We bring nature to life Roi Tomer

צמחים מטפסים לגינה – לפרגולות וגדרות

אאוטסייד July 2013 ,

מה נחשב להיות צמח מטפס? ממש כמו שזה נשמע, זהו צמח שגדל או נאחז בעצם אחר. לכל מטפס יש יכולת טיפוס שונה: חלקם בעלי קנוקנות שמתלפפות סביב עמוד או גדר, לחלקם שורשי אחיזה נצמדים, אחרים נכרכים ועוד. כפי שמיד תקראו, כדאי מאוד להתייעץ עם מעצב הגינה שלכם על סוגי המטפסים שתבחרו, שכן לא כל אחד יוכל להיות מתאים עבורכם.

האם אתם מכירים את המושג "מטפסים רגועים"? ומה בדבר "מטפסים תוקפניים"? מסתבר שגם בתחום הצמחים המטפסים חבויות הגדרות המבדילות את המטפסים השונים זה מזה, ומייחדות כל קבוצה בנתונים ייחודיים עבורה בלבד. מסתבר שתחום המטפסים הוא עולם ומלואו, וכולל בתוכו אינספור צמחים וזנים שונים. לכל מטפס תנאי גידול שונים הדרושים לו, חלקם מתפשטים לכל עבר, חלקם צומחים לגובה, יש מביניהם קוצניים ואחרים חלקים לגמרי. נעים לראות מטפסים שפורחים רוב חודשי השנה, ולעומתם מטפסים שנושאים בחורף ונותרים ללא עלים בכלל. כמו שאמרנו, עולם ומלואו.

איך להתאים את המטפס לגינה

את המטפסים שותלים לרוב בצמוד לגדר ברזל או גדר במבוק, בצמוד לקירות או סביב עמודים, וזאת במטר ליצור חיץ או הפרדה למתחם. ישנם מטפסים אשר עם השנים הופכים להיות גדר חיה בפני עצמם. מטבע הדברים, את הצמחים המטפסים שותלים לרוב בהיקף הגינה.

כפי שבוודאי הבנתם, קיימים מטפסים שיכולים להיות פשוט אסון לגינה שלכם, במיוחד כשמדובר בגינה קטנה. חלקם של המטפסים ידוע בכך שהם מתפשטים בדרך אגרסיבית, בצמיחה מהירה וללא ריסון. לעיתים גם שורשי המטפסים גדלים בצורה מואצת ועלולים לגרום נזק לשאר השתילים שנמצאים בקרבת מקום. לכן, כדאי מאוד לבחור את המטפסים אשר צמיחתם בקצב סביר ושאינם יכולים לגרום נזק לקיר או לגדר. בנוסף, אם יש ילדים קטנים בבית, כדאי להימנע ממטפסים קוצניים במיוחד, ובכללם גם ורד מטפס קוצני, שלמרות יופיו המיוחד, הוא יכול לפצוע בקלות רבה.

בואו להכיר 10 מטפסים נפוצים בישראל:

1. בוגנוויליה (Bougainvillea) – צמח מטפס קוצני בעל עלים רחבים שמקורו בדרום אמריקה. רב שנתי, בעל נשירה. פורח רוב חודשי השנה, במגוון צבעים. זהו גם יחודו של הצמח, במגוון הצבעים בהם הוא פורח: ניתן לראות את התפרחת בצבעי אדום, לבן, צהוב, ורוד בהיר, ורוד כהה, סגול ועוד. צמח הבוגנוויליה אוהב שמש והוא בעל צמיחה מהירה. דורש השקיה מועטה יחסית. לרוב שותלים אותו לגדרות או להסתרת קירות.

2. פרסיון גדול (Prasium majus) – שיח מטפס, גדול יחסית , שמגיע עד לגובה של כמה מטרים. לעלי השיח גוון ירוק כהה ומבריק מעט, והם חלקים ונעימים מאוד. פרחי השיח הם בצבע לבן, ולעיתים יש נגיעות של פס דק בצבע ורוד. בלוע של הפרח ניתן להבחין בארבעה אבקנים צהובים אשר בולטים על הרקע הלבן של עלי הכותרת. פריחתו של המטפס נמשכת בין חודש ינואר ליוני.

3. קיסוס (Hedera) – מטפס רב שנתי, ממשפחת הקיסוסים, הכוללת כ- 15 סוגי מטפסים. חלקם מטפסים לגובה תוך עזרת שורשי אחיזה וחלקם מתפשטים לרוחב. צמיחת הקיסוס היא בניגוד למקור האור, ושורשי האחיזה שלו צוחים בצד המוצל. הקיסוס מתחיל לפרוח רק לאחר כעשר שנות צמיחה, ואז הפרחים מופיעים בין החודשים ספטמבר לנובמבר. כאשר הקיסוס מגיע לגובה המבוקש (ע"י תמיכה של עמוד או קיר), הוא ממשיך את הצמיחה כשיח רגיל. בישראל גדל זן אחד ממשפחת הקיסוסים והוא קיסוס החורש.

4. ארויה משיינית (Araujia sericifera) – צמח מטפס רב שנתי שמוצאו באמריקה הדרומית. ניתן למצוא את הצמח בצדי דרכים, פרדסים ועוד, ובמיוחד באזור המרכז והשפלה. לעלי הצמח צורה בדמוי חץ, והוא מטפס בעזרת ענפיו ללא עזרת שורשי אחיזה או קנוקנות. הצמח פורח ברוב חודשי השנה ובעיקר בתחילת הקיץ, ולפרחיו צבע לבן או קרם. לענפי הצמח מיץ חלבי, והם וכל חלקי הצמח אחרים רעילים.

5. גפנית מחומשת (Parthenocissus quinquefolia) – צמח מטפס נשיר שיכול להגיע עד לגובה של 30 מטר בטבע. מוצאו של הצמח מיבשת אמריקה, והוא משמש כצמח נוי פופולארי, במיוחד בזכות המראה המיוחד שלו בעונת השלכת, כאשר עלי הצמח עוטים גוונים מיוחדים במינם. לגפנית פרחים קטנים אשר גדלים בעונת האביב כאשכולות בצבע ירוק, ובקיץ לאחר הבשלתם הם הופכים את צבעם לסגול כהה עד שחור. הפרחים מכילים חומצה והם רעילים.

6. פוקסיה (Fuchsia) – הצמח שייך למשפחת נר-הלילה, ובה יותר ממאה זנים של שיחים ומטפסים ירוקי עד, ולרובם פריחה מרהיבה בשלל צבעים אשר הפכה אותם לפופולאריים מאוד בגינות בתים ובמקומות ציבוריים. בארץ נפוצה מאוד פוקסיָת מגלן (Fuchsia magellanica.  הפוקסיה מגיעה עד לגובה של כ-4 מטרים, והיא פורחת בעונת הקיץ ובסתיו.לפרחי הצמח צורה דמוית פעמון תלוי, אשר האבקנים ועמוד העלי בולטים ממנו כלפי מטה. צבעי עלי הכותרת הם בגווני סגול, ורוד או אדום, ויש זנים נדירים בעלי צבע לבן, צהוב וכתום.

7. חבלבל השדה (Convolvulus arvensis) – צמח רב שנתי, שגדל כמטפס או כצמח שרוע על האדמה. הצמח פורח בארץ בין חודש מרץ לחודש אוקטובר, ולפרחיו בצורה דמוית פעמון צבע ורוד או לבן. הצמח נחשב לעשב המזיק לחקלאות, לכן כאשר רוצים לעקור אותו משתמשים בקוטל עשבים.  יש הטוענים כי לצמח סגולות רפואיות המסייעות למניעת סרטן.

8. אברון מדגסקרי (Cryptostegia Madagascariensis) – צמח רב שנתי ירוק עד, בעל פריחה בצבע ורוד בהיר, בעלת ריח נעים במיוחד בשעות הערב. הוא נחשב לצמח חזק שעמיד בתנאי חום, אך הוא בעל רגישות בטמפרטורות נמוכות. הצמח מגיע עד לגובה של כ-6 מטרים, והוא מטפס בצורת כריכה, וזאת על קירות או גדרות.

9. ויסטריה סינית (VISTERIA SINENSIS `BLUE MOON`) – צמח מטפס נכרך, נשיר, בעל עלים בצבע ירוק בהיר. ייחודו של הצמח המטפס הוא בזכות הפריחה המיוחדת שלו, בדמוי תפרחת אשכולות בצבעי סגול בהיר. הפריחה מתחילה בסוף החורף ועם תחילת האביב ונמשכת כארבעה שבועות. ניתן לראות את הצמח בעיקר על גדרות ופרגולות וגם על קירות, ובתנאי שיעניקו לו מקומות אחיזה נוחים לגדילה.

10. יסמין Jasminum)) – מטפס נכרך, ירוק כל השנה ובעל פריחה לבנה עדינה שמתחילה בסוף החורף ותחילת האביב, המלווה בריח נעים במיוחד. הצמח מתאים לפרגולות, גדרות וסככות. ליסמין מספר מיני צמחים, ביניהם היסמין הפרחוני שידוע בפריחתו הרבה, יסמין ערבי, יסמין אורלנס, יסמין אזוריקום ועוד.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר