במידה ועובדים בחוץ כדאי לשים מסיכה על דרכי הנשימה כאשר ספירת אבקת העצים גבוהה.
  3. בשעות הבוקר המוקדמות, בין 5 ל-10 בבוקר, שהן שעות השיא של רמת האבקה באוויר, יש להקפיד לסגור חלונות ודלתות, גם בבית וגם בנסיעה ברכב.
  4. אם יש בחצר עץ שגורם לתסמיני אלרגיה לאחד מבני המשפחה, יש לגזום אותו ואף לעקור אותו ולשתול במקומו עץ שאינו גורם לאלרגיות.
  5. לא לכסח דשא, ולהתרחק ממדשאות לאחר שכיסחו אותן.
  6. שמירה על בית נקי – ניקוי קבוע ותכוף של האבק בבית (אשר מכיל גרגרי אבקת פרחים מבחוץ), עם מטלית לחה.

מה אפשר לעשות כדי להקל על התסמינים?

כאמור, מאחר ומדובר באבקנים הנישאים ברוח ונמצאים בכל פינה, אין מה לעשות כדי להימנע לחלוטין ממגע איתם. ברוב המקרים נטילת תרופות מרגיעות, כדורים או תרסיסים לטיפול בתסמינים עוזרים ומקלים על ילדים ומבוגרים כאחד. למקרים כרונים ומורכבים יותר מזריקים חיסון או סדרת זריקות עם תמצית האלרגן. לרפואה המשלימה פתרונות כגון שינוי בהרגלי התזונה, דיקור, הומאופתיה ועוד. כמו בכל תחום ברפואה, גם בהקשר זה תוכלו למצוא תרופות טבעיות או תרופות סבתא מרגיעות וביניהן : צמחי מרפא, תה קמומיל, טיפות שמן קיק במיץ תפוזים טבעי או שום ושורש ג'ינג'ר.

מידע נוסף על אלרגיות

  1. נדיר לקבל התקף אלרגיה מזר פרחים שמוצב בסלון. התפרצות אלרגיה נגרמת לרוב מאבקנים של עצים וצמחים, אבקני פרחים הנישאים ברוח, דשא, ואבקני עשבים.

  2. יסבלו מאלרגיה רק אנשים שיש להם נוגדנים ספציפיים לאבקנים מסוימים, וכל השאר לא ירגישו באותם חלקיקים זעירים שקיימים באוויר.
  3. האלרגיה משפיעה על כל אחד באופן שונה. אין לקשור אלרגיה אחת לשנייה, כך אדם יכול להיות אלרגי לסוג פריחה אחת, ואדם אחר למספר סוגי פריחה.
  4. אין קשר בין אלרגיה לפריחת העץ לבין אכילת פירותיו, ולכן לצורך העניין אין לקשור אלרגיה לפריחת עץ זית לאכילת זיתים, ואלרגיה לפריחת עץ אגוז לאכילת אגוזים.
  5. אומנם נהוג לשייך את האלרגיות במיוחד לתקופת האביב ותחילת הקיץ, אך אצל אנשים רבים היא קיימת לכל אורך השנה.
  6. כל אדם בעל תסמיני אלרגיה מגיב בצורה שונה, כאשר זה יכול להיות רק אדמומית קלה או נזלת תקופתית, ועד ללחץ דם נמוך, קושי בנשימה ואף מחנק. לכן צריך להימנע ככל הניתן מחשיפה לחומר שגורם לאלרגיה (ראה טבלת תחזית הפריחה מטעם המשרד להגנת הסביבה, המתפרסמת מידי חודש על סמך נתונים שמעביר הגן הבוטני בתל אביב), ולדעת איך לטפל בתסמינים השונים.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר