We bring nature to life Roi Tomer

עיצוב גינה חסכונית במים – עצות וטיפים

בטח גם אתם מתעניינים בעיצוב גינה חסכונית במים, ותוהים האם היא שונה מגינה רגילה. רוב הסיכויים שאם יש לכם בית פרטי, אז אתם יכולים ליהנות בגינה, אבל כמה היא יפה וכמה נעים להיות בה, זו כבר שאלה אחרת.. אז כמה יצא לכם להיות בגינה לאחרונה? ולילדים? ומה לגבי אירוח חברים בגינה? באופן כללי יש קשר ישיר והדוק בין איכות הגינה, היופי שלה ומה שהיא מאפשרת לעשות בה, לבין הזמן שבו נוהגים לשהות בה.

במאמר שלפניכם אנחנו רוצים להפריך את הטענה כי בכדי שתהייה גינה יפה סביב הבית צריך להשקיע הרבה מאוד כסף גם בהתחלה וגם מידי חודש. תמשיכו לקרוא… רק טוב ייצא לכם מזה.

הכל יקר היום

זה לא סוד שיוקר המחייה גבוה מאוד, ובכלל זה טיפוח הגינה הופך להיות לפעמים עניין של מותרות לחלק מהמשפחות. מכיוון שכך, צריך למצוא שיטות קלות ופשוטות לשדרוג הגינה, ותוך כדי כך להמעיט למינימום האפשרי את ההוצאות השוטפות, ביניהם ניתן למנות את צרכני הכסף הגדולים בגינה שהם המים והחשמל. אז איך תוכלו להקפיץ את מראה הגינה שלכם מבלי להיכנס להוצאות תקציביות מיותרות? גם לזה יש פתרונות, והכנו עבורכם מספר עצות טובות ומועילות.

בכל זאת, אין לברוח מהשקעה ראשונית

לפני שנתחיל, היינו רוצים קודם כל לציין פרט קטן אך משמעותי. מכירים את המשפט "זול הוא יקר?" ובכן, לעיתים יש צורך בהשקעה בסיסית, בכדי ליצור את המסגרת העיצובית עליה תוקם או תשודרג הגינה. אלמנטים עיצוביים כגון נדנדת עץ יפה בגינה, מתקן משחקים איכותי ופינת ישיבה נעימה הם לדוגמא פריטים חשובים מאוד שיכולים לשדרג את הגינה בצורה משמעותית במיוחד. ההשקעה הראשונית תהייה כמובן בהתאם למסגרת התקציב עליה תחליטו, והיא תלווה את התכנון כולו. אפשר בהחלט למצוא את הפריטים שתמורת מחיר סביר תקבלו מוצר איכותי ויפה. מנגד, אל תמהרו להתפשר רק מכיוון שמצאתם פתרון זול במבצע. השורה התחתונה כאן היא לקנות חכם.

משבר המים בישראל

הגענו לנקודה הכואבת ביותר. גינה יפה היא גינה רעננה, ירוקה, פורחת. בשביל כל הדברים האלו צריך מים, וכמה שיותר הרי זה משובח. המשבר במשק המים בישראל, גרם לעליית מחירי המים בצורה דרסטית, ובמיוחד מחירי המים שלא לשימוש בייתי. בנוסף לכך, אסור לנו לשכוח שישראל היא מדינה ים תיכונית אשר רוב השנה חשופה לקרני השמש ולטמפרטורה גבוהה, ומתברכת במספר ימי גשם שעד כה לא הספיק כדי להעלות את הקו האדום של הכינרת.

אוקיי, הבנו שצריך לחסוך במים….

השילוב של אקלים ים תיכוני, כמות משקעים קטנה יחסית ומחירי מים גבוהים מביא למסקנה שכל ילד יכול להגיע אליה – חייבים לחסוך במים. אז המציאו חסכמים, ועוטפים אותנו בפרסומות להעלות את המודעות לצריכה נכונה ונבונה, ועכשיו רק צריך למצוא את הפטנט – איך לתחזק את הגינה כך שתהיה יפה ופורחת במינימום צריכת מים.

הגענו לטיפים ולעצות לחסכון

בואו נראה מה אפשר לעשות כדי להתגבר על שימוש רב במים, ולעצב גינה שתהייה באמת חסכונית במשאב זה:

1.  אזורים ללא צריכת מים – יש לצמצם את שטחי הצמחייה ולהוסיף חיפויי קרקע שונים לשטח הגינה. כדאי ליצור מתחמים או אזורים בגינה אשר אינם צורכים מים ולכל אחד ייעוד משלו. כך לדוגמא תבנה פינת ישיבה על גבי דק עץ, או ברחבה מרוצפת ועוד. ידוע כי חיפויי קרקע כגון חלוקי נחל שומרים על לחות הקרקע ומצמצמים את כמות האידוי ממנה, ולכן גם במקרה של אדניות גדולות הבנויות בגינה, כדאי לכסות את השטח העליון בחלוקי נחל או טוף, מה שיעכב את תהליך האידוי וישאיר את הקרקע לחה למשך זמן ארוך יותר. 

2.  חיפוי קרקע – ניתן ליצור מתחמים של חיפויי קרקע כגון: חלוקי נחל, טוף, חצץ, שברי טרקוטה, שבבי עץ ועוד, ועליהם להניח כדים גדולים ובהם פרחי עונה, מיכלים ובהם שיח אחד או יותר, ועוד. כל סוגי החפויים משתלבים בצורה טבעית בגינה, ושילוב נקודות הצבע הטבעיות והצמחים הירוקים, מעניקות מראה מעוצב לגינה, כל זאת תוך אספקת מים מבוקרת ומדודה.

3.  דשא סינטטי – דשא טבעי כבר מזמן אינו ברירת המחדל האולטימטיבית, במיוחד כאשר ניתן למצוא כיום דגמים רבים של דשא סינטטי אשר הפך להיות אופציה נהדרת ותחליף אשר אינו צורך מים. בעבר הדשא הסינטטי לא היה מענה איכותי למול דשא טבעי, למעט דגמים שהיו יקרים בצורה מוגזמת. עם שיפורי הטכנולוגיה מיוצרים היום דגמים שקשה לעיתים להבדיל מהו הטבעי ומה אינו טבעי. יתרונותיו של הדשא הסינטטי רבים, החל מהיותו ירוק כל ימות השנה, אינו צורך מים, אינו דורש תחזוקה, אין לדשן ואין לכסח אותו, ובקיצור הוא פתרון נהדר למשטח דשא יפה, ירוק תמיד, נעים למגע ואינו דורש כל מאמץ.

4.  סלעיה – דרך נהדרת ליצור פינת נוי יפה, הבנויה מסלעים, אבנים וקקטוסים. הקקטוסים ידועים כצמחים אשר צריכת המים שלהם היא מועטה ביותר. כך זוכים בפינה יפה, מעוצבת, טבעית וירוקה, כל זאת תוך חסכון במים.

5.  בריכות נוי – בכדי להעביר תחושה של מים בגינה, ניתן להקים בריכת נוי בגינה, אשר פועלת על סירקולציה, ובכך יש תחושת מים וללא בזבוז אפילו של טיפה. בריכת דגי נוי, בריכת צמחי מים ואפילו נחל קטן בגינה, מעשירים את מראה הגינה ומיפים אותו.

6.  מעבר לצמחייה הצורכת מעט מים – יש לשתול צמחים חסכוניים במים. מול צמחים אשר דורשים השקיה מרובה, יש כ-500 סוגי צמחים אשר צורכים כמות מעטה יחסית של מים, וביניהם שיחים, צמחים מטפסים, פרחים ועוד. מבין 500 הצמחים, 250 מתאימים לגינה הביתית. לחצו כאן לרשימה המלאה המומלצת על ידי משרד החקלאות.

7.  השקיה חכמה – השקיה נכונה תוכל לחסוך לכם כסף רב בהוצאות המים:

  1. מערכת השקיה ממוחשבת ומשוכללת. יש לוודא מידי פעם את תקינותה, ולבדוק שאין נזילות. המערכת צריכה לפעול בלחץ תקין ושכמות המים תהייה מבוקרת עם קוצב מים או מחשב.
  2. השקיה בטפטפות הינה בכמות מדויקת וללא בזבוז
  3. השקיה בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב
  4. יש לוודא כי מי השקיה מגיעים לצמחים בלבד, ואינם משקים אזורים ללא צמחייה.
  5. להשקות רק את הצמחייה, ולא אזורים ללא צמחים. ההשקיה תהייה בהתאם לסוגי הצמחים וצריכתם.

8.  מערכת מחזור מים – בשנים האחרונות מותקנת בבתים רבים מערכת "מים אפורים". המערכת אוספת אליה את המים שהשתמשו בהם במטבח ובאמבטיה וממחזרת אותם לשימוש להשקיית הגינה. מדובר בהשקיה בחינם, אך יש לקחת בחשבון את עלות התקנת המערכת. אפשרות נוספת היא מאגרון למי גשם – מיכל אשר אוסף לתוכו את מי הגשם, אך זה יכול להיות פתרון חלקי ביותר ולתקופה קצרה מאוד.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר