We bring nature to life Roi Tomer

איך להתמודד עם מזג אוויר סוער בגינה

אאוטסייד Dec 2013 ,

לפי תחזית מזג האוויר, סערה, רוחות חזקות וגשמים עזים צפויים להגיע אלינו למשך מספר ימים. הכנו עבורכם כמה עצות, ואם תערכו בהתאם, תוכלו לעבור את הסערה בשלום.

  1. הוצאת מפגעים מהגינה – יש לסרוק את שטח הגינה ולוודא שאין חפצים שעלולים לעוף ברוח. כלי עבודה יש לאחסן במקום יבש ומוגן. לחזק ולהדק חפצים וציוד חיצוני שאינם מחוזקים דיים כמו לדוגמא קישוטים על הקירות החיצוניים ואפילו לשקול להוריד אותם למספר ימים. אופניים ומשחקי חצר יש להכניס למחסן.
  2. חיזוק מחסן הגינה – יש לוודא שהמחסן סגור היטב, שהאיטומים תקינים ושהוא מקובע היטב לאדמה או למשטח עליו הוא מוצב. במידה ויש חלונות, סגרו אותם היטב.
  3. ניקוי מרזב הבית – יש לדאוג למרזב נקי שהמים יעברו בו בצורה חלקה, ולוודא שאין בו הצטברות לכלוך או עלים.
  4. חיזוק וסגירת סככות, שמשיות ורשתות צל – אין להשאיר שמשיות פתוחות מכיוון שהרוח תשבור אותן. בנוסף, מומלץ להשאיר אותן במצב אופקי ואף להוציאן מהמתקן אליו הן מחוברות. יש לחזק סוככים ורשתות צל, ומרקיזות יש לסגור ולהצמיד לקיר. במידה ואין בטחון בנוגע לחיבור או קשירה חזקה מספיק, כדאי להוריד אותם ולאחר חלוף הסערה להתקין שוב. 
  5. ריהוט הגינהריהוט מסיבי וחזק לגינה, יכול לשרוד גשם ורוחות, אך אם יש לכם פינת ישיבה קלה יחסית כדאי להיערך בהתאם. לדוגמא: כסאות פלסטיק אומנם לא ניזוקים במים, אך הם בהחלט עלולים לעוף ברוח. מומלץ להערים אותם אחד על השני ולאחסן אותם במקום מוגן.
  6. ניקוז מי הגשמים – המים מתנקזים במקומות הנמוכים ביותר בגינה, ולכן כדאי לוודא שלא יהיו מצבורי מים או שלוליות גדולות במרחב הגינה. במקרים בהם אתם מזהים את המקומות האלו, כדאי לעשות מספר פעולות כמו יצירת גומות מסביב לעצים כדי שהמים יחלחלו לאדמה ולא יקוו סביב העץ, ולמצוא נתיב זרימה למים.
  7. מניעת סחף של אדמה – הסחף נגרם בעיקר מאדמה כבדה שמים לא יכולים לחלחל דרכה. בנוסף, אם בגינה שלכם יש הפרשי גובה משמעותיים, יתכן סחף של מים ואדמה למקום הנמוך ביותר ולמקומות שלא רצויים כלל, ולכן כדאי לדאוג ליצירת נתיב לניקוז המים העודפים. בנוסף, הטמנת קומפוסט באדמה תאפשר חלחול יעיל יותר של מי הגשם.
  8. גיזום וחיזוק עצים ושיחים – עצים לא יציבים או כאלו עם ענפים שבורים יכולים להוות סכנה, לכן יש לגזום ענפים יבשים ושבורים שעלולים לעוף ברוח ולגרום כאמור לנזק רב. ענפים שבורים שאינם גזומים ישר יכולים להיות גם מפגע סביבתי וגם כר פורה לטפילים ומזיקים. יש גם לגזום ענפים צעירים שגדלו פרא ובכך גם לעצב את העץ לקראת הצמיחה והלבלוב העתידי. לגבי עצים צעירים וקטנים, שעדיין אינם חזקים ועמידים למול הרוחות החזקות, יש לחזק אותם ולקשור אותם בבטחה למוט עץ או ברזל לצד הגזע, בצורה שלא תזיק לעץ.
  9. עציצים ואדניות במרפסת – יש לדאוג לחיזוק האדניות והעציצים. אם הם עומדים על אדן החלון או המרפסת, חייבים לוודא שהם מחוזקים היטב וכדאי לשקול להוריד אותם באופן זמני, ולהניח אותם על משטח נמוך וקרוב ככל הניתן לרצפה תוך שמירה על מיגון מהרוחות. 
  10. עציצים וצמחים בבית – הטיפול בצמחי הבית בעונת החורף מתרכז בעיקר סביב האוויר היבש שנוצר מחימום הבית. המזגן, האח, התנור והרדיאטור, כולם אומנם מחממים אך באותו זמן גם מייבשים את האוויר. בכדי להימנע מהיובש יש לשים כלי עם מים בפינת החדר כך שהלחות תהיה ברמה סבירה. טיפ נוסף שכבר הזכרנו בעבר הוא לפזר על האדמה בשטח העליון של העציץ חלוקי נחל או טוף, אשר שומרים על לחות האדמה ומונעים ממנה להתייבש מהר.

ואחרי הסערה….

רוב הסיכויים שאחרי הסופה וימות הגשם הבלתי פוסקים, תסתכלו על הגינה ותראו נזקים או פגיעה קשה בצמחים. אבל, אל תתייאשו. שום דבר לא אבוד והכל צומח מחדש… רוחות חזקות, סופות ברד ושלג, הם הסיוט הכי גדול של כל בעל גינה. החצר נראית כמו אחרי מלחמה אבל עם סבלנות וטיפול נכון, הכל ישוב לקדמותו. הפעולה הראשונה שצריך לעשות לאחר שחלפה הסערה היא לעבור בגינה ולהעריך נזקים. קודם כל לטפל בענפים שבורים, שיחים שנעקרו וחפצים שעפו. לגבי צמחי הגינה – מנוחה לצמחים, דשן טוב ומים, זוהי הנוסחה הטובה ביותר לטיפול, וכך הם יתאוששו וישובו ללבלב ולצמוח במהרה.

לחצו כאן למידע נוסף על איך לטפל בנזקי סופת שלג בגינה.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר