We bring nature to life Roi Tomer

לשתול גפן בגינה – איך, מדוע ולמה?

אאוטסייד Jun 2013 ,

הגפן, שמכונה בשם גפן היין (השם המדעי: Vitis vinifera) היא סוג של צמח מטפס ששייך למשפחת הגפניים. פירות הגפן הם הענבים הגדלים כאשכול, והם טובים למאכל כפרי טרי, או כפרי מיובש הידוע בשם צימוקים, ולהכנת יין, וחומץ בן יין. הענבים הטריים משמשים למאכלים שונים, ובמיוחד לעוגות וקינוחים. כיום משתמשים בכל חלקי הצמח להכנת מוצרים נוספים, כגון המאכל הידוע של עלי גפן ממולאים.

מדובר בצמח שנמצא איתנו אלפי שנים, ויש לו משמעות רבה. הוא מסמל עבור רבים קשר לאדמה, והאזכורים שלו בתורה מעניקים לו ערך מוסף ומיוחד. מדוע כדאי לשתול גפן כחלק מעיצוב גינה, ומה כדאי לכם לדעת לפני, על כך ועוד במאמר שלפניכם.

לפני שנתחיל – מידע קצר על הגפן

הלבלוב של הגפן ופריחתה, מתרחש בתחילת האביב, אז גם גדלים עלים חדשים וטריים. לעלי הגפן צבע ירוק בהיר וצורתם רחבה ומפורצת. לאחר נטיעת הגפן ניתן לצפות לפירות לאחר שלוש שנים, ובמטעי הגפנים הנקראים כרם, עורכים את הבציר במשך עונת הקיץ, כמובן בהתאם למידת בשלות הפרי, סוג הענבים והאזור בו הם גדלים. הגפן בהחלט מתאימה כחלק מעיצוב גינות רבות, ועל כך נפרט בהמשך.

"יין ישמח לבב אנוש" (תהלים קד,טו)

הגפן נמצאת איתנו עוד מתקופת התנ"ך הקדומה, והיא הייתה אחת מהגידולים העיקריים של ארץ ישראל בעת העתיקה.  קיימים סיפורים רבים בתורה ובספרות חז"ל על גפן וכרם כמו גם משלים על הגפן ועל עם ישראל. באותם זמנים הגפן, החיטה והשעורה, היוו את הענף הכלכלי החשוב ביותר בארץ, כחלק משבעת המינים עם התאנה והזית.

שימושים רפואיים – מבבל העתיקה ועד היום

הגפן שימשה להפקת מוצרי רפואה שונים עוד בתקופות קדומות. מיץ הענבים שימש כרכיב חשוב בסוגים רבים של תרופות עוד בימי בבל העתיקה. לאורך ההיסטוריה וגם בתקופת ימי הביניים השתמשו בחומרי הגפן להרגעת כאבי בטן, להורדת חום, לשיפור תיאבון ועוד. כיום משתמשים בה גם לתעשיית הקוסמטיקה במוצרים כגון שמן זרעי ענבים, חומץ ענבים, קרמים ומוצרי טיפוח לשיער.

ענבים – פרי הגפן

פירות הגפן, הענבים, הם בעלי קליפה דקה ובתוכו עד 4 חרצנים. לפרי צורה אליפטית וישנם כמה סוגי צבעים המשתנים בהתאם לסוג הצמח: אדום, סגול, ירוק. את הגפנים השונים נהוג לחלק לפי סוגי הענבים שלהם. יש ענבים שחורים וירוקים, ומביניהם יש ענבים עם ובלי חרצנים. להלן זנים עיקריים של גפן היין :

  1. זני ענבי יין אדומים: קברנה סוביניון סירה (שיראז) , מרלו ,דוריף , פינו נואר, קברנה פראן , קריניאן, סנג'ובזה.  הזן הישראלי מביניהם הוא הארגמן.
  2. זני ענבי יין לבנים: סוביניון בלאן, שרדונה ,שנין בלאן (פינו דה לואר), ריזלינג לבן, מוסקט לבן, אמרלד ריזלינג.
  3. זני ענבי מאכל: סופריור, סולטאנינה, ארלי סוויט, פרלט, רד-גלוב, אוטם בלק. אדומיניק.
  4. זני ענבים המיועדים למאכל ולצימוקים והינם חסרי גרעינים:  פרלט, סולטנינה, סופריור, פליים סידלס.

 

"אדם תחת גפנו ותחת תאנתו" (מלאכים א')

כאשר מדברים על שתילת גפנים יש להפריד בין נטיעת כרמי גפנים כגידול חקלאי המתבצעת לטובת שימושים מגוונים כגון: גידול ענבים למאכל, גידול ענבים לייצור יין, לייצור צימוקים ועוד. למולם, בעלי גנות פרטיות גם הם מוצאים קסם מיוחד בשתיל הגפן, המעניק לגינה יופי ואופי מיוחד במינו. שותלים אותו בגינה כגדר חי, לצד פרגולות וסוכות צל, פינות מיוחדות ואפילו לגידול עלי הגפן המשמשים לעשיית ממולאים. יש לציין כי בגינות ביתיות מומלץ יותר לשתול את מיני הגפן ללא הפרי. הסיבה לכך היא שגפנים המניבים פירות עלולים לדרוש תחזוקה וטיפול, וכן מביאים אליהם מזיקים ומחלות שונות.

עלי הגפן נושרים בחורף וצומחים מחדש עם תחילת הקיץ. הגפן אינה נחשבת להיות צמח מפונק, או כזה הדורש תנאים מיוחדים, ולהיפך מכך. הגפן מסתפקת בחשיפה רבה לשמש, אדמת גידול מכל סוג ובתנאי שתהייה עמוקה, לחות טובה ואויר יבש יחסית וכמובן השקיה. תנאי מזג האוויר הנדרשים לגידול משתנים בין סוגי הגפנים השונים, החל מאקלים קר ועד לטמפרטורות גבוהות.

סוכת גפנים יפה בגינה – הטיפול בגפן

גפן בגינההגיזום – לגפן יש צורת גדילה מיוחדת, ומעבר להיותה צמח מטפס, ניתן גם לעצב את צורת גדילתו וגם את הגזע שלו. יש לגזום את הגפן בסוף עונת החורף, כך היא תהייה מוכנה ורעננה לשלב פריחת הגפן ולבלול הצמח. יש לגזום ענפים שבורים או יבשים, מה שגורם לגפן לתהליך צמיחה טוב יותר, להתחדשות ולצמח בריא וחזק. בנוסף, יש לקשור את ענפי הגפן כלפי מעלה כדי שלא יפלו על הקרקע. מכיוון שהגפן גדלה ומתפשטת מהר, יש להטות את גדילת הענפים ולהשאיר אזור להמשך הגדילה.

הדברה – הגפן רגישה יחסית למזיקים ומחלות, והבולטים שבהם הינם זבוב הפירות ועש האשכול. הזבובים מטילים ביצים בפירות, והתולעים שמתפתחות מביאות לריקבון בפרי. לכן, יש לרסס את הגפן או למצוא פתרון הדברה אחר, וכמובן מומלץ לכסות את אשכולות הענבים בשקיקי נייר מיוחדים. כדאי לבחור את הזנים שהם עמידים יותר למזיקים ומחלות, מכיוון שלא מומלץ להרבות בהדברת הגפנים. כך, תוכלו ליהנות משכולות ענבים טעימים ובריאים.

כנימות – אלו מופיעות קודם כל בעלים הטריים ואחריהם באשכולות הענבים. הריסוס יעיל גם כנגד הכנימות ומעביר את המפגע.

מחלות עלים – המחלות שנקראות קימחון נוצרות מפטריות היוצרות מעטה קמחי או כתמים על האשכול. הפתרון גם בבעיה זו הוא בריסוס.

                              

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר