We bring nature to life Roi Tomer

עיצוב גינות פרטיות – 5 טיפים שימושיים

למרות שאנחנו בעיצומו של החורף, ורק מידי כמה ימים בוקעות להן כמה קרני שמש ומחממות אותנו, אסור להזניח את הטיפול בגינה, וכדאי גם עכשיו להתחדש בפריחות ססגוניות, צבעוניות מתפרצת והרבה ירוק בעיניים. יש כמה כללים חשובים שצריכים להיות בתהליך של כל הקמת הגינה, כבר בשלב התכנון. המשיכו לקרוא וודאו שבגינה שלכם הכל תקין.

איך צריכה להיראות הגינה הפרטית שלכם

מעצב הגינות והבעלים של חברת אאוטסייד, רועי תומר, מציע לכם 5 טיפים שימושיים לעיצוב גינות פרטיות, ליצירת מרחב מושקע ומטופח, והכי חשוב – גינה שנעים להיות בה. ניתן ליצור קשת רחבה של עיצובים, אך החשוב מכל היא ההתאמה של הגינה לצרכים של בני הבית. רועי מאמין שהגינה המוצלחת ביותר היא זו שגורמת להרגיש בה נוח ולהתפעל ממנה בכל יום מחדש. חשוב שהיא תהייה נוחה וקלה לתחזוקה, ותשרה אוירה רגועה.

"כמעצב גינות אני מתמודד בכל פעם מחדש עם הדילמה שבין גינה מעוצבת יתר על המידה ובין גינה שנעים להיות בה. לפעמים אנשים רואים בדמיונם  גינות פרטיות מעוצבות ויפות להפליא, אך בפועל מדובר בגינות שקשה מאוד לתחזק אותן והן לא פונקציונאליות. החלק העיקרי בתכנון הוא השילוב שבין עיצוב יפה ובין שימושיות (אינדיבידואלית כמובן), וזה מה שצריך להנחות את התהליך כולו".

אז בואו ונתחיל ב-5 טיפים מעשיים, שיעזרו לכם ליהנות מגינה פרטית בעיצוב מנצח:

1. שבילים רחבים, יציבים ובטוחים להליכה

גם אם הגינה שלכם לא בגודל של מגרש כדורגל, עדיין היא חייבת להיות נוחה להליכה. השבילים צריכים להיות מספיק רחבים למעבר קל ונוח, וכדאי להימנע משבילים צרים מידי שעלולים להיות מסוכנים להליכה. יש להימנע ממשטחים חלקים, ריצוף רופף ואבנים עם קצוות בולטים, ולהקפיד על ניקוז תקין למניעת החלקה או שלוליות. זאת ועוד, השביל צריך להיות בטוח להליכה, ללא מכשולים או אזורים לא יציבים. כלל זהה מתייחס לגינות שהן יש מדרגות, שם צריך להקפיד על שלבי עלייה נכונים. כדאי שכל המדרגות תהיינה בגובה זהה, רחבות ככל הניתן.

2. תכנית שתילה נכונה

יש לוודא שתילת הצמחים במרווחים מתאימים, לפי אופי גדילתם. יש לתת לצמחים מקום הולם לגדול בו, תוך הקפדה מצד אחד על נוף מעוצב וצפוף דיו, ומצד שני לקחת בחשבון שכל שתיל קטן יהפוך ברבות הימים לגדול יותר. לחלק מהצמחים צמיחה מהירה, לחלקם איטית יותר, יש שצומחים לגובה ואחרים מתפשטים על האדמה. ניתן לשלב בין הסוגים אך להקפיד על כללים בסיסיים, כגון: שתילים גבוהים שותלים מאחורי שתילים נמוכים, להימנע שתילה של צמחים שיעשו צל על צמחים שאוהבים שמש, צמחים קוצניים כגון ורדים או קקטוסים לשתול במרחק משבילי מעבר ועוד. שילוב צמחים רב שנתיים עם שתילי פרחים עונתיים הוא מבורך, אך יש להקפיד על מבנה וסדר נכון, כך שתילת פרחי עונה תהיה לצידי שבילים, בשולי הגינה ובקדמת ערוגות, גם מכיוון שהם לרוב נמועים וגם להקל על החלפתם בשתילי עונה חדשים בבוא העת. בנוסף, צבעוניות הגינה גם היא אלמנט שיש לקחת בחשבון, כאשר בגינה קטנה כדאי להימנע מעודף צבעים שעלול ליצור תחושת עומס. קחו בחשבון שעצים גבוהים לדוגמא יכולים למנוע משב רוח חזק, אך מצד שני יש להיזהר מקריסתם או מנפילת ענפים על משטחים בהם בני הבית נוהגים לשבת. בעזרת בחירת צמחים נכונה תוכלו לשוות לגינה מראה גדול יותר, מעוצב למופת ונעים למראה.

3. לחשוב צעד אחד קדימה

אם אתם בתחילת תהליך הקמת הגינה, ועדיין אין לכם תוכנית השקיה ותאורה, כדאי לשקול הנחת צנרת השקיה וכבלים למערכת תאורת הגן בתוך האדמה. כדאי להיעזר בבעלי מקצוע מנוסים, מה שיעניק לגינה מראה יוקרתי יותר, מעוצב וימנע מכם תחזוקה ושימור בעיתיים. הקפידו על מערכת השקיה מקצועית ואמינה שיכולה להוזיל באופן משמעותי את הוצאות המים השוטפות לגינה.

4. תכנון חכם המתחשב בנוף קיים

אחת הטעויות הגדולות היא לעצב את הגינה בלי להתחשב בנוף הסובב את האזור. לדוגמא: אם קיימים צמחים ועצים גבוהים שחוסמים את שדה הראייה ומונעים את חדירת קרני שמש לגינה שלכם, או שבצמוד לשטח הגינה נמצאים עצים נשירים או עצי פרי ענפים, כדאי לקחת זאת בחשבון ולתכנן בהתאם. אותו הכלל יחול גם עליכם במידה ואתם מעוניינים לשתול עצים בסמוך לגדר או הגבול עם הבית השכן, ולדאוג למרווח תקין שלא יפגע ביחסי שכנות תקינים. גם במרחב הגינה יש להקפיד על תכנון שיתחשב במגבלות, כגון: לא לשתול צמחים בעלי נוף רחב ליד פינת ישיבה ועוד.

 

5. אישור תוכניות מול הגופים הרלוונטיים

קיימים חוקי בנייה רבים המתייחסים להקמת גינות פרטיות. אל תתייחסו לכל מכשול כאל בעיה, מכיוון שחלק מהחוקים נועדו גם להגן עליכם מפני טרדות או מפגעים בטיחותיים. הקפידו על גובה גדרות תקין, הקמת מחסן בהתאם לחוקי הרשות המקומית, מפרט מאושר של תוכניות חיווט חשמל ועוד. אישורים מוקדמים יכולים להקל עליכם ולמנוע התעסקות עם פסילת תוכניות או חס וחלילה צווי הריסה.

ולסיום – לא לשכוח קצת צבע גם בחורף

נכון, את רוב פרחי החורף כדאי להקדים ולשתול בעונת הסתיו, אך כדי ליהנות מהם בשאר חודשי החורף, גם עכשיו לא מאוחר מידי. פרחי חורף ניתן לשתול במהלך כל העונה, וחלקם יגיעו לשיא הפריחה רק באביב. מעט עבודה, מים בחינם מהשמיים, ומה שנשאר זה להביט וליהנות. יש מבחר גדול של פרחי חורף עונתיים צבעוניים ומרהיבים. הם כמובן מתאימים לטמפרטורה הנמוכה בימי החורף הקרים. הם יתחילו בפריחה מיד לאחר השתילה, וימשיכו איתה עד לתחילת האביב. להלן מבחר מפרחי העונה: כובע הנזיר, סלסלי כסף, טופח ריחני, חוטמית, לוע הארי, צפרני חתול, אמנון ותמר, מנטור, פלוקס, בת-חן, דלפיניום, אשולציה, נעלנית ועוד.

 
שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר