We bring nature to life Roi Tomer

ריג'לה – טעימה, אורגנית ובחינם

אאוטסייד July 2013 , ,

אתם בטח מכירים אותה, נתקלתם בה לא פעם, אולי אפילו עקרתם אותה מהאדמה בלי לדעת אילו טעמים נפלאים נסתרים בתוכה. רגלת הגינה, המוכרת יותר בשם ריג'לה, היא צמח בר שגדל בהרבה מאוד אזורים בארץ : בשולי שדות גידולים, בשטחים פתוחים, וכמובן גם בגינות ביתיות. לכל מי שלא מכיר אותה, היא נחשבת להיות עשב שוטה שיש להיפטר ממנו, ולכן בשביל שלא תפסידו את טעמו של חומר גלם טרי ורענן, בואו ותעשו איתה היכרות.

מיהי רגלת הגינה?

רגלת הגינה היא צמח בעל עלים מאורכים, קטנים וירוקים, מעט בשרניים, והם צומחים על ענפים ארוכים הגדלים על פני הקרקע ומתפשטים על פני הקרקע. הענפים גם הם בשרניים אך שבירים וצבעם ירוק עם גוונים אדומים. זהו צמח חד שנתי השייך למשפחת הרגלתיים, אשר פורח מחצית מהשנה, מאמצע החורף בחודש פברואר, ועד לחודש ספטמבר, בפריחה יפה ועדינה של פרחים  צהובים קטנים. הצמח גדל באדמה לחה, באור ובטמפרטורות גבוהות יחסית.

הריג'לה מוכרת בארצות רבות בעולם, במיוחד בצרפת, יפן וארצות הברית, ובארץ אימצו אותה לחיקם במיוחד בני העדה הסורית והטורקית, והכורדים אשר מכנים אותה בשם פרפכינה. אומנם היא צומחת כעשב שוטה בגינה, אך ניתן לקנות אותה בחלק מן השווקים במספר מועט של חודשים בשנה.

הסגולות הרפואיות של הריג'לה

החלק האכיל בצמח הם העלים הירוקים, שהם עשירים בערכים תזונתיים, ומכילים ויטמין C ואומגה 3 בריכוז גבוה. בנוסף משמשת הריג'לה כצמח מרפא כנגד מחלות ותחלואים רבים.

מיץ ירוק טבעי – לטיפול במגוון מחלות כגון: התקררויות, מחלות הקשורות במערכת הנשימה, מחלות בדרכי השתן, עצירות, השפעה טובה על תפקודי הכבד ומערכת העיכול ועוד – מרסקים כמות גדולה של עלים טריים (העלים והגבעולים הבשרניים), באמצעות בלנדר. מפרידים בין פסולת העלים למיץ הנקי, ושותים אותו.

מיץ מרוכז – לטיפול במחלות עור קשות, גרדת ופטריות בעור – מרסקים כמות גדולה של ענפי ועלי הצמח, סוחטים מהם את המיץ המרוכז, מספיגים את המיץ המרוכז בצמר גפן ומניחים על המקום הפגוע.

סלט טבעי – יעיל לריפוי מחלות דרכי העיכול ועצירות – קוצצים את העלים ומתבלים אותם עם מעט חומץ, שמן זית ומלח. ניתן להוסיף לבן או שמנת ולאכול מיד.

טעם של בריאות ורעננות

נהוג להכין מהריג'לה מיני מאכלים, תוך שמשתמשים בעלים בדרך כלל כשהם טריים, או לאחר שהם עוברים בישול או טיגון קצר, ואז הטעם מקבל חמצמצות קלה.

סלט שכולו בריאות – מפרידים את עלי הריג'לה מהענפים, מנקים ושוטפים, ומוסיפים להם בצל פרוס, פלחי עגבניה, זיתי קלמנטה שחורים (או זיתים סורים), מעט שום טרי מגורד, חתיכות גבינת פטה ומעל מיץ לימון  והזלפה של שמן זית. למעשה, אפשר להוסיף את העלים לכל סלט טרי, ולשדרג אותו בן רגע.

סלט עם גבינה רכה – גם כאן יש להשתמש בכ-3 כוסות עלי ריג'לה שטופים ויבשים, להוסיף להם בצל ירוק קצוץ דק ומיץ מחצי לימון, לערבב עם גבינה לבנה רכה ולפזר מעל מעט מלח גס וכמות נדיבה של שמן זית.

מרק יוגורט צונן – בממלכת המרקים הקרים, תוספת הריג'לה נפלאה למרק יוגורט, שמוסיפים לו ריבועי מלפפונים ירוקים, ריבועי מלפפונים חמוצים, עלי ריג'לה ומעל לטפטף מעט שמן זית.

תוספת ללבנה – הכי פשוט שיש: העבירו את הלבנה לצלחת, פזרו מעליה עלי ריג'לה, שמן זית ומעט מלח. ליד הצלחת הניחו לחם טרי פרוס לפרוסות עבות, או פיתות.

חביתות ירק נפלאות – מערבבים בקערה 3 חופנים של עלי ריג'לה, 2 ביצים טרופות, בצל מגורד גס, מלח ופלפל. מוסיפים לתערובת 3/4 כוס גבינה צפתית קשה מגורדת, ומעבירים למחבת חמה. מטגנים על אש קטנה, הופכים לצד השני, ומתקבלת חביתת ירק טעימה להפליא. ניתן להוסיף לפי הטעם גם עשבי תיבול נוספים. אם העיסה דלילה מידי עקב נוזלים שניגרו מהעלים, ניתן להוסיף מעט פירורי לחם.

קציצות בשר – ריג'לה יכולה לשמש גם כתוספת נהדרת לקציצות ירק ולקציצות בשר. יש להניח את עלי הריג'לה במסננת, לפזר מעט מלח ולהמתין כחצי שעה עד שיצאו כל הנוזלים. סוחטים את העלים

תבשיל עלים – במחבת גדולה מאדים בצל חתוך דק, עלי תרד ואת עלי הריג'לה. מתבלים במלח ופלפל, עד לאידוי כמעט מושלם, מעבירים לצלחת, מטפטפים מעט מיץ לימון מעל, וזוכים לאכול את אחד המאכלים הטעימים שיש.

איך תוכלו לגדל ריג'לה?

במידה והריגלה נמצאת כבר בגינה שלכם, כל מה שתצטרכו לעשות הוא להגביל את גידולה לאזור אחד, ולא לאפשר לה להתפשט בשטחים רבים בגינה. במידה ותרצו להנביט אותה בגינה, יש לחפש ריג'לה בתקופת הפריחה, ולאסוף את הזרעים השחורים הקטנים שנמצאים בפרי שליד הפרח. את הזרעים יש לפזר באדמה ולהשקות מידי יום, עד לצמיחת גבעולים קטנים. לאחר מכן ניתן להוריד מעט את כמות ההשקיה, אך לזכור שהצמח אוהב מאוד מים.

אם אתם ממש אוהבים את הטעם של הצמח, וגם את הרעיון סביב צמח בר שניתן לאכול אותו, אבל אין לכם גינה או שטח אדמה, בהחלט תוכלו לגדל אותו גם בעציץ. שתלו את הזרעים, או העבירו שתיל מהאדמה לעציץ, ותוכלו לגדל באהבה שתיל של ריג'לה במרפסת.

למידע נוסף תוכלו להיכנס למגדיר הצמחים של האוניברסיטה העברית – בקישור הבא

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר