We bring nature to life Roi Tomer

עיצוב גינה – 10 טיפים שכדאי לדעת

אאוטסייד 2013 ,

עיצוב גינה הוא תהליך שבו מעצב הגינה צריך למצוא את הדרך המדויקת לשלב בין צרכי הלקוח ודרישותיו, לבין חזון העיצוב כפי שהוא רואה אותו. ומה בסך הכל רוצה בעל הגינה? שטח מעוצב ומקום שנעים להיות בו ולהסתכל עליו. נשמע פשוט? ממש לא. לכל גינה יש את אילוצי השטח איתם צריך להתמודד, ונוספים להם חלומות ודרישות של לקוחות, שלא תמיד עולים בקו אחד עם האפשרויות בשטח. מעצב גינות מקצועי ימצא את השילוב המנצח שבין כל הפרמטרים, עד ליצירת הנוסחה המתאימה לגינה.

מעצבי גינה מובילים אומנם אינם מקימים גינות דומות אחת לשנייה, אך ברוב המקרים ניתן למצוא חוט שני שמקשר בין כל הגינות. מעין חותמת אישית של המעצב אשר ניכרת במראה הכללי. חשוב מאוד שתהייה כימיה בינאישית ביניכם לבין המעצב, ולא כדאי להסתפק רק בתמונות מעבודות קודמות או חוות דעת חיוביות. מעצב גינות מוצלח יהיה זה אשר יצור עבורכם גינה יפה, אזורים נעימים לבילוי, אלמנטים יפים וצמחים בריאים וחזקים. בנוסף, כדאי לוודא כי תחזוקת הגינה תהייה קלה ופשוטה ולא תצטרכו להשתעבד לטיפול בה, מה שגם יגרום להמשך הוצאות כבדות.

הנה כמה טיפים שחשוב שתצטיידו בהם לפני תחילת תהליך העיצוב:

1. תכנון מוקדם יחסוך לכם כסף – אין ספק כי ככל שהתכנון המוקדם מדויק יותר, וניתנות בו תשובות לכל הצרכים הנדרשים, כך תוכלו ליהנות מגינה מעוצבת בצורה נכונה, קלה יותר לתחזוקה, ברמה גבוהה יותר וכמובן תחסכו כסף. איך? חשבו רגע – אם תרצו להתקין תאורת גן או מערכת השקיה מרכזית לאחר שהגינה כבר מוכנה, הרי שתצטרכו להשקיע גם עבודה רבה וגם תשלומים נוספים לאנשי מקצוע. בנוסף על כך יהיה צריך לפרק חלק מהאלמנטים הקיימים בכדי להכניס את הצינורות ואת המערכות השונות. לעומת זאת, אם תעשו זאת תוך כדי הקמת הגינה, הרי שזה יהיה חלק קטן מכלל העבודות, קל מאוד לביצוע ובמחיר נמוך הרבה יותר.

2. חיפויי קרקע – אנשים רבים נוטים לשלב בגינה חיפויי קרקע שונים. החיפויים מאוד יפים הן מבחינה עיצובית והן מבחינת היותם פתרון נהדר לחסכון במים וכן לתחזוקת גינה קלה יותר. עם זאת, כדאי לוודא שבמקומות בהם צריך ללכת, החיפוי יהיה יציב ונוח להליכה. חצץ הוא חיפוי שנחשב נוח יחסית, אך טוף וחלוקי נחל ממש אינם אפשריים להליכה, ובמקרים כאלו כדאי לשלב אבני מדרך במרווחים נוחים כדי לאפשר מעבר נוח ובטוח. כדאי גם להימנע ממשטחים חלקים כמו גרניט מלוטש, וממשטחים שאינם יציבים.

3. מדרגות או שבילים בגינה – בכל שביל, בין אם הוא בנוי מאבני מדרך או חיפוי קרקע כמו טוף או חלוקי נחל, חייבים לדאוג למרווח הליכה נוח. כדאי לוודא שהשביל רחב דיו להליכה, ושניתן לצעוד בקלות במידה ואבני המדרך מרוחקות אחת מהשנייה.במידה ואלו מדרגות, יש לוודא שההתקדמות בהן קלה, שלא תהיינה מדרגות קטנות שלא ניתן לפסוע בהן, וגם לא גבוהות מידי.

4. יצירת מתחם אינטימי בדרך טבעית – אומנם הדרך הברורה ביותר היא לתחום את הגינה בגדר דקורטיבית, אולם אפשר לעשות זאת גם בדרך טבעית. עצים גבוהים בהיקף הגינה יוכלו גם להוות גדר חיה ירוקה ויפה וגם להגן על הגינה מפני רוחות חזקות. פתרון יצירתי אחר יכול להיות גדר במבוק ועליה צמחים מטפסים יכולה להיות גם כן נוף יפה ליושבים בגינה.

5. שתילת צמחים – הצמחים צריכים לצמוח, ובשביל זה הם צריכים מקום… לכן, בגינות קטנות גם אם השתילה תהייה צפופה, עדיין הצמחים שיש לבחור יהיו כאלו שאינם נוטים להתפשט לרוחב. בכל מקרה יש לדאוג לתחזוקה רבה יותר כאשר מדובר בצמחים שנוטים לצמוח במהירות ולכל עבר. פרחי עונה או צמחי תבלין לדוגמא, יש לשמור על רווחי שתילה סבירים הנדרשים להם, על מנת לאפשר לשתיל לקבל את התנאים לגדילה טובה. צמחים אחרים שיש לתת את הדעת הם שיחי ורדים למשל שלא מומלץ לשתול אותם במרכז הגינה אלא בהיקף שלה, וקקטוסים, שיש להקצות להם פינה משלהם וכדאי שלא יהיו חשופים לרוחות חזקות אשר עלולות לפזר את הקוצים שלהם במרחבי הגינה.

6. שילוב של פרחים וצמחים – ככל שפרחים הם בעלי צבעוניות מרהיבה, והם מעניקים ססגוניות לגינה, כדאי ומומלץ לא להסתמך עליהם בלבד, ולשלב אותם עם צמחים רב שנתיים, וכמובן גם שתילי פרחים אשר פורחים מספר פעמים בשנה. ככל שתהיו חובבי גינון, קשה להשתעבד מידי שלושה חודשים להחליף את פרחי העונה, ובמיוחד אם הגינה שלכם גדולה. בנוסף על כך העלות החודשית של קניית שתילים הופכת להיות משמעותית כאשר מדובר על כמויות גדולות.  לכן, הפתרון הטוב ביותר כמו בהרבה תחומים בחיים, הוא לשלב קצת מכל דבר.

7. פינת ישיבה – מרפסת, דק, משטח מרוצף וכל פינה אחרת שיש בגינה, יכולים לשמש כאזור מצוין למקם בו פינת ישיבה, לטובת מקום מושלם לאירוח ולבילוי בשעות הפנאי. כדאי לתכנן את הפינה כך שתהייה רחבה מספיק להכיל את פינת הישיבה, בין אם יש לכם או שאתם מתעתדים לרכוש אחת. יש לוודא כי לכל אחד מהיושבים יהיה מרווח ישיבה ולדאוג שסביב תחום זה לא יהיו אלמנטים נוספים בטווח של שני מטר אחד לפחות. בקיצור, אל תנסו לדחוס פינת ישיבה גדולה בשטח קטן, כמו "סרדינים בקופסא". תתאימו את הגודל כך שייראה נעים לעין ונוח לישיבה. כדאי להימנע ולא לשתול צמחים בצמוד לפינת הישיבה, גם כדי לאפשר טווח ראיה  וגם כדי ליהנות מישיבה נוחה מבלי שענף של שיח יפריע לכם.

8. להיות שכן טוב – בדיוק כפי שתרצו התחשבות מצד השכנים שלכם, כדאי שתדאגו להעניק להם את אותו היחס. אם לדוגמא אתם שותלים עצים או שיחים בגבול שבין הבתים, וודאו כי לא מדובר בעצים קוצניים, נשירים, בעלי צמיחת פרא ועוד. בנוסף, וודאו כי הצמחים שאתם שותלים לא יסתירו להם את הנוף או את שדה הראייה. כדאי להראות שכנות טובה, ואפילו להתייעץ עם השכן לפני שתחליטו החלטות שיכולות להיות משמעותיות גם עבורו.

9. בירוקרטיהכמו כולם, גם אתם לא חיים באי בודד, ולכל אחד יש התמודדות לא קטנה עם העירייה או המועצה, אם בדברים קטנים ושוליים ואם בגדולים יותר. בדקו את חוקי העזר העירוניים לפני התקנת פרגולות, מחסנים, גדרות, שערים ועוד. עדיף להתעסק בזה בתחילת הדרך מאשר לגלות רק לאחר ההתקנה שזה לא בהתאם לחוק, ונדרשים לכך אישורים.

10. תיהנו מהגינה ! להיות בעלי גינה זוהי אחת הפריבילגיות הנפלאות ביותר שיש. אנשים רבים הופכים את הגינון לתחביב ואחרים שוכרים את שירותיו של גנן מקצועי. גם אם אתם משפחות עם ילדים קטנים שמשתעשעים בגינה, וגם אם אתם מבוגרים שנהנים ולקרוא ספר טוב באוויר הצח, הגינה היא תמיד נכס שכדאי לטפח אותו, ולזכות בהרבה שעות של הנאה. 

מעוניינים לקבל מידע נוסף לשדרוג הגינה? התקשרו עוד היום לקביעת פגישת היכרות! רועי תומר 054-4936888

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר