We bring nature to life Roi Tomer

קומפוסטר לגינה – מדריך מפורט ושימושי

אאוטסייד Aug 2013 ,

מה שהחל כמתקן להכנת קומפוסט בכמה גינות בודדות בארץ, הפך בשנים האחרונות למתקן שהוא מבחינת פריט חובה, במיוחד לאלו שרוצים ליצור גינה ירוקה ודוגלים בכל הקשור לאיכות הסביבה. קומפוסטר לגינה – בואו לעשות איתו היכרות כמו שצריך!

מהו קומפוסט?

קומפוסט הוא דשן אורגני שנוצר על ידי תהליך קומפוסטציה של חומרים אורגניים שונים, שעברו תהליך פירוק ביולוגי בתנאי חום, לחות ואיוורור. הקומפוסט מכיל מינרלים, הוא מדשן את האדמה ומשביח אותה, ומעניק לצמחים עמידות גבוהה מפני מחלות.

למה כדאי להכין קומפוסט ?

  1. הכנה פשוטה וקלה בה ממחזרים את פסולת המטבח והגינה לטובת יצירת דשן.
  2. הדשן הביתי הוא חומר אורגני טבעי שמדשן את אדמת הגינה ומשבח אותה ואף מעלה את פוריותה. בנוסף הוא מעניק לקרקע יכולת אחיזת מים גבוהה יותר ואוורור טוב, ומעניק לצמחים עמידות בפני מחלות.
  3. שימוש בקומפוסטר מצרף אתכם לאוכלוסיה הדואגת לשמירה על איכות הסביבה. החומרים האורגניים הרטובים המגיעים למזבלות, הינם מפגע תברואתי שגורם לזיהום ולפגיעה במי התהום, כמו גם מייצר ריח רע בסביבתו.
  4. הפחתת כמות האשפה שאתם מייצרים בלמעלה מ-50%. כך תוכלו למחזר את פסולת המטבח למינימום האפשרי.
  5. חינוך הילדים לערכים ולשמירה על איכות החיים בכדור הארץ, ומלמד אותם על מחזוריות החיים בטבע.

מהו קומפוסטר ביתי ולמה הוא מיועד?

קומפוסטר זהו מתקן המאפשר ליצור קומפוסט עשיר איתו ניתן לדשן את הקרקע. למיכל הקומפוסטר מכניסים פסולת אורגנית מסוגים שונים, אשר עוברים בתוכו תהליך פירוק ביולוגי בתנאי חום, לחות ואוורור, והופכים לקומפוסט. כדאי לגוון בפסולת האורגנית שמכניסים, כך תעלה איכות הקומפוסט, ותהליך הפירוק יהיה מהיר ומוצלח יותר כאשר חלקי הפסולת יהיו קטנים.

המיקום המומלץ להצבת הקומפוסטר בגינה, הוא במקום נגיש ונוח לתפעול, וחשוב שתהייה זו פינה מוצלת. מיכלי הקומפוסטר היו בעבר פריטים יקרים יחסית, אך כיום ניתן לרכוש אותם במחירים זולים מאוד, במגוון גדלים ודגמים. המידה המומלצת לבית פרטי הינה קומפוסטר בנפח של 470 ליטר. יש 3 סוגים עיקריים של קומפוסטרים : הקומפוסטר הידני המוכר, קומפוסטר מסתובב עגול, קומפוסטר חשמלי.

קומפוסטר ביתי – מה אפשר לשים בו?   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תהליך הכנת הקומפוסט – מרכישת המיכל ועד לפיזור הדשן

בכדי להכין קומפוסט יש לבצע מספר פעולות פשוטות. יש לשים לב ולנהוג לפי ההנחיות שכן במידה ותוסיפו חומר לא רצוי או תבצעו פעולה לא נדרשת, הכל ירד לטימיון.

  1. רוכשים קומפוסטר, מרכיבים אותו ומעמידים אותו בפינה מוצלת בחצר. המיקום תלוי במבנה החצר: מצד אחד כדאי שיהיה קרוב למטבח כדי שתהייה נגישות קלה אליו, ומצד שני רבים נוהגים למקם אותו בחלק האחורי של הגינה כדי לא לפגוע בעיצובה.
  2. מומלץ מאוד שיהיו במטבח או במרפסת הצמודה אליו 2 פחים, להפרדת פסולת (פסולת אורגנית ופסולת רגילה). אם הקומפוסטר אינו צמוד למטבח, ניתן לרכוש סלסלה קטנה לאיסוף שאריות, אותה מניחים בכיור, ובסיום העבודה במטבח משליכים את מה שנאסף בה לתוך המיכל.
  3. מילוי שכבה ראשונה תחתונה – יש למלא את החלק התחתון של הקומפוסטר בגזם גס מהגינה. גזם דק לא יהיה טוב במקרה הזה, הוא רצוי רק בשכבות הבאות. הגזם הגס יתפרק בתהליך איטי יותר ויאפשר אוורור וניקוז לשכבה שתהייה מעליו. עובי השכבה יהיה בין 10-20 ס"מ.
  4. שכבה שנייה – שכבה זו תהיה עם שכבות של חומרים שונים. יש לשלב בין חומרים יבשים כגון ענפי עצים דקים, דשא, ובין חומרים רטובים: פסולת אורגנית מהמטבח, פרחים נבולים ועוד. שילוב החומרים יזרז את תהליך הפירוק, ויש הנוהגים להכניס לשכבה זו חומרים המזרזים היווצרות קומפוסט ועוזרים בספיגת הלחות שנוצרת. בין השכבות השונות ניתן לפזר אדמה ואפילו דשן מוכן כדי להעשיר את התערובת. עובי השכבה יהיה בין 10-20 ס"מ.
  5. החומר אמור להיות לח בכדי שיתחיל תהליך הפירוק הביולוגי והריקבון. לכן, יש לדאוג לתנאי לחות וכן לאוורור טוב על ידי ערבוב עם קלשון או מוט עץ פעם בשבוע, ואם החומר יבש אז יש לדאוג להשקיה מידי פעם. אך לא ליצור מצב של השקיית יתר וריקבון. לחות גבוהה מידי או עודף מים יקטעו את התהליך. מה שימנע זאת בצורה הטובה ביותר הן השכבות שתכניסו לסירוגין של חומרים רטובים ויבשים. החומר היבש (קש, שאריות בדים, קרעי עיתונים) יספוג את עודף הלחות. תהליך היווצרות הקומפוסט שנקרא "קומפוסטציה" מתבצע בחום גבוה של עד 70 מעלות, ואז ניתן לדעת שמתקדמים לקבלת קומפוסט. החום הגבוה ימנע מבעלי החיים והזבובים להימשך אליו.
  6. יש להקפיד להכניס שאריות מזון אורגני למרכז התערובת כדי לא למשוך זבובים וחרקים שונים. לאחר שתניחו את השאריות, מומלץ לכסות אותן בגזם, עלים או שאריות בדים.
  7. הקומפוסט יהיה מוכן לאחר כ-3-6 חודשים, אז תוכלו להבחין בכמה סימנים: גובהה של התערובת הצטמצם, צבעה של התערובת הפך להיות חום-שחור, היא מתפוררת בקלות, הטמפרטורה שלה אינה גבוהה, הריח שלה אינו ריח רע אלא ריח של דשן, אין זבובים מסביב.
  8. יש להוציא את הקומפוסט מהדלת התחתונה של מיכל הקומפוסטר, ומפזרים אותו בגינה בשכבה של 5 ס"מ. אם עדיין לא שתלתם שתילים בגינה או בערוגה, תוכלו להטמין את הקומפוסט בתוך האדמה ב-10 ס"מ העליונים שלה, כך הוא יהיה אפקטיבי יותר מבלי חשיפה ואידוי תחת קרני השמש. את מה שנשאר בקומפוסטר אפשר לאחסן בשקים מיוחדים בעלי חורי אוורור או בערימה נפרדת בצל. ניתן להשתמש בקומפוסט למשך תקופה ארוכה.

טיפים שימושיים

  1. מומלץ להכניס לקומפוסטר פסולת בחתיכות קטנות, כך תהליך הפירוק יהיה מהיר יותר.
  2. אם עולה ריח רע מהמיכל, יש להוסיף חומר יבש ולערבב את התערובת. יש להימנע מהוספת חומר אורגני מהחי, מה שעלול ליצור את הריח המדובר, וכן להימנע מהשקיית יתר.
  3. אם הקומפוסטר מושך אליו בעלי חיים וזבובים, גם כאן כנראה הסיבה היא שאריות מן החי, יש להוציא אותן מהמיכל ולכסות את האזור בנסורת. כדאי שהשכבה העליונה של התערובת תהייה מכוסה בענפים, שאריות בדים ועוד.
שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר