We bring nature to life Roi Tomer

איך לטפל בגינה בסתיו

רועי תומר sep 2013 ,

רוחות נעימות מתחילות להופיע, יש להן אפילו ריח של סתיו, מתחיל להיות קריר יותר, העצים מתחילים להראות סימנים של שלכת, ואולי כבר הצלחתם לראות חצבים בשולי הדרך. כן, הסתיו הגיע וזה בדיוק הזמן לצאת לעבוד בגינה. תחילת הסתיו היא הזמן הטוב ביותר לרענן ולשדרג את הגינה ולהפיח בה חיים, במיוחד אחרי הקיץ החם שגרם לגינה להראות קצת עייפה.

עונת הסתיו הקצרה, שנמשכת מחודש ספטמבר ועד לאמצע נובמבר, נחשבת לעונת מעבר ומציינת את הפרידה מהקיץ לתחילת החורף. עונת הסתיו בישראל מאופיינת בשינויי מזג אוויר קיצוניים שיכולים להתבטא במעבר חד מימים גשומים לימים שרביים, הימים מתקצרים, רוחות מערביות מנשבות, והימים מתקצרים.

אז מה עושים? איך יודעים שהסתיו הגיע? זה הזמן לזרוע זרעי פרחים? ואולי להטמין פקעות באדמה? לגזום את העצים? לדשן? הכנו עבורכם טיפים שימושיים לטיפול בגינה בעונת הסתיו, אל תחכו… הוא כבר כאן.

להכין את הגינה לסתיו…

לכל עונה יש מאפיינים ייחודיים ולכן בכל אחת מהן נדרשות פעולות שונות בטיפול בגינה. הצמחים שסבלו מימי השרב בקיץ, מתחילים להתאושש, ללבלב ולחדש את פריחתם, לכן זהו זמן נהדר לרענן את הגינה בשלל פרחי עונה, שתילת פקעות פרחים, צמחי תבלין ועוד. בואו נעבור על הפעולות המרכזיות שיש לבצע:

דישון

זה הזמן לפזר קומפוסט בכל שטח הגינה. ימי השרב והשקיית הקיץ הפכו את האדמה לקשה וסגורה, לכן יש צורך לאוורר אותה על ידי טיחוח ולאחר מכן לדשן אותה, כאשר הדשן המומלץ הוא דשן בשחרור איטי. היתרון של דשן מסוג זה, שהוא מכיל אשלגן, זרחן וחנקן, והוא עמיד לאורך זמן. פעולה זו תחזיר לגינה את המינרלים שאבדו בקיץ, ואת הזוהר והרעננות והשמירה על הצבע הירוק בעונת החורף הקרובה. לאחר פיזור הדשן ניתן להתכונן גם לשתילת צמחים חדשים. יש להקפיד להצניע את הדשן בכדי שפעולת הפירוק תהייה אפקטיבית ויעילה. היחס המומלץ בעונה זו הוא 10 ליטר למ"ר.

מזיקים ומחלות

טמפרטורות גבוהות וימי שרב הם זרזים של תופעות המביאות עימן מזיקים ומחלות שונות. תופעות אלו נפוצות מאוד במיוחד בסוף הקיץ ותחילת הסתיו. ככל שהקרקע מאווררת יותר, כך לצמח יש תנאים טובים יותר לצמיחה, ובקרקע אטומה וסגורה יש חוסר בחמצן ועודפי מים, כך מתפתחות מחלות שמזיקות לשורשי הצמחים. יש מקרים נקודתיים בהם ניתן לטפל באופן עצמאי, אך לעיתים יש להתייעץ עם בעל מקצוע. הסוגים הנפוצים הם כנימות שונות על עלי וגבעולי הצמחים, מינים שונים של עש, תולעי אדמה ועוד. יש להקפיד ולהתייעץ באיזה סוג הדברה כדאי להשתמש בכל מקרה ומקרה. לדוגמא: הורדים אומנם צומחים מחדש בעונה זו, אך הצמיחה מלווה לעיתים במחלת הקימחון. ניתן לראות כתמים לבנים על עלי הורד החדשים, ובמקרה זה כדאי להדביר את הצמח עם תכשיר כגון פוליקור או סיסטאן.

לריסוס הגינה מפני עשבים – לפני תחילת הריסוס יש לנצל את הזמן לניקוי הגינה מעשבים שוטים, מעלי שלכת ומשתילים שהתפשטו יתר על המידה. הריסוס אמור להיות על קרקע חשופה ככל הניתן, בכדי שיעילותו תהייה מקסימאלית. יש להקפיד שלא לרסס שתילים טובים שבקרבת אזורי הריסוס.

גיזום

עונת הסתיו מתהדרת בפריחות מרהיבות של צמחים רבים ובכללם גם צמחי תבלין רבים, ולכן אחת הסיבות המרכזיות לגיזום היא הכנת הצמחים לקראת הסתיו. יש להסיר פרחים יבשים, ענפים שבורים או פגועים ולרענן את הצמח לקראת פריחתו המלאה וכמובן לגזום פרחים אשר סיימו את מחזור פריחתם. גם צמחים רב שנתיים וירוקי עד כדאי לגזום ולרענן: יש לגזום ענפים גבוהים, ענפים שבורים או פגועים, צמיחת יתר, ענפים שצמיחתם מפריעה, ועוד. במידה ויש לכם עצי פרי לא נשירים בגינה, גיזום הענפים צריך להיעשות מיד לאחר הקטיף כדי שהענפים יצמחו לפני בואו של החורף. הגיזום במקרה של עצים נשירים יבוצע כדי לרענן את העץ ולאפשר חדירת קרני שמש, כאשר בסוף החורף י לבצע גיזום נוסף. יש להקדים ולגזום עצים בעלי עלווה גדולה, אשר יש חשש שלא יעמדו בפני רוחות חזקות או סופות. רצוי גם לגזום חלקית שיחים שגדלו באופן פרא, ולעצב את המראה שלהם.

איסוף עלים

זה הסתיו עם העלים…. בעונה זו ניתן לראות גינות רבות ובהן עלי שלכת פזורים מכל עבר. העצים משירים את עליהם ויש לאסוף אותם אחרת הם יכולים לגרום נזק לגינה. במיוחד כשהם נשארים על דשא טבעי, הנזק גדול כיוון שכך אין לדשא חשיפה לקרני השמש, והוא לא יכול לצמוח. פעולה מומלצת היא להשליך אותם לקומפוסטר, כך הם יוכלו לשמש להכנת דשן אורגני. במקומות נסתרים או בשטחים שאין בהם צמחיה, ניתן להשאיר את העלים על האדמה, ועם הזמן הם יתפרקו בתוכה, מה שגם לא יגזול מכם כל אנרגיה או מאמץ.

 

דשא

למרות המעבר הכמעט מוחלט לטובת דשא סינטטי, עדיין יש חצרות ובהן דשא טבעי. בתחילת הסתיו מזג האוויר עדיין חם, ולכן יש להמשיך בהשקיה כרגיל, אך לקראת תחילת חודש אוקטובר ייתכנו גשמים מקומיים ובהם כבר ניתן להוריד מכמות ההשקיה באופן יחסי. יש להזין את הדשא עם דשן סתווי וכן להקדים ולטפל במזיקים שונים באמצעות חומרים ייעודים. את החומרים הללו יש לפזר על הדשא ולהחדיר אותם באמצעות השקיה. את הכיסוח ממשיכים כרגיל, אך להימנע מהורדת גובה הכיסוח, עקב נזקים שיכולים להיגרם לדשא כתוצאה מטמפרטורות נמוכות בשעות הלילה והבוקר המוקדמות. זה הזמן לטפל בקרחות שנוצרו בדשא בעונת הקיץ, ולהשלים אותם עם מרבדים חדשים, כיוון שבעונת החורף הדשא נכנס לתקופת תרדמת בצמיחה, ויש לדאוג שהדשא ייקלט כנדרש קודם לכן. יש לשים לב כי בעונת הסתיו עדיין יש פעילות מזיקים במיוחד בשורשי הדשא אותה ניתן לראות בניתוק חלקי הדשא, התייבשות ואיבוד המראה הירוק, וכן מזיקי קרקע מסוג הפרודניה, אך עם ירידת הטמפרטורות הבעיה תקטן, זאת כמובן במקביל לטיפול בחומרים המתאימים.

שתילה

הסתיו הוא עונה נהדרת לשתילת צמחים ופרחי סתיו צבעוניים ויפים שיהיו בשיא הפריחה בחורף ובאביב. המעבר מימים חמים לימים קרירים יותר, מעניקה לשתילים תנאי היקלטות אופטימלים. עונת הסתיו ידועה בפריחת פרחי העונה הייחודיים לה בצבעי העונה, והיא תוכל להעניק לכם שבועות של צבעוניות וססגוניות בגינה. בנוסף, בעונה זו מתחילים לשתול פקעות אשר יצמחו בעונת החורף. יש להימנע משתילה של צמחים הרגישים לקור.

  1. זרעי פרחים עונתיים – אפונה ריחנית, פשתה, פרג תרבותי, דלפיניום חד שנתי, כובע הנזיר, אשולציה. ניתן לזרוע גם את פרחי בר ארצישראלים כגון חוטמיות, כוכבנים, פרגים ותורמוס ההרים הכחול שהוא צמח בר נדיר ביופיו, שמתרבה בקלות ואין לו צורך בטיפול מיוחד.
  2. זרעי פרחים דו שנתיים – אמנון ותמר, סלסלי כסף, ציפורני חתול, אשולציה, לוע ארי, מנתור, לובליה,נמסיה, דלפיניום, פטוניה ועוד.
  3. שתילת פקעות ובצלים – השתילה תתבצע בסוף הסתיו סמוך לתחילת החורף (חודש אוקטובר-נובמבר). יש להקפיד על שתילה בתנאים המתאימים לפרחים ובמיוחד על קרקע אוורירית, וחשיפה לקרני השמש. כמו כן, עומק הטמנת הפקעות משתנה בין הסוגים והוא תלוי גם בגודל הפקעות, לכן כדאי להסתמך על ההנחיות השומות על האריזה ולהתייעץ עם המשתלה (לרוב ההנחיות כוללות השריית הפקעות במים כ-10 שעות לפני השתילה). מגוון הפקעות והבצלים מרהיב ביופיו: רקפות, כלניות, נוריות, נרקיסים, יקינתון, צבעונים, פרזיות, אירוסים, נץ החלב, אמריליס ועוד.
  4. ירקות וצמחי תבלין – בצל ירוק, עירית, פטרוזיליה, צנונית, גזר, כרוב, כרובית, ברוקולי, חסה, מלפפון, עגבניה, שתילי תות שדה . ניתן לשתול באדמה או באדניות.
  5. עצים – ניתן לנטוע עצים שאינם רגישים לקור, כגון: עצי הדר, פיקוס, אלון ועוד.

טיפים לשתילה נכונה

הכנת הקרקע – יש לנקות את השטח מפסולת ומעשביה. יש להפוך את האדמה בעזרת מקלטר או קלישון ולפזר זבל אורגני, ושוב להפוך אותה כדי להטמין היטב את הדשן. לאחר מכן יש ליישר את הקרקע ולהשקות.

השקיה – מכיוון שבסתיו נוהגים לרדת גשמים לפרקים, יש לבדוק את מצב האדמה לפני ההשקיה. במיוחד בערוגות פרחי העונה יש להקפיד שכן הם בעלי שורשים שטוחים הקרובים לפני השטח, לכן ימים חמים ורוחות יבשות בסתיו מייבשים אותם. כאשר ניגשים לשתילה יש להשקות את הקרקע עד לעומק של 10-15 ס"מ, ולשמור על קרקע לחה בימים הראשונים. לאחר מכן יש להשקות לפי הנדרש. יש להקפיד על קרקע אוורירית ובעלת ניקוז טוב.

עיצוב הערוגות – ניתן לשתול או לזרוע בקבוצות אחידות של פרחים בכדי לקבל משטחי צבע גדולים וברורים, וניתן לגוון ולשלב בין סוגי פרחים רבים. יש לשמור על חוקים בסיסיים בעיצוב כדוגמת שתילת צמחים גבוהים מאחור, וצמחים נמוכים יותר או משתרכים בחזית. יש אפשרות לגוון בשני צבעים או ביותר וליצור אפקטים של עניין בשטח האמור. בכדי להאריך את תקופת הפריחה נהוג לחלק את השתילה למספר מחזורים, כך ניתן ליהנות מתקופה רציפה וארוכה יותר של פריחה ססגונית.

שתף פרויקט זה:

סגור לתגובות.

בואו נהייה בקשר