We bring nature to life Roi Tomer

זה הזמן לקטוף עלי גפן מהגינה

אאוטסייד Apr 2014 ,

"זה המון עבודה", "איפה קונים את זה?" ו"ואם זה לא יצליח?" מכירים את התירוצים שאנשים מוצאים כדי לא להתחיל להכין מתכון מסובך? הכנת עלי גפן ממולאים נחשבת להתעסקות של בשלנים מקצועיים, אבל האמת היא שזה הרבה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים, ובכל מקרה התוצאה ממש שווה את המאמץ.

לא מפתיע, שבדיוק בעונת האביב, כשהגפן מצמיח עלים חדשים ורעננים, עולה מיד החשק לעשות משהו טעים עם העלים הנהדרים. הם ירוקים, גמישים, רכים, ופשוט מעולים להכנת ממולאים. אומנם אפשר להשתמש גם בעלים משומרים, אבל הטעם של העלים הטריים הוא ליגה אחרת. אז כדי להתענג בארוחה מפנקת במיוחד, הנה המתכון הכי קל בעולם עם העלים הירוקים האלו… אנחנו מארחים כאן את עליזה, שהיא בשלנית ידועה במשפחה, והסכימה לגלות את הסודות שמאחורי המתכון שלה…

עליזה, הבמה שלך…

המתכונים שיש ברשת, הם הרבה יותר מסובכים, אני מעדיפה את המתכון הכי פשוט, שהוא ממש טעים וגם לא גוזל הרבה זמן, מה שמבטל לעצלנים את כל התירוצים. אנחנו עושים את זה הרבה בבית שלנו. זה אחד מהמתכונים הנצחיים שהפך להיות קבוע בחיינו. מעולם לא חשבתי לחלוק אותו כאן, אבל בעקבות הבקשה שלכם החלטתי שבאמת כדאי לפרסם אותו. יחסית לטעם המדהים של המנה, זה פשוט, לא גוזל הרבה מאוד זמן כמו שחושבים ובעיקר, כולם יכולים ליהנות מממולאים חמים או קרים, וכל אחד יכול להוסיף רוטב אחר לטעמו, או פשוט לאכול את זה כמו שזה. לגבי שלבי ההכנה, אני לא יודעת מה איתכם, אבל אני מאוד אוהבת את כל שלבי ההכנה, ובכל פעם מחדש מתרגשת מהתוצאה הסופית.

בחודשי הקיץ כדאי להגיש את עלי הגפן לאחר שקוררו, ולצידם, רוטב מעניין. בחורף, כדאי להגיש אותם בטמפרטורת החדר או מחוממים, והם יכולים להיות כמנה ראשונה או כתוספת למנה עיקרית. כדי להפוך אותם למנה עיקרית, אפשר להשתמש בעלים הגדולים ולהגדיל את הכמות של המילוי. הדבר הטוב במאכל הזה, שאפשר להיות יצירתיים איתו, ובעצם אפשר למלות את העלים בכל מה שרוצים. זה הולך טוב עם אורז, בשר, תוספות של עשבי תיבול טריים (פטרוזיליה, שמיר, נענע), צנוברים, חמוציות ועוד. אני אוהבת להגיש אותם עם מטבלים שונים כמו: טחינה, רוטב וויניגרט לימון או רוטב יוגורט, ותמיד זה עובד בצורה מושלמת. במתכון שלי אני משתמשת באורז ונענע, ככה אוהבים אצלנו, וזה משתלב נפלא עם כל ארוחה.

אז איך עושים את זה?

אצלי בחצר יש גפן, ולכן אני יוצאת וקוטפת את העלים ישר מהצמח. חשוב מאוד לגזום ללא גבעול בכלל. אם אתם קונים את עלי הגפן הטריים, חייבים לבחור עלים בינוניים (את הקטנים קשה למלא, והגדולים לרוב קשים). תבדקו שהעלים טריים ורעננים ובצבע ירוק בהיר, ושיהיו שלמים וללא הרבה מפרצים.

המרכיבים : 50 עלי גפן טריים ושטופים, שמן זית, 1 בצל גדול קצוץ, 2 כוסות אורז מבושלות, צרור נענע טרי קצוץ דק, 2 כפות נענע מיובש, 1/2 כוס צנוברים, כפית מלח, חצי כפית פלפל שחור טחון טרי, מיץ משני לימונים.

אופן ההכנה:

שוטפים היטב את העלים, וחולטים אותם כמה דקות במים רותחים עד שהם משנים את צבעם ומתרככים. מוציאים אותם מהמים הרותחים למים קרים, כדי להפסיק את פעולת הבישול, ומניחים בצד. את העלים שנקרעו הניחו בצד, יהיה להם שימוש בהמשך. במחבת גדולה, על אש גבוהה, מטגנים את הבצל בשמן זית ומוסיפים לו את התבלינים, הצנוברים והנענע היבשה. מסירים מהאש ומקררים מעט. במקביל מכינים 2 כוסות אורז, ולאחר שהוא מוכן משאירים אותו בצד עד שהוא מתקרר. מערבבים את האורז עם הבצל ועשבי התיבול, ומוסיפים מיץ מלימון אחד.

לוקחים סיר גדול בעל תחתית עבה, ומניחים בתחתית מספר עלי גפן (כדאי להשתמש בעלים הקרועים או הגדולים שלא טובים למילוי). פעולת מילוי העלים דומה בדיוק למילוי אגרול. אם אתם מתקשים יש הרבה סרטי הדגמה ביוטיוב, שמתארים שלב שלב את אופן הגלגול. על משטח ישר מניחים את העלה כשצידו החלק כלפי מטה. מניחים כף מהמילוי במרכז החלק התחתון של העלה, ומקפלים את החלק התחתון עד שמכסים את המילוי. מקפלים את שני הצדדים לכיוון המרכז, וממשיכים לגלגל עד לקצה העלה. מניחים את העלים הממולאים בשכבות בתוך הסיר, ומקפידים להצמיד אותם אחד לשני כדי שלא יפתחו במהלך הבישול.

לאחר שמניחים את כל הממולאים בסיר, יוצקים מעט שמן זית מלמעלה ומוסיפים מים עד לכיסוי מלא. מכסים את העלים בעלי גפן נוספים, ומניחים מעליהם צלחת הפוכה כדי לשמור שיהיו שקועים בתוך המים. מרתיחים ומנמיכים לאש נמוכה למשך כשעה, עד שהעלים רכים וצבעם כהה יותר. מוציאים מהסיר לצלחת הגשה, ואוכלים בהנאה.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר